بانک در مراسم امضای قرارداد توسعه بندر کاسپین با سازمان بنادر:
بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به زودی به منطقه آزاد چابهار الحاق میشوند / به دست آوردن سهم پنج درصدی از ترانزیت یک میلیارد تنی کالا از کریدور سوئز
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه رونق مناطق آزاد بدون صنعت حمل و نقل امکانپذیر نیست گفت: به زودی دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار ملحق میشوند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ مرتضی بانک در مراسم امضای قرارداد توسعه بندر کاسپین با سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رای اعتماد مجلس به دو وزیر راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مجلس نشان داد که یک جهتگیری برای تحقق اهداف بلند توسعه اقتصادی وجود دارد ضمن اینکه در راستای این تحقق اهداف، نکته نظراتی هم دخیل هستند.
وی ادامه داد: یکیاز موضوعات مهم مناطق آزاد بحثهای مربوط به شقوق مختلف حول و نقل و زیرساختهای حمل و نقل است و قطعا اهداف مناطق آزاد بدون هماهنگی با دستگاههای متولی حمل و نقلی محقق نمیشود و برای توسعه مناطق آزاد و رونق این مناطق نیاز به زیرساختهای حمل و نقلی وجود دارد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اهمیت وزارت راه و شهرسازی و صنعت استراتژیک حمل و نقل گفت: به طور قطع زیرساختهای حمل و نقل از بین نخواهند رفت و با تکنولوژیهای جدید به روز میشوند. معتقدم توسعه از حمل و نقل و زیرساختهای آن جدا نیست.
بانک با بیان اینکه مناطق آزاد به عنوان پیشران اقتصادی نمیتواند خود را از صنعت حمل و نقل جدا کند، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در بحث توسعه مناطق آزاد تکمیل کریدور شمال به جنوب است که بخشی از این کریدور از تعدادی از مناطق آزاد کشورمان عبور میکند.
وی ادامه داد: در چند ماه گذشته فاز اول بندر شهید بهشتی در منطقه آزاد چابهار توسط رئیس جمهوری افتتاح شد که میتواند سهم بسیار زیادی در توسعه ترانزیت کشورمان داشته باشد.
بانک با بیان اینکه باید از موقعیت استراتژیک ایران در منطقه نهایت استفاده را داشته باشیم گفت: نباید نسبت به این مزیت طبیعی و خدادادی غافل شویم چرا که به دلیل موقعیت کشورمان سایر کشورها در امور ترانزیت و سایر ا مور دریایی نمیتوانند ایران را دور بزنند.
بانک با بیان اینکه با توجه به وابستگی صنعت حمل و نقل و مناطق آزاد باید ارتباط این دستگاهها با یکدیگر قویتر شود ادامه داد: در صدد انعقاد یک پروتکل و تفاهمنامه کلی در امور حمل و نقل در مناطق آزاد با وزارت راه و شهرسازی هستیم، این پروتکل آماده شده و به زودی امضا میشود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: در همکاریهای بین مناطق آزاد و و زارت راه و شهرسازی هر زمان که موضوع حاکمیتی باشد سازمان بنادر وارد میشود و همکاریهای مشترک بین سازمان بنادر و مناطق آزاد در بندرهای شمالی و جنوبی کشورمان خواهیم داشت.
وی ادامه داد: اولین همکاری بین سازمان بنادر و مناطق آزاد از بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی شروع میشود.
وی با اشاره به مزیتهای بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی گفت: از آنجایی که مناطق آزاد کشورمان بدون هیچ بودجهای اداره میشوند جلب سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در اولویت قرار دارد و پست اسکلههای بندر کاسپین و توسعه پسکرانههای عمدتا توسط بخش خصوصی انجام شده است.
بانک تاکید کرد: دریای خزر دریای استراتژیک در شمال کشورمان است و اگر از آن غافل شویم کشورهای همسایه میتوانند گوی سبقت را از ما بربایند و هر اقدام توسعهای مکه در این بندر انجام شود باعث خواهد شد در مذاکرات حرف بیشتری برای گفتن داشته باشیم.
وی افزود: هر چند که بندر انزلی بندر فعال در شمال کشور است اما به دلیل گستردگی شهر انزلی نیاز به ایجاد بندری دیگر بود که نسبت به ساخت بندر کاسپین اقدام کردیم.
وی با اشاره به الحاق بنادر منطقه آزاد چابهار به محدوده منطقه آزاد گفت: الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار به محدوده منطقه آزاد چابهار در دست پیگیری است و وزیر راه و شهرسازی از سازمان بنادر نظر مثبت به این اقدام دارند و امیدواریم بتوانیم در رقابت با کشورهای همسایه با الحاق این بنادر به مناطق آزاد از ظرفیتهای آن بهره ببریم.
همچنین مسرور مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در ادامه این مراسم عقد قرارداد همکاریها با سازمان بنادر برای توسعه بندر کاسپین اظهار داشت: بندر کاسپین میتواند نقش مهمی در تحقق اهداف استفاده از مزیتهای کریدور شمال – جنوب داشته باشد.
وی افزود: ما به عنوان مسئولان مناطق آزاد تخصص بندری نداریم و باید از ظرفیتهای موجود در سازمان بنادر در توسعه بندرهای مناطق آزاد استفاده کنیم و از همین رو امروز تفاهمات بندری با سازمان بنادر به امضا میرسد.
وی افزود: در حال حاضر یک میلیارد تن کالا از کریدور کانال سوئز در حال ترانزیت است که اگر تنها ۵ درصد آن از مسیر ترانزیتی ایران عبور داده شود، ۵۰ میلیون تن کالا را میتوانیم از کریدور شمال به جنوب کشورمان جابجا کنیم.
وی با اشاره به ضرورت اتصال ریل به بندر انزلی و بندر کاسپین گفت: معتقدم اهمیت اتصال ریل به بندر انزلی و کاسپین کمتر از اتصال ریل به بندر آستارا نیست و این موضوع هم باید مورد پیگیری قرار بگیرد.
مسرور ادامه داد: میتوانیم با احداث بنادر از جذابیتهای گردشگری شهر انزلی هم استفاده کنیم و بنا داریم یک اسلکه تفریحی در انزلی بسازیم.