خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

سهمیه‌بندی چاره کاهش مصرف بنزین نیست/ اشتغالزایی هدف اول افزایش نرخ بنزین

سهمیه‌بندی چاره کاهش مصرف بنزین نیست/ اشتغالزایی هدف اول افزایش نرخ بنزین
کد خبر : ۵۷۵۱۹۱

عضو کمیسیون انرژی گفت: در لایحه بودجه 97، 64 و 800 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال، آموزش و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین تسهیلات اشتغالزایی استفاده شود.

حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه دولت به جای افزایش قیمت بنزین باید سهمیه بندی را در دستورکار دوباره قرار دهد، اظهار داشت: همانگونه که در تبصره 18 لایحه بودجه 97 آمده هدف اصلی دولت در افزایش احتمالی نرخ بنزین، اشتغالزایی است، در صدر این تبصره گفته شده که  17400 میلیارد تومان تفاوت قیمت حاملهای انرژی  سال 96 و 97 باید منابع حاصل شود و 15 هزار میلیارد تومان هم از صندوق توسعه ملی معادل ریالی استفاده شود که این رقم 32 هزار 400 میلیار د تومان می شود  و به همین میزان هم از منابع داخلی بانک ها به صورت تلفیقی گذاشته شود که سرجمع آنها 64 هزار و 800 میلیارد تومان است، در انتهای تبصره عنوان شده که این رقم 64 و 800 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال، آموزش و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین تسهیلات اشتغالزایی استفاده شود.

وی تاکید کرد: در واقع تبصره 18 دو لبه دارد یک طرف جراحی قیمت همه حامل های انرژی، در طرف دیگر ایجاد اشتغال است، بر این اساس مجلس نیز باید اولویت بندی کند و در نظر داشته باشیم که افزایش قیمت ها روی بازار اثر روانی دارد ولی اشتغال تا پایان سال خود را نشان می دهد که باید در این مباحث دقت شود. 

خامکانی در ادامه تصریح کرد: حتی اگر فقط کاهش قیمت مدنظر بود سهمیه بندی نشان داد که در چند ماه اول اثرگذار بوده و میزان مصرف و قاچاق را کاهش داده، اما کم کم عادی شد و طبق گزارش هایی که آن زمان به کمیسیون انرژی می رسید و کارت هایی که واسطه گری می شد و در مرزها گرفته می شد و یا گزارش هایی که بابت قاچاق گازوئیل دریافت می شد، سهمیه بندی مشکلات خاص خود را داشت و در کاهش مصرف اثر بارزی نداشت

وی درباره افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر استفاده بیشتر از سی ان جی نیز گفت: برای مصرف سی ان جی باید زیرساخت های آن فراهم شود تا مردم در صف های طولانی در کلان شهرها نمانند، از طرف دیگر اگر زیرساخت های خودرو فراهم شود مردم استقبال می کنند. 

این نماینده مجلس یادآور شد: برای استفاده بیشتر از سی ان جی به جای بنزین، خودرسازها باید پاسخگو باشند و افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز و گاز سوز را در دستور کار قرار دهند، ضمن اینکه باید به سمت خودرو و موتورسیکلت های هیبریدی هم در داخل کشور و هم استفاده از توان خارجی برویم تا روی کاهش آلودگی هوا و محیط زیست نیز موثر باشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما در رابطه با گازسوز کردن خودروها قوانین متعدد داریم که خودروسازها موظف شده اند خودروهای کم مصرف تولید کنند، زیرا اکنون شرایط به گونه ای است که مردم هر چه را که روانه بازار می شود خریداری می کنند، بنا بر این خودروساز باید روی این مسائل دقت کند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز