معاون وزیر راه و شهرسازی:
ساخت ۲۵ درصد شبکه جادهای کشور با سرمایه بخش خصوصی
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنابر برنامه ششم توسعه 25 درصد احداث شبکه حمل و نقل جاده ای با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود، گفت: در حال حاضر طول آزادراه های کشور ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و در پایان برنامه پنجساله ششم توسعه کشور (سال ۱۴۰۰) باید به ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر افزایش یابد.
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی با اعلام این خبر افزود: در برنامه ششم توسعه قرار است ۲۵ درصد احداث شبکه حملونقل جادهای کشور از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام شود.
وی با بیان اینکه دولت باید با مشوق های مالیاتی و تضمین های مناسب زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی را در بخش توسعه شبکه ریلی و جاده ای فراهم کند، گفت: در صورتی که برای توسعه زیر بناهای حمل و نقل به منابع عمومی دولت وابسته باشیم اهداف ما در این بخش محقق نخواهد شد، مگر اینکه با حمایت دولت سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش یابد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: از طرفی نگهداری راه ها به خصوص راه های شریانی برای وزارت راه و شهرسازی اهمیت زیادی دارد و حضور بخش خصوصی در حوزه نگهداری راه ها می تواند بسیاری از مشکلات کمبود منابع مالی نگهداری راه ها را برطرف کند.
به گفته امینی، با توجه به تردد وسایل نقلیه در شبکه راه های کشور، حدود ۲۷ هزار کیلومتر از شبکه راه های شریانی کشور دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی است و با واگذاری نگهداری این راه ها به بخش خصوصی، این بخش می تواند از محل عوارض عبوری، نگهداری آن را نیز بر عهده گیرد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، ما چاره ای جز این نداریم که از بخش خصوصی برای نگهداری راه های شریانی کشورحمایت کنیم، زیرا بخشی از این شبکه برای نگهداری بدون توجیه اقتصادی است و دولت باید از آن نگهداری کند، اما نگهداری بخشی از شبکه شریانی کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی، توجیه اقتصادی دارد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: نگهداری آزادراه تهران - قم سالیانه ۲۰۰ میلیارد ریال(۲۰ میلیارد تومان) برای دولت هزینه دارد در حالی که در آمد این آزادراه از محل عوارض عبوری سالیانه حدود ۸۰ میلیارد ریال(۸ میلیارد تومان) است.
امینی با بیان این که در سال ۱۳۹۲ نگهداری غالب آزادراه ها برای ما زیانده بودند، یادآورشد: اما هم اکنون با برقراری عوارض منطقی در بیشتر آزادراه های کشور تقریبا در تامین هزینه نگهداری آنها به نقطه سربه سر رسیدیم، هرچند که در پرداخت عوارض عبوری مقاومت زیادی انجام می شود و بیشتر به دنبال استفاده از خدمات بدون پرداخت هزینه های آن هستند.
وی با اشاره به ضرورت کاهش ایستایی خودروها در محل عوارضی آزادراه ها تصریح کرد: هوشمندسازی تردد در عوارضی آزادراه ها بدون ایستایی و توقف طولانی به صورت الکترونیکی در دست اقدام قرار گرفته و امیدواریم تا پایان امسال با فراخوان عمومی سرمایه گذار آن انتخاب شود.