یک استاد دانشگاه در گفت و گو با با ایلنا:
50 سال عقبگرد شهر تهران / شهرداری به جای فروش تراکم از فاینانس خارجی استفاده کند
بهمنی گفت: به جای اینکه در کوچه های کم عرض تراکم 200 تا 300 درصدی بفروشیم از سرمایه گذاران خارجی استفاده کنیم و تسهیلات یک تا سه ساله بگیریم و بین 5 تا 15 سال بازپرداخت کنیم.
دکتر امیر بهمنی استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به مبحث توسعه اقتصاد پایدار شهری، اولین معضل کلانشهر تهران را موضوع تامین مالی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر شهرداری تهران مهمترین روشی را که برای تامین مالی استفاده می کند فروش تراکم است که متاسفانه بدترین مسیری است که برای تامین اعتبار در پیش گرفته است.
وی افزود: اکنون با توجه به اجرایی شدن برجام و ایجاد امنیت سیاسی در کشور که در سایه تدبیر دولت یازدهم انجام شده سرمایه گذاران خارجی انگیزه زیادی برای حضور و سرمایه گذاری در کشورمان دارند که ما نیز می توانیم از این دستاورد استفاده کرده و در راستای تامین مالی ارگانهایی مثل شهر داری به جای فروش بی رویه تراکم از طریق فاینانس بانک های خارجی را مجاب کنیم که در حوزه شهری سرمایه گذاری کنند.
دکتر بهمنی تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ بهره در خارج از کشور معقول است کشورهای صاحب سرمایه حاضر به سرمایه گذاری هستند و به لحاظ اقتصادی نیز برایشان با ارزش است بنابراین ما باید از پتانسیل هایی که دولت کنونی در کشور ایجاد کرده، استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: ما باید به جای اینکه در کوچه های کم عرض تراکم 200 تا 300 درصدی بفروشیم از سرمایه گذاران خارجی استفاده کنیم و تسهیلات یک تا سه ساله بگیریم و بین 5 تا 15 سال بازپرداخت کنیم که این رویه در حقیقت به سود کشور بوده و یک بازی برد-برد برای هر دو طرف خواهد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با فروش بی رویه تراکم میراث نسل آینده را خراب کرده ایم، بیان کرد: وقتی مدیریت و زیرساخت اشتباه باشد 40 تا 50 سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم.
وی با بیان اینکه ما وقتی تراکم بی رویه می دهیم میراث نسل آینده را خراب می کنیم، افزود: وقتی یک مدیریت و زیرساختی اشتباه باشد باید 40 تا 50 سال بگذرد تا اصلاح شود
دکتر بهمنی در ادامه شیوه نادرست دریافت عوارض شهری را از دیگر معضلات شهرداری کنونی تهران برشمرد و گفت: اکنون شهرداری برای تامین مالی از مردم و کسبه عوارض دریافت می کند اما مردم نمی دانند این عوارض در کدام بخش از حوزه شهری هزینه می شود بنابراین بعضا از پرداخت آن فرار می کنند در حالی که اگر اطمینان داشته باشند که در کانال بهینه مصرف می شود، حاضر به پرداخت خواهند بود.ضمن اینکه در شهرداری کنونی شفافیت مالی برای مردم صورت نگرفته است یعنی مردم نمی دانند بابت پرداخت عوارض چه خدماتی می گیرند.
وی با ذکر مثالی درمورد اینکه بارندگی مشکلات زیادی را به حلاظ ترافیک برای مردم بوجود می آورد، یادآور شد: با توجه به اینکه توسعه پایدار و سبز نداشته ایم و دیدگاه ها کوتاه مدت بوده است با یک بارش معمولی مردم مجبورند 2 ساعت ترافیک را تحمل کنند.بنا بر این ما باید حتما فکری برای جمع آوری و هدایت آب های سطحی داشته باشیم مثلا می توان از کانیووها و اصلاح شیب بندی ها و.... استفاده کرد.
این استاد دانشگاه به بحث فروش طرح ترافیک روزانه نیز به عنوان دیگر اشتباه شهرداری برای تامین مالی اشاره و تصریح کرد: سوال بزرگی که وجود دارد اینکه وقتی مسیری از شهر در محدوده طرح واقع شده و اتومبیل نباید عبور و مرور کند چرا شهرداری باید بصورت روزانه طرح ترافیک را بفروشد؟ این کار در واقع فروش هواست. اگر میزان آلاینده ها به مرز بحران رسیده چرا باید طرح فروخته شود؟ چرا ریه شهر و مردم را به فروش می گذاریم.
وی با بیان اینکه مباحث یاد شده مدیریت های غلطی است که باید در این دوره از شورای شهر مد نظر قرار داده شود، ابراز امیدواری کرد: تیمی متخصص و متعهد برای بهبود و اصلاح این معضلات انتخاب و به شورای شهر فرستاده شوند.