معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:
انعقاد قرارداد اجرای TOD در ۳۰ ایستگاه راهآهن/ تاکید بر جلوگیری از بلندمرتبه سازیهای پراکنده
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سند توسعه مبتنی بر حملنقل همگانی (TOD) تأکید کرد: روح اصلی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی با هدف جلوگیری از بلندمرتبهسازی بهصورت پراکنده و توسعه آن در جوار ایستگاههای حملونقل عمومی است.
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سند توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (TOD﴾ اظهار داشت: این سند نقطه عطفی در شهرسازی ایران به شمار میرود زیرا یک سند شهرسازی مبتنی بر حملونقل همگانی محسوب میشود که در دو مرجع مهم در وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده است.
وی افزود: در شورای عالی شهرسازی و معماری پس از یک سال کار کارشناسی و هم در شورای عالی هماهنگی ترابری به تصویب رسید که میتواند تأثیرات قابلتوجهی در عرصه شهرسازی کشور ایجاد کند.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه راه و شهرسازی در داخل کشور گفت: این مشکل چندین ساله ریشهدار در کشور حاکی از هماهنگی نازل بین بحث حملونقل و شهرسازی است و این مسئله حتی در شهرداریها و متخصصان این حوزه نیز بروز میکند.
تقی زاده با اشاره به کم بودن ارتباط این دو حوزه در شهرداریها نیز بیان داشت: بهطور مثال دو معاونت حملونقل و ترافیک و معاونت شهرسازی نیز هماهنگی و همپوشانی ندارند. درحالیکه چیزی که بسیار اثرگذار است کاربریهایی است که در مورد مکانهای مختلف تصمیمگیری میشود زیرا این تصمیمات بهشدت بر روی حملونقل تأثیر میگذارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بهطور مثال یک مکان تفریحی و تجاری مانند سینما و مرکز خرید باعث ایجاد تعداد زیادی سفر میشود لذا همین مسئله باعث میشود که در سایر کشورهای جهان به دلیل همین ارتباط نزدیک بین کاربریها، ارتباط بین دو حوزه حملونقل و شهرسازی را تحکیم میکنند.
وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در ایران رخ نداده است تا اینکه چند سال پیش و پس از حضور دکتر آخوندی در مسند وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه تفکر قوی بر روی این موضوع شکل گرفت. زیرا همواره سؤالی برای ایشان وجود داشت که چرا در کشورهای مختلف حملونقل و شهرسازی دارای ارتباط تنگاتنگ و نزدیک هستند و این اتفاق در ایران رخ نمیدهد.
تقی زاده افزود: این موضوع از سال ۹۳ توسط وزیر راه و شهرسازی پیگیری شد و کارهای متعددی صورت گرفت تا به امروز که شاهد تصویب سند توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (TOD﴾ هستیم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره اهمیت TOD تأکید کرد: روح اصلی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی باهدف جلوگیری از بلندمرتبهسازی بهصورت پراکنده و توسعه آن در جوار ایستگاههای حملونقل عمومی است. اما متأسفانه کلانشهرهای کشور بدون توجه به مفهوم TOD شکلگرفتهاند. ازاینرو هرچه شهرها بزرگتر شوند پیادهسازی مدل توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی دشوارتر است.
پیگیری برای راهاندازی تراموا در برخی شهرهای کشور
تقی زاده در ادامه خاطرنشان کرد :به دنبال راهاندازی تراموا در برخی شهرها هستیم و کافی است در اطراف آنیک طرح TOD تهیه شود. وی با اشاره به اقدام تقریباً مشابه و نزدیک به TOD با نام تات که از سوی محسن هاشمی در مترو تهران انجامشده بود گفت: ایشان در زمان مدیریت مترو به دنبال اجرای TOD بود که بنا بر محدودیتهای آن زمان موفق به اجرای کامل آن نشد اما این اقدام وزارت راه و شهرسازی کاملاً متفاوت با مدل اجرایی آن زمان در شهرداری تهران است.
تقی زاده با اشاره به ارزش کار محسن هاشمی در مترو تهران تصریح کرد: در آن زمان مقرر شد در کنار ایستگاههای مترو ساختمانهای تجاری به نام مجتمعهای ایستگاهی بنا شود تا بتواند هزینه ساخت مترو را تأمین کند که این کار نیز با موفقیت انجام شد.
ایجاد فضاهای زنده شهری با اجرای TOD
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرای مدلی بسیار بزرگتر از نمونه انجامشده در شهرداری تهران است» گفت: طبق طرح اولیه قرار است مجتمعهای مختلف با در نظر گرفتن فضاهای پیادهروی و بهاصطلاح فضاهای زنده شهری ایجاد شود تا همانند کشورهای توسعهیافته، محلههای اطراف ایستگاههای حملونقل عمومی بهترین نقاط شهر را تشکیل دهند.
وی تصریح کرد: اگرچه هرچه شهرها بزرگتر باشد، دستها برای اجرای طرح بستهتر است اما این مسئله جلوی پیشرفت ما را نخواهد گرفت و این طرح باید اجرا شود.