معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با ایلنا:
اتمام ریل گذاری راه آهن کرمانشاه قبل از پایان دولت یازدهم/ آرزوی دیرینه مردم غرب کشور محقق شد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا قبل از پایان دولت یازدهم ریل گذاری راه اهن کرمانشاه به اتمام میرسد، گفت: عملیات اجرایی اتصال راه اهن کرمانشاه به عراق به طول 263 آغاز شده است و ریل تا 4 سال آینده به مرز خسروی می رسد.
خیراله خادمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان این که یکی از طولانیترین مسیرهای ریلی کشور اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی است، گفت: پروژه راه آهن کرمانشاه و اتصال این استان به شبکه ریلی یکی از پنج پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه راه آهن بوده و اهمیت بسیار زیادی برای کشورمان دارد.
وی با بیان اینکه خط آهن کرمانشاه در مرکز کشور از محور اراک جدا میشود و از ملایر و فیروزان به کرمانشاه میرسد، ادامه داد: طول این محور 267 کیلومتر است و ساخت این مسیر تا مرز خسروی ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید طول راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی 263 کلیومتر است و عملیات اجرایی آن آغاز شده، گفت: با توجه به حجم زیاد سفر به عتبات عالیات راهآهن کرمانشاه- خسروی میتواند مسیر جدیدی برای مسافران عتبات عالیات باشد و امنیت سفر را افزایش دهد.
خادمی ادامه داد: در دولت گذشته این مسیر ریلی از اراک تا ملایر به طول 90 کیلومتر ساخته شد اما در دولت یازدهم از ملایر تا فیروزان به طول 67 کیلومتر و از فیروزان به کرمانشاه به طول 110 کیلومتر احداث شد که مجموعه روسازی این مسیر ریلی به طول 180 کیلومتر در دولت یازدهم انجام شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: 50 درصد زیرساخت راهآهن کرمانشاه در دولت قبل و 50 درصد آن در دولت یازدهم به اجرا رسید اما موضوع مهم این است که در طول 5 ماه گذشته چیزی حدود 100 کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شد که در نوع خود یک رکورد بیسابقه محسوب میشود.
خادمی با بیان اینکه از ابتدای سال 95 تاکنون 320 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است گفت: توانستیم رکورد قابل توجهی برای ریلگذاری این مسیر ثبت کنیم و در حالی که متوسط ساخت راهآهن در طول یک سال در سالهای گذشته 200 کیلومتر است تنها درا ین پروژه روزانه 700 متر ریلگذاری انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام ریلگذاری این پروژه قبل از پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: دو ماه پس از اتمام ریلگذاری این پروژه به بهرهبردار تحویل داده میشود.
خادمی با بیان اینکه آرزوی دیرینه مردم کرمانشاه برای دسترسی به شبکه ریلی به زودی محقق میشود گفت: در حال حاضر راهآهن کرمانشاه 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی ایستگاه این پروژه به 90 درصد در فاز اول رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل همچنین با اشاره به ادامه این مسیر به سمت مرز خسروی و اتصال آن به کشور عراق گفت: در حال حاضر پیمانکاران در این پروژه هم مشغول به کار هستند و تا یک سال و نیم آینده ریل به اسلامآباد میرسد و تا اسلامآباد چیزی حدود 260 کیلومتر راهآهن باید ساخته شود. به صورت تقریبی میتوان گفت که ساخت این پروژه نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برآوردها حاکی از این است که این پروژه تا پنج سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی در پایان اظهار داشت: از پروژه راهآهن ارومیه 36 کیلومتر و از پروژه راهآهن قزوین – رشت 41 کیلومتر باقی مانده است که به زودی این دو پروژه هم به بهرهبرداری میرسد.