خبرگزاری کار ایران

خودروهای کم مصرف 3 سیلندر در آینده نزدیک تولید و عرضه می‌شود

کد خبر : ۴۴۹۰۱۲

وزیر صنعت ، معدن و تجارت از طراحی خودروهای کم مصرف 3 سیلندر و تولید و عرضه آن در آینده نزدیک با همکاری شرکت های آلمانی و اتریشی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا محمد رضا نعمت زاده در همایش روز هوای پاک با تشریح اقدامات انجام شده د رحوزه صنعت و معدن جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی افزود : دو خودرو ساز بزرگ ما با کمک شرکت های آلمانی و اتریشی در حال طراحی خودروهای کم مصرف 3 سیلندر هستند که در آینده به بازار می آید و تا 160 قدرت اسب بخار می تواند نیروی محرک خودروهای آینده را تشکیل می دهد و تولید انبوه خواهد شد.

نعمت زاده با بیان اینکه کاهش مصرف سوخت خودروها جزو وظایف ماست اضافه کرد :  ما در وزارتخانه سیاستهای پیش گیرانه در سال 93 تدوین و ابلاغ و به ومورد اجرا گذاشته شد  ونقشه راه HSE  را که شامل هوای پاک هم می شود تهیه کردیم و در استانها و ابلاغ و پیگیری و آموزش دادیم شد.

وی اضافه کرد : روی سیاستهای محصول پاک هم کار شده و بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه شده برنامه های راهبردی در زمینه مسائل زیست محیطی مثل طرح جامع مدیریت HSE  تهیه شده که در واقع نقشه جامع در بخش صنعت است چرا که بحث محیط زیست نه تنها مربوط به واحد صنعتی است که جهانی شده است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار کرد : از آنجا که بحث زیست محیطی جزو صنعت است در ساختار تشکیلاتی هم در ستاد و استانها و صنایع کار کردیم و با شهرکها هم در این زمینه جلسه گذاشتیم چرا که این وظیفه ماست همانطور که تولید خوب و جلب مشتری و کاهش قیمت جزو وظایف ماست حفظ محیط زیست هم بخشی از کار ماست.

وی ادامه داد: برنامه های آموزشی در این زمینه در سطح استانها شروع شده اند و در صنعت پیش می بریم و بحث رصد و پایش برخط صنایع بزرگ به خصوص خروجی آب و هوا و .. انجام  می وشد و  بیش از 300 واحد با همکاری محیط زیست در استانها در حال انجام هستند و آن را در پالایشگاهها ، پتروشیمی ها و کارخانجات فولاد و سیمان و صنایع بزرگ ترویج خواهیم کرد و می توان گفت ابزار خوبی برای مدیریت واحدهای صنعتی است.

نعمت زاده  در ادامه در خصوص اقدامات زیست محیطی در صنایع کشور اظهارکرد : برای صنایع شناسنامه زیست محیطی درست کردیم با حدود 20 شاخص زیست محیطی در کنار 60 شاخص دیگر که در آن دیده شده و  معتقدیم کار صنعتی کار علمی و فنی است و باید با برخورد با مسائل مبتلا به آن که محیط زیست و آلایندگی  بخشی از آن است باید علمی و اصولی دیده شود.

به گفته نعمت زاده به روز رسانی استانداردهای خروجی کارخانجات واحدهای بزرگ با همکاری محیط زیست آغاز شده  و در فروردین امسال به تصویب دولت رسیده که کاری مشترک و بزرگ بود و در انتخاب واحدهای سبز این مقوله لحاظ می شود.

وی همچنین اعلام کرد : تا آخر سال چند استاندارد اجباری جدید به خودرو اضافه می شود وتا آخر 96 و اوایل 97 می خواهیم به 80 استاندارد اجباری درخودرو برسیم.

نعمت زاده یادآور شد : در زمینه موتورها توانستیم از یورو2 به یورو4 تبدیل کنیم  و از اول سال گذشته  کلیه خودروهای بنزین سوز تبدیل به یورو 4 شد و واردات خودرو هم کلا با یورو5 صورت می گیرد و اغلب  پالایشگاهها که بهینه سازی شده اند ( به جز یکی )هم قابلیت تبدیل به یورو 5 را دارند.

وی با گرامیداشت یاد و نام آیت الله هاشمی رفسنجانی ( ره) گفت : در بخش سیاست گذاری برای نهایی کردن سیاست های کلی زیست محیطی و محیط زیست با وجود اختلاف نظری که با خانم ابتکار داشتیم ایشان وارد می شد. این سیاستهای کلی یکی از مواردی است که با وجود قوانین قانون اساسی و قوانین جاری ، در تدوین سیاستها و برنامه ها و مصوبات متعدد در دولت در طی سه سال اخیر مورد استفاده است.

مهندس نعمت زاده افزود : از تیرماه ثبت سفارش موتورهای کاربراتوری متوقف شده و تولید موتورهای انژکتوری شروع شده و بیش از 100 نوع از آن ارائه و تست شده و این در حالی است که امروز در حال سرمایه گذاری  هستیم که موتور موتورسیکتهای انژکتوری را در داخل تولید کنیم و از اول سال تا الان 15 هزار موتور سیکلت برقی تولید و رضه شده که اینها بیشتر مونتاژ شده است و این در حالی است که از ابتدای سال 93 سود بازرگانی خودروهای برقی و هیبریدی را صفر کردیم حال آنکه خودرو 40 تا 45 درصد سود بازرگانی داشت .

 وی ادامه داد: همزمان دستورالعمل حمایتی را تدوین کردیم و به دولت ارائه دادیم اما چون اولین بار است که چنین کاری  انجام می شود هنوز به تصویب نرسیده و زیر ساختهای لازم را مشخص کردیم  اما تولید آن هنوز 2 و 3 درصد بیشتر نیست ولی در اینده رشد خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز