معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایلنا:
جاده ترانزیتی خلیج فارس را 5 ساله تحویل می دهیم / رشد اقتصادی بدون نفت از ترانزیت میگذرد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از راه های تحقق رشد اقتصاد بدون نفت، ترانزیت است، گفت: تا پایان امسال 190 کیلومتر از کریدور شماره یک به بهره برداری می رسد و نهایتا این کریدور(نوار ساحلی خلیج فارس) 5 ساله تحویل داده می شود.
خیرالله خادمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا یکی از راه های تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصاد بدون نفت را توسعه ترانزیت دانست و گفت: برای توسعه ترانزیت و افزایش درآمدها از این محل، باید زیرساخت های ریلی و جاده ای فراهم باشد.
وی تاکید کرد: به طور قطع یکی از راههای توسعه اقتصاد بدون نفت، توسعه ترانزیت است که این امر محقق نمیشود مگر با توسعه زیرساختها و شبکه ریلی و جادهای.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای تحقق افزایش سهم ترانزیت در رشد اقتصادی کشور از طریق زیرساختها، احداث و تکمیل 10 کریدور را در دستور کار قرار دادیم که از این 10 کریدور، 2 کریدور ردیف اعتباری گرفتهاند.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل با بیان این که کار اجرایی تکمیل و احداث 2 کریدور شماره 10 (محور بندر امام – بازرگان) و کریدور شماره یک (کریدور حاشیه خلیج فارس) آغاز شده است، اظهار داشت: هر چند که سایر کریدورها هم به صورت متفرقه اعتبار برای ساخت دارند اما اعتبار این 2 کریدور به تصویب دولت رسید.
خادمی ادامه داد: کریدور شماره یک حاشیه خلیج فارس را طی میکند و از شلمچه در مرز عراق شروع میشود و بعد از طی استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان به بندر گوادر در سیستان و بلوچستان میرسد. طول این کریدور 1650 کیلومتر است که قرار است در مقاطع پرترافیک به صورت بزرگراهی احداث شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مسیرهایی که ترافیک کمتر است کریدور به صورت راه اصلی ساخته میشود.
وی با بیان اینکه 800 کیلومتر این کریدور یعنی 50 درصد کل طول آن در استان هرمزگان واقع شده است، گفت: از این 800 کیلومتر حدود 90 درصد به صورت بزرگراهی ساخته میشود و در حال حاضر 300 کیلومتر آن زیر بار ترافیک است.
خادمی ادامه داد: در 460 کیلومتر دیگر چند شرکت پیمانکاری مشغول به فعالیت هستند و برنامه این است که امسال حداقل 100 کیلومتر از این کریدور در استان هرمزگان را تحویل دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 70 کیلومتر از این کریدور شماره یک از استان خوزستان عبور میکند که امسال 25 کیلومتر از این مسیر را در قسمتهای اصلی به بهرهبرداری میرسانیم.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: در استان بوشهر هم حدود 100 کیلومتر از این کریدور در حال ساخت است که قرار بر این است که 70 کیلومتر آن امسال به بهرهبرداری برسد.
وی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان هم در قالب چند قطعه 400 کیلومتر از مسیر در حال ساخت است، ادامه داد: در نهایت طبق برنامهریزیها نوار ساحلی خلیج فارس تحت عنوان کریدور شماره یک را به صورت بزرگراهی و راه اصلی میتوانیم در پنج سال آینده تحویل دهیم.
خادمی با تاکید بر اینکه به طور قطع ساخت کریدور شماره یک در نوار ساحلی خلیج فارس باعث رونق و توسعه منطقه می شود، اظهار داشت: ساخت این کریدور در رونق سواحل مکران بسیار تاثیرگذار خواهد بود و طبق دستور مقام معظم رهبری تمام دستگاههای مختلف باید برای توسعه سواحل مکران سرمایهگذاری کنند و قطعا احداث زیرساختها و شبکه جادهای اولین سرمایهگذاری در این منطقه میتواند باشد که وزیر راه و شهرسازی هم دستور دادهاند توسعه زیرساختها در سواحل مکران در اولویت باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای منطقه ساحلی جنوب کشور اظهار داشت: تنها بندرعباس پذیرای 50 درصد از بار کشور است که توسعه زیرساختها از جمله شبکه ریلی و جادهای را در این مسیر با اهمیت میکند.
خادمی با اشاره به تراکم جمعیتی پایین در سواحل مکران ادامه داد: برای افزایش جمعیت سواحل مکران میتوان با ایجاد زیرساختها جلوی مهاجرت ساکنان این منطقه را گرفت. همچنین میتوان با انتقال برخی از صنایع به این منطقه اشتغالزایی ایجاد کرد در نهایت باعث افزایش استقرار نیروی انسانی در این منطقه میشود.
وی با اشاره به ساخت 20 دستگاه پل در این منطقه برای احداث کریدور شماره یک اظهار داشت: آبراههای متعددی از مسیر این کریدور عبور میکنند تا به خلیج فارس برسند. بنا بر این 20 دستگاه پل در این منطقه باید ساخته شود تا بتوان کریدور شماره یک را تکمیل کنیم. آخرین پل بین هرمزگان و چابهار در حال ساخت است که عملیات احداث این پل تا پایان سال جاری به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال از مجموع کریدور شماره یک 190 کیلومتر به افتتاح خواهد رسید، گفت: این 190 کیلومتر از 4 استان کشور عبور خواهد کرد.