نمایندگان مردم استان هرمزگان:
مسؤولان در توسعه اقتصاد دریامحور اتفاق نظر دارند/ با افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی به هشت میلیون TEU جریمه دیرکرد تخلیه بار نمیپردازیم
نماینده مردم بندرعباس با بیان اینکه با توسعه اقتصاد دریامحور اداره ۸۵ میلیون جمعیت کشور کار سختی نیست، گفت: برای توسعه ظرفیتهای دریایی نیاز به حضور سرمایهگذاران به بخش خصوصی داریم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احمد مرادی در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه دریایی با بیان اینکه نباید از سرمایه عظیمی که در صنعت دریایی وجود دارد غافل شویم، اظهار داشت: گستردگی پهنه ظرفیتهای حوزه دریایی بسیار زیاد است و میتواند تاثیر بسیار زیادی در اشتغالزایی و بهبود شاخصهای اقتصادی داشته باشد.
وی با تاکید بر جایگاه صنعت دریایی اظهار داشت: زمانی میتوان جایگاه صنعت دریایی را ارتقا داد که بتوانیم سرمایهگذاران بخش خصوصی را در کنار مسوولین صنعت دریایی قرار دهیم.
مرادی با بیان اینکه با اقتصاد دریا محور اداره جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشورمان کار سختی نیست، اظهار داشت: میتوان با اقتصاد دریامحور کشور را توسعه داد و در برنامههای توسعهای کشورمان همه مسوولان بر روی اقتصاد دریامحور اتفاق نظر دارند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در حوزه تامین ناوگان دریایی و کشتیسازی فرصتهای بینظیری در اختیار کشورمان قرار دارد که کشورهایی مانند چین توانسته است نهایت استفاده بهینه از اقتصاد دریامحور داشته باشند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه صنعت دریایی در ایران رو به افول است، اظهار داشت: در حالی که توجه مسوولان به صنعت دریایی و اقتصاد دریامحور رو به کاهش است در کشورهای خارجی درآمد سرانه با توجه به اقتصاد دریامحور در حال رشد است.
مرادی با اشاره به استفاده از ظرفیتهای دریایی در استان هرمزگان گفت: طول نوار ساحلی در استان هرمزگان هزار و ۱۰۰ کیلومتر است که این نوار ساحلی میتواند فرصتهای بینظیری در اختیار اقتصاد کشور قرار دهد و همچنین ۶۰ درصد ذخایر دریایی دنیا در خلیج فارس نهفته است که برای استفاده از این ذخایر باید بخش خصوصی فعال شود.
همچنین در ادامه این مراسم هاشمی تختینژاد رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان با اشاره به اهمیت عملیات بانکرینگ در سوخترسانی به کشتیهای منطقه اظهار داشت: هر چند که ایران ظرفیت بانکرینگ را دارد اما در حال حاضر از این حوزه و پتانسیلها غافل ماندهایم.
وی تاکید کرد: در حالی که سوخت مورد نیاز بانکرینگ در خلیج فارس از ایران تامین میشود اما کشورمان از سود ۸۰ درصدی سوخترسانی به کشتیها در منطقه غافل مانده است.
هاشمی اظهار داشت: از سوی دیگر فرصتهای سرمایهگذاری قابل توجهی در زمینه صنایع کشتیسازی در ایران وجود دارد اما تاکنون نتوانستهایم به خوبی از این فرصتها استفاده کنیم.
وی با اشاره به کلنگزنی فاز ۳ بندر شهید رجایی با حضور رئیس جمهوری در هفته جاری تاکید کرد: با تکمیل فاز ۳ بندر شهید رجایی ظرفیت این بندر به هشت میلیون TEU میرسد بنابراین دیگر شاهد تاخیر در تخلیه کشتیها نخواهیم بود و با ۲۴ ساعته شدن عملیات تخلیه دیگر جریمه دیرکرد به کشتیها نمیپردازیم.