خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر نیرو مطرح کرد:

دستور آماده باش برای تابستان سال آینده / لزوم بررسی بیلان آبی برای مدیریت بهینه

محمودی گفت: از هم اکنون باید بیلان منابع آب برای تابستان سال آینده و اینکه چقدر منابع آب داریم و کمبودها کجاست باید بررسی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در نشست سالانه معاونین بهره برداری شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با بیان اینکه ارائه خدمات پایدار کار مدیریتی می طلبد، گفت: پیش بینی می شود که سال آینده به لحاظ منابع آبی سال دشواری پیش رو داشته باشیم لذا انتظار این است که بیشتر مهیا باشیم.

وی افزود: امسال میانگین نزولات جوی کشوری 40 میلیمتر است در حالی که این رقم در سال گذشته 99 میلیمتر بوده است یعنی امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد کمتر بارندگی داشته ایم که این مسئله ابتدا روی طبیعت و سپس روی جوامع اثرگذار است.

محمودی با بیان اینکه آبفای شهری و روستایی در شرایط خشکسالی متاثر می شوند، تصریح کرد: ماهیت شرکت های آبفای شهری و روستایی بهره برداری است و هدف اصلی ما نیز رضایت مردم و مشترکین است لذا همواره باید آماده خدمت رسانی باشیم.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر 45 هزار میلیارد تومان در بخش بهره‌برداری سرمایه‌گذاری داریم ، اظهار داشت: این میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند نزدیک به سه تا چهار سال بودجه سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی کشور را رقم بزند. لذا وظیفه ما این است که در کاهش استهلاک و حفظ تجهیزات کوشا باشیم.

محمودی ادامه داد: نکته دیگر که باید در نظر داشته باشیم حوزه بازرسی فنی است، ما نمونه‌های زیادی تجربه کردیم که برخی تاسیسات به دلیل غفلت و اطمینان غیرضروری دچار مشکل شدند لذا انجام تعمیرات و نگهداری از تجهیزات را باید جدی بگیریم چرا که حوادث طی شبانه‌روز جزء لاینفک کار ماست.

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی تجهیزات باید به تناسب حادثه‌خیزی انجام شود، خاطرنشان کرد: بازدید شبانه روزی بهره برداران از جمله الزامات است چرا که افکار عمومی همواره چابکی و غیرچابکی کار را قضاوت می‌کنند ضمن اینکه باید بدانیم که اعتماد مردم سرمایه ماست.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار شرکت فعال در بخش آب و فاضلاب در کشور وجود دارد که هر کدام خدماتی ارائه می‌دهند و جزء رقبای ما محسوب می‌شوند، یادآور شد: ما جای هیچ گونه توقف و آسایش خیال نداریم و شرایط اجتماعی و کاری امروز به مدیران متعهد این امر را تجویز می‌کند که باید همواره آماده باشند.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه ما باید شاخص‌های پاسخگویی به مردم را بازنگری کنیم ، گفت: در حوزه اب و فاضلاب روستایی که پراکندگی بیشتر است باید پایش بیشتری انجام شود چرا که اگر آب غیرکیفی به مردم بدهیم ظلم به خودمان و مردم است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت آب مهمترین اولویت وزارت نیرو است ، تصریح کرد: در زمینه شهری و روستایی آنچه اهمیت دارد بحث سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب است لذا در طرح‌های در حال اجرا، بهره‌برداران مشارکت داشته باشند.

محمودی با بیان اینکه نباید هزینه‌های زمان ساخت را به بهره‌بردار منتقل کنیم، ادامه داد: اصلاح مقررات و توجه به نیروی انسانی و بهره‌گیری از تجربیات خوب باعث می‌شود یافته‌های جدید فراگیر شوند باید مدنظر قرار گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در آینده بخش عمده‌ای از آب‌های غیرمتعارف را به خدمت می‌گیریم ، اظهار داشت: بهره‌برداری از این آب‌ها شیوه جدیدی است که حتما بهره‌برداران باید حضور داشته باشند و آموزش ویژه را ببینند.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه جهت گیری آینده شرکت‌های آب و فاضلاب به سمت ارتقای کارفرمایی است ، گفت: بخشی از حوزه‌ها برون‌سپاری خواهد شد و به این ترتیب حوزه‌های ستادی خلوت خواهند شد.

وی تاکید کرد: برای اینکه آینده بهتری رقم بخورد باید ساختارها و فرآیندها اصلاح شده و ارتباط با مردم به روز شوند.

محمودی تصریح کرد: از هم اکنون باید بیلان منابع آب برای تابستان سال آینده و اینکه چقدر منابع آب داریم و کمبودها کجاست باید بررسی شود تا بتوانیم با مدیریت مصرف و یا تامین آب برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم.

 

 

کد خبر : ۴۴۲۱۵۸