DNV.GL نروژ:
سانچی تمامی استانداردهای فنی و گواهینامههای بینالمللی را داشته است
مدیر بخش عملیات موسسه ردهبندی DNV.GL که موسسه متبوعش کلاس و ردهبندی کشتی سانچی را برعهده داشته است گفت:این موسسه هیچگونه نقصی که در هر زمانی منجر به عدم صلاحیت کشتی سانچی برای اخذ کلاس و گواهینامههای لازم شود را مشاهده نکرده است.
به گزارش ایلنا، موسسه ردهبندی DNV.GL نروژ یکی از معتبرترین موسسات ردهبندی در جهان و عضو انجمن بینالمللی موسسات ردهبندی(IACS) است که ردهبندی و کلاس کشتی نفتکش سانچی را نیز برعهده داشته است.در این ارتباط و برای اطلاع از وضعیت گواهینامه و استانداردهای کشتی سانچی خبرنگار مارین تایمز گفتگویی را با مدیر بخش عملیات موسسه ردهبندی DNV.GL انجام داده که وضعیت این کشتی در این زمینه را روشن میکند.
آقای Kjell Olaisen در این گفتگو از وضعیت کلاس و گواهینامههای سانچی گفته و تاکید کرده است که این موسسه هیچگونه نقصی که در هر زمانی منجر به عدم صلاحیت کشتی سانچی برای اخذ کلاس و گواهینامههای لازم شود را مشاهده نکرده است. وی ضمن اشاره به آخرین ارزیابی انجام گرفته از کشتی سانچی گفته است که در آخرین ارزیابی موسسه متبوعش از سانچی، هیچگونه نقصی با توجه به قوانین حاکم بر ردهبندی و گواهینامهها در این کشتی مشاهده و گزارش نشده است.
با توجه به اینکه کشتی سانچی تحت کلاس DVN.GL قرار داشته است،درباره آخرین زمان بازرسی و کلاس این کشتی توضیح دهید.
در ابتدا باید گفت که کلاس کشتی سانچی در موسسه ردهبندی DNVGL نروژ به قرار زیر بوده است:
1A1 Tanker for oil ,BIS, Clean E0, ESP, NAUT(OC), SPM, TMON, VCS(2)+
این کشتی، ارزیابی های دوره ای را در تاریخ 2 مارس 2017 میلادی با موفقیت گذراند و بدون آنکه مشکلی در شرایط کلاس و یا مجوزها داشته باشد پس از طی موفقیت آمیز این ارزیابی، کلاس و گواهینامه های مربوط برای آن صادر شد.
آخرین ارزیابی DNV .GL که بر روی عرشه کشتی انجام شد در تاریخ ششم آوریل 2017 میلادی بود که طی آن تجدید IOPP با موفقیت انجام و تجهیزات پایداری کشتی با رعایت قوانین جدید و بازگشتی تطبیق داده شد.
براین اساس طبق بازرسیهای انجام شده کشتیسانچی به لحاظ فنی و استانداردهای بین المللی در چه وضعی قرار داشته است؟
منبع ارجاع ردهبندی و اعطای گواهینامهها در موسسه DNV.GL برای همه کشتیها قوانین این موسسه و قوانین مرتبط بین المللی است. طی آخرین ارزیابی که بر روی عرشه این کشتی انجام گرفت هیچگونه نقصی با توجه به قوانین حاکم بر رده بندی و گواهینامهها مشاهده نشد.
آیا در این کشتی موردی مشاهده شده است که به عدم صدور گواهینامه و تاییدیه DNV.GL منجر شود؟
از آنجائیکه این کشتی دوباره تحت کلاس موسسه DNV.GL آمده است، و با توجه به پاسخ فوق ، موسسه DNV.GL هیچگونه نقصی که در هر زمانی منجر به عدم صلاحیت آن برای اخذ کلاس و گواهینامه های لازم شود را مشاهده نکرد.
کشتی سانچی به لحاظ فنی و استانداردهای بین المللی تا چه اندازه مورد تایید DNV.GL بوده است آیا موسسه تطبیق این کشتی با استانداردها و موازین بین المللی را تایید می کند؟
کشتی نفتکش سانچی از ابتدا با توجه به قوانین موسسه DNV (موسسه کنونی DNV. GL) و قوانین بین المللی مرتبط ساخته شد. این بدان معنی است که در آن زمان موسسه DNV. GL این کشتی و تجهیزات آن را با در نظر گرفتن قوانین یاد شده تائید کرده است. این شامل تائید برنامه ساخت، بازرسی و مشاهده در کشتی سازی و یارد مورد نظر، و فعالیت آزمایشی کشتی پیش از آغاز عملیات آن می شود. این مهم با بکارگیری شیوه نامه ارزیابی و تائید موسسه DNV. GL انجام پذیرفت.
این کشتی دارای چه گواهینامههایی بوده و چه استانداردهایی را رعایت کرده است؟
موسسه DNV GL گواهینامههای ذیل را برای این کشتی صادر کرده است:
_ گواهینامه رده بندی، مقررات رده بندی DNV. GL
- گواهینامه بین المللی Load Line، کنوانسیون بین المللی Load Line
- گواهینامه ساخت ایمن کشتی باری، کنوانسیون SOLAS
- گواهینامه تجهیزات ایمن کشتی باری، کنوانسیون SOLAS
-گواهینامه ارتباطات رادیویی ایمنی کشتی باری، کنوانسیون SOLAS
-گواهینامه مدیریت ایمنی، کنوانسیون SOLAS
-گواهینامه کار دریایی، کنوانسیون کار دریایی
-گواهینامه بین المللی جلوگیری از آلودگی نفتی، تایپ B، کنوانسیون MARPOL
-گواهینامه جلوگیری از آلودگی فاضلاب، کنوانسیون MARPOL
-گواهینامه سازگاری با جلوگیری از آلودگی زباله، کنوانسیون MARPOL
گواهینامه جلوگیری از آلودگی هوا، کنوانسیون IAPP MARPOL
-گواهینامه بهره وری انرژی EEC، کنوانسیون MARPOL
-گواهینامه بین المللی سامانه Anti-Fouling، کنوانسیون بین المللی Anti-Fouling
-گواهینامه تبادلی مدیریت آب توازن، کنوانسیون بین المللی مدیریت آب توازن
-گواهینامه سازگاری با جمع آوری مواد خطرناک، مصوبه A.962(23) سازمان بین المللی دریانوردی در زمینه اوراق کشتیها
-گواهینامه سازگاری با کنوانسیون ILO شماره 92، اقامت خدمه
-گواهینامه سازگاری با کنوانسیون ILO شماره 133، اقامت خدمه
-گواهینامه سازگاری با برنامه نظارت EU MRV، قانون (EU)2015/757
-گواهینامه تناژ، کنوانسیون بینالمللی تناژ (1969)
-گواهینامه ویژه تناژ کانال سوئز، قوانین تناژ کانال سوئز
-گواهینامه سازگاری با تجهیزات بالابر محموله، کنوانسیون ILO شماره 152
تمامی این گواهینامه ها در زمان حادثه معتبر بوده اند و هیچ ارزیابی معوقه ای مربوط به آنها وجود نداشت.
به لحاظ رعایت استانداردها این کشتی قابل مقایسه با سایر کشتیهای مشابه تحت کلاس DNV.GLبوده است؟
نقش موسسه DNV.GL این است که شواهد و مستندات کافی جمع آوری کند تا ثابت شود که قوانین لازم از طریق انجام بازرسی ها با متدولوژی این موسسه رعایت میشوند این در مورد سانچی هم همانند سایر کشتیهایی که در کلاس DNV.GL هستند لحاظ شد و رعایت شده بود.
موسسه DNV.GL حادثه سانچی و برخورد کشتی فله بر با این کشتی را چگونه ارزیابی می کندو در مورد علت وشدت این حادثه چه نظری دارد؟
بررسی دلایل تصادم کشتیهای یادشده مسئولیتی است که بر عهده شرکتهای مالک کشتی و مقامهای دریایی است. موسسه DNV.GL از انجام این بررسیها حمایت میکند. موسسه DNV.GL بر اساس پرونده ردهبندی کشتی، هیچگونه شواهدی برای اینکه دلیل/دلایل برخورد کشتی چه بوده است در اختیار ندارد.
موسسه DNV.GL ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران را در مجموع چگونه ارزیابی میکند؟
بر اساس مستندات DNVGL، تمامی کشتیهای نفتکش ناوگان NITC که در کلاس این موسسه هستند دارای گواهینامههای معتبر هستند و هیچ یک از آنها بازرسی معوقه و یا شرایط غیر معتبری ندارند.