خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن در گفت‌وگو با ایلنا:

وقتی گفتند پراید کیلویی چند، خودروسازی زمین خورد/ طلب قطعه‌سازان به صورت ۶ ماهه پرداخت می‌شود

وقتی گفتند پراید کیلویی چند، خودروسازی زمین خورد/ طلب قطعه‌سازان به صورت ۶ ماهه پرداخت می‌شود
کد خبر : ۵۷۱۸۵۲

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان گفت: سال 91 گفتند پراید کیلویی چند و قیمت‌گذاری را به شورای رقابت واگذار کردند. خودروسازان از آن موقع بیش از 6 هزار میلیارد تومان ضرر کردند ، قیمت تمام شده خودرو 20 میلیون تومان است اما دستور می‌رسد 18 میلیون فروخته شود و در نهایت 21 میلیون به دست مصرف‌کننده می‌رسد این وسط دلال سود اصلی را می‌برد. همین عوامل سبب شد که خودروسازی ما زمین بخورد. هر وقت پیش‌فروش خودرو اعلام می‌شود در کمترین ساعت همه ظرفیت به فروش می‌رسد. این فروش به خاطر استقبال نیست بلکه ثبت نامی است که توسط دلال‌ها برای گرفتن سود بیشتر و کنترل بازار انجام می‌شود.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت قطعه‌سازان و به روز بودن آنها گفت: قطعه‌سازان ما توانستند خود را با آخرین متد و تکنولوژی روز تطبیق دهند و با توجه به اینکه قراردادهای جدیدی در خصوص تولید خودروهای سال اروپا همچون پژو 2008 و 301 در حال انجام است به راحتی می توانیم نیاز خودروسازان را تامین کنیم.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: فقط در این میان نیاز به زمان داریم تا قطعه‌سازان با همتایان خارجی خود وارد مذاکره شده و با سیستم جدیدی که خودروسازان در نظر دارند هماهنگ شوند.

وی ادامه داد: در تولید خودروهای جدید، مطالبه قطعه‌سازان استفاده 40 درصدی از تولیدات داخل است.

نجفی منش در خصوص زمان زیاد پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: الان طلب قطعه‌سازان به صورت 6 ماهه پرداخت می‌شود که عوامل زیادی در آن دخیل هستند.

وی ادامه داد: سال 91 گفتند پراید کیلویی چند و قیمت‌گذاری را به شورای رقابت واگذار کردند. خودروسازان از آن موقع بیش از 6 هزار میلیارد تومان ضرر کردند ، قیمت تمام شده خودرو 20 میلیون تومان است اما دستور می‌رسد 18 میلیون فروخته شود و در نهایت 21 میلیون به دست مصرف‌کننده می‌رسد این وسط دلال سود اصلی را می‌برد. همین عوامل سبب شد که خودروسازی ما زمین بخورد. هر وقت پیش‌فروش خودرو اعلام می‌شود در کمترین ساعت همه ظرفیت به فروش می‌رسد. این فروش به خاطر استقبال نیست بلکه ثبت نامی است که توسط دلال‌ها برای گرفتن سود بیشتر و کنترل بازار انجام می‌شود.

اگر بگذارند قیمت خودرو مانند سایر کالاها در  بازار تعیین شود تمام این مشکلات حل می‌شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن تصریح کرد: نکته دیگر آنکه قدرت خرید مردم پایین آمده و دیگر نمی‌توانند نقد خرید کنند. در دنیا معمول است که مردم خانه و خودرو را از محل درآمدهای آتی خریداری می‌کنند اما در ایران چون بانک‌ها مشارکت فعالی در این حوزه ندارند خودروسازان برای فروش خودرو به صورت اعتباری 2 ساله و 3 ساله اقدام می کنند که سبب می‌شود فشار نقدینگی به خودروساز وارد شود و همین نیز به قطعه‌ساز فشار خواهد آورد.

نجفی منش در پایان گفت: در این مورد ما پیشنهادهایی داریم که آن را ارائه خواهیم داد. این پیشنهاد در ده فصل تنظیم شده و می‌تواند نقش واسطه و دلال را حذف کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز