توسعه راه آهن با مصوبه 7.5 میلیارد دلاری شورای اقتصاد/ افتتاح بخشی از راه آهن شلمچه-بصره اوایل سال آینده
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن با بیان این که راهآهن با همکاری وزارت نفت موفق شد مصوبه 7 و نیم میلیارد دلاری در این حوزه را از شورای اقتصاد اخذ کند، گفت : با مصوبه مجلس پیش بینی می کنیم، یک میلیارد دلار از محل اختصاص یک درصد ا درآمدهای نفت و گاز به راه آهن اختصاص یابد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید رسولی امروز در نشست خبری با بیان این که با مصوبه مجلس پیشبینی میکنیم که یک میلیارد دلار از محل اختصاص یک درصد از درآمدهای نفت و گاز دولت به راهآهن به توسعه شبکه ریلی اختصاص یابد.
وی با اشاره به مهم ترین ماموریت های معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن اظهار داشت: جذب سرمایه بخش خصوصی، پیگیری روابط بینالملل، بودجهریزی، آمار، آموزش و تحقیقات و تنظیم و پیگیری درج احکام در لایحه برنامه از مهم ترین برنامه های این بخش از راه اهن است.
این مقام مسئول درباره مصوبه مجلس که اعتبارات یک میلیارد دلاری برای راه آهن ایجاد می کند، اظهار داشت: این اعتبارات راهآهن را به منبع ثابت اعتباری متصل میکنند و همچنین در ماده 70 قانون الحاق 2 حکمی به تصویب رسید مبنی بر اینکه 10 درصد از قیمت فروش نفت گاز به توسعه ریلی اختصاص یابد.
رسولی با بیان اینکه در این حکم پیشبینی شده راهآهن با استفاده از منابع فنی و اعتباری طرحهای سرمایهگذاری را اقتصادی کنند، گفت: در بخش سوم این حکم به موضوع تضمین تسعیر نرخ ارز بر سرمایهگذاری ریلی اشاره میشود مبنی بر اینکه اگر نرخ ارز تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی اختصاص یافت در زمان بازپرداخت افزایش یابد دولت و راهآهن تضمین این مابهالتفاوت را انجام میدهد که این از محل تعرفه حق دسترسی خواهد بود یعنی تا زمان جبران زیان بخش خصوصی از پرداخت حق دسترسی معاف میشود.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن با بیان اینکه راهآهن با همکاری وزارت نفت موفق شد مصوبه 7 و نیم میلیارد دلاری در این حوزه را از شورای اقتصاد اخذ کند، افزود: این 7 و نیم میلیارد دلار باید در 10 سال جذب شود.
وی ادامه داد: پس از به ثمر رسیدن سرمایهگذاری بخش خصوصی و تحقق افزایش حمل بار و مسافر در شبکه ریلی وزیر راه گزارشی به وزیر نفت میدهد و پس از صحتسنجی اصل و سود سرمایهگذار بر اساس حکم به میزانی که تائید میشود به وی برمیگردد.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن از تضمین راهآهن برای پذیرش تسعیر نرخ ارز خبر داد و گفت: برای آنکه شرکتهایی که از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی دریافت میکنند نگرانی دربارهی چگونگی بازپرداخت نداشته باشند، راهآهن تسعیر نرخ ارز در این حوزه را پذیرفته و مابهالتفاوت آن را تضمین میکند.
رسولی با اشاره به وضعیت تاسیس شرکتی با محوریت قطارهای حومهای گفت: با توجه به آنکه قطارهای حومهای در طول مسیر خود با چند شهر مختلف عبور میکنند نمیتوان انتظار داشت که شهرداریها وظیفه مدیریت آن را برعهده بگیرند. از اینرو دولت و وزارت راه و شهرسازی تلاش کردهاند با تاسیس این سازمان منابع اعتباری موجود را تجمیع کرده و در قالب یک برنامه همهجانبه توسعه قطارهای حومهای را در دستور کار قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه از سال 93 به بعد اعتبارات مصوب راهآهن رشد قابل توجهی داشته است، افزود: در کل شبکه راهآهن (11 هزار کیلومتر) از فیبر نوری استفاده میکنیم.
این مقام مسئول با اشاره به وضعیت راهآهن شلمچه- بصره گفت: این خط ریلی مسائل و مشکلات فنی داشت که در حال رفع شدن است. قانون آن ابلاغ شده و در دست اجراست که با توجه به دریافت اعتبار اواسط سال آینده این 35 کیلومتر راهآهن به بهرهبرداری میرسد.