پلیس فتا اعلام کرد:
افزایش فالوور؛ شگرد جدید کلاهبرداران سایبری
رییس اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا درباره ترفند افزایش فالوور گفت: مدتی است این ترفند در فضای مجازی باب شده و افراد سودجو با استفاده از تبلیغات جذاب سعی دارند کاربران را با خود همراه کرده و اهداف مجرمانه خود را عملی کنند.
به گزارش ایلنا، حمید کیانی، رییس اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از سرقت اطلاعات به عنوان یکی از مهم ترین اهداف مجرمانه سودجویان سایبری نام برد و گفت: یکی از مواردی که حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی را تهدید می کند، اطلاعاتی است که در پیجها و اکانت های خود منتشر کرده اند. اطلاعاتی که ممکن است با استفاده از ترفندهای مختلف و مهندسی اجتماعی به دست افراد سودجو بیفتد.
وی افزود: جدای از واقعی یا غیر واقعی بودن اعضا (فیک ممبرها) باید نسبت به راه های افزایش این اعضا و فالوور ها دقت بیشتری به خرج داد.
کیانی تبلیغات جذاب را یکی از مهم ترین راههای موجود برای ترغیب کاربران به انجام خواستههای مجرمان دانست و گفت: با همین تبلیغات جذاب و رنگارنگ است که کاربران فریب آنها را خورده و اقدام به انتشار اطلاعات مهم، نصب نرم افزارهای پیشنهادی و ... کنند.
وی با بیان نرم افزارهای طراحی شده در زمینه افزایش فالوور گفت: در حال حاضر برخی از اپلیکیشن ها برای افزایش فالوور کاربران طراحی شده است به نحوی که بعد از نصب توسط کاربران و عضویت در کانال ها و گروه های مختلف، تعداد فالورهای آنان افزایش چشم گیری پیدا خواهد کرد. درواقع این افراد کسانی هستند که از همین نرم افزار استفاده کرده اند.
رییس اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به سرقت نام کاربری و رمز عبور برخی از این اپلیکیشن ها پرداخت و گفت: روال عادی کار با این اپلیکیشن ها به این صورت است که بعد از نصب باید شماره تلفن یا ایمیل خود را به همراه رمز عبور صفحات و پیج های خود ثبت کرده و از طریق عضویت در دیگر کانال ها، تعداد فالوورهای خود را افزایش داد. اما به تازگی مشاهده شده برخی از این نرم افزارها بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور، کاربر را به صفحه ای جعلی لینک میدهد.
رییس اداره تشخیص جرایم سایبری از این روش به عنوان فیشینگ نام برد و گفت: افراد سودجو با طراحی صفحاتی جعلی به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند. دراین روش هم افراد سودجو با طراحی نرم افزارهای جعلی به دنبال دستیابی به نام کاربری و رمز عبور کاربران در شبکههای اجتماعی هستند.