مناظره انتخاباتی/ دیدگاه مخالف
حاجی دلیگانی: با تک نرخی شدن بنزین، قاچاق همچنان سودمند است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در کشورهای همسایه ما در خلیج فارس ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به اضافه هزینههای جانبی است و با قیمت بنزین در ایران متفاوت است. در این شرایط قاچاق بنزین سود دارد، حتی با تک نرخی شدن بنزین قاچاق همچنان سودمند است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی حاجی دلیگانی برنامه مناظره امشب که از شبکه یک سیما با موضوع "آیا با ادامه توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت موافق هستید؟" با بیان اینکه نیاز به سامانه سوخت همانطور که در سالهای ۸۵ و ۸۶ احساس میشد، همچنان احساس میشود گفت: خوشبختانه در سایت شرکت پخش نقطه نظرات آقای سجادی موجود است و ایشان موافق این بحث هستند.
او با اشاره به دو مورد از آثاری که باعث شد کارت سوخت سست شود، گفت: سه کشتی بنزین در سال ۹۵ گم شده. در بررسیهای که در میزان موجودی ابتدای سال ۹۵ با میزان تولید داخلی و میزان واردات داشتیم و میزان مصرف را از آن کم کردیم مشاهده شد که سرنوشت ۳ کشتی بنزین مشخص نیست و این از آثار سوء نیم بند شدن کارت سوخت است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد : با بررسیهایی دقیقی که در سال ۹۵ صورت گرفت متوجه شدیم که حدود ۲ میلیارد دلار افزایش واردات بنزین بوده است که با این مبلغ میتوان یک پالایشگاه را ساخت.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه دچار یک تناقض در رفتار مسئولان دولتی هستیم، گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان دولت برای ایجاد واحد دیسپچینگ در هر جایگاه سوخت اختصاص داده که ۲۰۰ میلیارد آن را پرداخت کردهاند.
نماینده مردم شاهینشهر مدعی شد: مجری این طرح داماد یکی از مسئولان وزارت نفت است. سوال ما این است که اگر ما نیاز به سامانه برای کنترل نداریم چرا در هر جایگاه سوخت این سیستم پایش را مجددا ایجاد کردیم؟
او یادآور شد: کارت سوخت مزیتهای فراوانی داشت از جمله اینکه اطلاعات آن برای سیاستگذاری در امر سوخت و ترافیک بسیار موثر است. همچنین خوردوهای فرسوده، مدل پایین و میزان فرسودگی آنها و میزان سوختگیری شناسایی میشوند.
این نماینده با بیان اینکه از دیگر مزیتهای حفظ سامانه سوخت جلوگیری از قاچاق سوخت است، اظهارکرد: قاچاق زمانی رخ میدهد که تفاوت قیمت وجود داشته باشد. قیمت بنزین در کشورهای همسایه بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان است در حالی که در ایران ۱۰۰۰ تومان است. در کشورهای همسایه ما در خلیج فارس ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به اضافه هزینههای جانبی است و با قیمت بنزین در ایران متفاوت است. در این شرایط قاچاق بنزین سود دارد، حتی با تک نرخی شدن بنزین قاچاق همچنان سودمند است. از طرف دیگر کارتهای افراد در برخی شهرستانها به بجای ۳۰۰ لیتر ۵۰۰ لیتر شده است و ما اطلاع داریم که در نقاط مرزی کامیونهای با ظرفهای بزرگ و تانکر و ارائه ۱۰ کارت سوخت ۵۰۰ لیتری بنزین میزند. در حال حاضر که سامانه برقرار است این وضعیت را داریم اگر سامانه حذف شود به قول معروف شتر با بارش گم میشود و قاچاق به صورت کانتینری صورت میگیرد و قاچاق سازماندهی ایجاد میشود در حالی که تا الان به صورت کولبری بوده است.
حاجیدلیگانی با اشاره به صحبتهای وزیر نفت درباره افزایش قیمت بنزین گفت: آقای زنگنه گفته بودند که نرخ افزایش بنزین به طور تثبیت شده سالانه یک درصد است و ضرورت استفاده از کارت سوخت نیست در حالی که ما در سال ۹۳ روزانه ۶۳ میلیون لیتر در روز مصرف داشتیم در حالیکه در سال ۹۵ میانیگن مصرف ۷۶ لیتر در روز بوده است و پیشبینی آقای وزیر نادرست است و ما ۱۰ درصد رشد بنزین داشتیم.
وی افزود: براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در ۸ سالی که سامانه کارت سوخت اجرا شده ۱۰۰ میلیارد دلار نفع اقتصادی برای کشور داشتیم و این از مزیتهای کارت سوخت و سامانه بوده است در حال حاضر روزانه از زمانی که از سامانه سوخت استفاده شده از قاچاق سه تا ده ملیوین لیتر بنزین جلوگیری شده است. و اکنون این سوال مطرح است که اگر فردا تحریمها مجددا برقرار شد ما به این سامانه نیاز نداریم؟
این نماینده مجلس با بیان اینکه آمار ما براساس آمار مرکز پژوهشها است، خاطرنشان کرد: قرار است برای توزیع گازوئیل از این سامانه استفاده شود در حالیکه این سامانه بستری است که هم میتوان با استفاده از آن بنزین را توزیع کرد و هم نفت گاز. اگر قرار است کیف پول را در پمپهای بنزین حذف کنیم باید از این سامانه استفاده شود که با حذف بنزین از آن باز هم دچار مشکل میشویم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ارایه آمارهایی از واردات بنزین گفت: در سال ۸۵ قبل از اعمال کارت سوخت ۲۷.۵ میلیون لیتر واردات داشتیم که در سال ۸۶ وقتی که سامانه کارت سوخت اعمال شد واردات به ۱۹ میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. برآورد ما این است که اگر این روند افزایش تا امروز ادامه پیدا میکرد با مشکل روبرو میشویم در حالی که با استفاده از کارت سوخت انضباط بیشتری به مصرف داده شده و افراد به استفاده از گاز CNG هم گرایش پیدا کردند. همچنین به تولید خودروهای با سوخت پایینتر توجه شده که از نظر محیطزیستی به نفع ما نیز بود.
نماینده مردم شاهینشهر ادامه داد: براساس آمارهای موجود در مهر سال ۹۵ قیمت هر لیتر بنزین در خلیج فارس ۱۰۶۰ تومان و در اسفند ۹۵ به ۱۵۹۰ تومان رسید همچنین اگر قیمت نفت خام در دنیا بالا رود که در کلان به نفع ما است قیمت بنزین در خلیج فارس هم بالا میرود و ممکن است به سه هزار تومان برسد و با قیمت هزار تومان در داخل کشور بسیار تفاوت دارد و افرادی که میخواهند قاچاق سازماندهی انجام دهند را حریص میکند.
حاجیدلیگانی خاطرنشان کرد: بنزین ۱۰۰۰ تومان فروخته شده و ما نمیگذاریم و نه سیاستی برای افزایش قیمت بنزین داریم. برچیده شدن این سامانه ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد. برای کارایی داشتن سامانه کارت سوخت باید بینهایت سهمیه در کارت سوخت مردم قرار داد و هر کسی خواست بغیر از آن با کارت جایگاهدار بزند، با عددی که دولت تعیین میکند باید پرداخت کند. با استفاده از این روش میتوانیم که کارت را حفظ کنیم بدون اینکه افزایش قیمت داشته باشیم.