تحقق یک درصدی بودجه نگهداری از راهها/ فرایند صدور گواهینامه رانندگی باید سختتر شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون تنها یک درصد از بودجه مربوط به بخش نگهداری از راهها تخصیص داده شده است گفت: علیرغم تمام تنگناهای مالی توانستیم ۱۲میلیون تن آسفالت برای بازسازی روکش جادهها اختصاص دهیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در اولین جشنواره همپیمانی ایمنی رانندگان حرفهای با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که ایمنی را در سرلوحه کارهای خود قرار دهیم، گفت: در جلسات کمیسیون ایمنی راهها به طور مرتب به بحث رعایت اصول ایمنی توجه داریم و در بررسی علل سوانح جادهای از هیچ حادثهای عبور نمیکنیم.
وی ادامه داد: تمام فرایندها در حوزه بررسی ایمنی سطح جادههای کشور و صدور انواع گواهینامهها و مجوزها مورد بازنگری قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷ میلیون وسیله نقلیه موتوری در کشورمان وجود دارد گفت: امروز تقریبا تمام خانوادههای ایرانی یک وسیله نقلیه موتوری دارند که این عدد بسیار بزرگ است و نشان میدهد که باید در مقوله ایمنی اقدامات بیشتری انجام شود.
آخوندی با بیان اینکه ایمنی یک مساله اجتماعی است گفت: به طور قطع برقراری ایمنی و ارتقای سطح ایمنی جادههای کشور وظیفه ما است و تلاش میکنیم که به وظایف خود به درستی عمل کنیم.
وی تاکیدکرد: اما در آخر کار با وجود تمام این مقررات رانندگان مسوول تامین ایمنی هستند چرا که این رانندگان هستند که با جادههای کشور آشنا هستند و موقعیت خطر را میشناسند و میدانند در لحظه چه تصمیمی را بگیرند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برقراری ایمنی باید به یک فرهنگ ایرانی تبدیل شود چرا که رانندگی بخشی از زندگی ما است.
وی با تاکید براینکه رعایت اصول ایمنی در رانندگی را باید به یک موضوع عمومی تبدیل کنیم گفت: رعایت اصول ایمنی در رانندگی را باید به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
آخوندی با اشاره به ارتقاء سطح کیفیت جادههای کشور گفت: علیرغم تمام محدودیتهای مالی و تنگناهای اعتباری سال گذشته توانستیم ۱۲ میلیون تن آسفالت برای بازسازی روکش جادهها در اختیار ادارات راهداری قرار دهیم.
وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار کیلومتر شبکه راهی در کشور داریم که نگهداری از این راهها با توجه به تنگناهای مالی بسیار دشوار است و دولت کار طاقت فرسایی را باید انجام دهد حال اینکه رانندگان باید شرایط دولت را درک کنند و به موضوع رعایت اصول ایمنی در رانندگی توجه بیشتری داشته باشند.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به کمبود منابع مالی گفت: متاسفانه هنوز نتوانستیم بودجههای مربوط به بخش راهداری و نگهداری از راهها را تخصیص دهیم و تا به امروز یک درصد از بودجه مورد نظر محقق شده است.
وی با اشاره به کاهش ۱۱هزار تلفات جادهای در طول چند سال گذشته گفت: توانستیم میزان تلفات جادهای را تا ۱۱ هزار نفر کاهش دهیم و به آمار ۱۶ هزار نفر در سال برسیم. حال اینکه ادامه روند کاهشی بسیار سخت است.
آخوندی تاکید کرد: ثبت کاهش تلفات جادهای را با ورود سامانههای هوشمند و نصب دوربینهای ثبت تخلفات جادهای دنبال میکنیم. نصب ۱۸۰۰ دوربین ثبت تخلفات جادهای را در دستور کار داریم.
وی با اشاره به ورود سامانه سپهتن گفت: با ورود سامانههای جدید و هوشمند میتوانیم میزان تهدیدهای جادهای را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: معتقدم بزرگترین تهدید ایمنی جادههای کشور رانندگان پرخطرهستند که امنیت در جادهها را مختل میکنند.
آخوندی ادامه داد: معتقدم باید فرایند صدور گواهینامهها بازنگری شود و مراحل صدور گواهینامهها کمتر شود و این موضوع را در دستور کار کمیسیون ایمنی راهها قرار دادهایم.