خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو:

رشد 4 درصدی اعتبار آب و برق در لایحه بودجه 96 / نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های نیمه تمام

دائمی گفت: در حال حاضر بیش از 30 درصد از محصولات کشاورزی ما از مزرعه تا سفره مردم هدر می‌رود و این مسأله باعث هدررفت بیش از 25 میلیارد مترمکعب آب در کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه ریزی در نشست خبری که به منظور تشریح مفاد برنامه ششم توسعه و بودجه 96 در بخش آب و برق برگذار شده بود ، با اشاره به اینکه در بودجه 96 ظرفیت های خوبی برای بخش آب در نظر گرفته شده و به صورت خاص به این موضوع پرداخته شده است، گفت: علیرغم ایننکه در تمام مولفه های اقتصادی سهم بودجه عمومی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بودجه ما در سال 96 رشد 4 درصدی داشته است اظهار داشت: از ردیف اعتباری 7 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 95 ما به رقم 7 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده ایم که البته با ردیف‌های متفرقه بودجه پیش‌بینی شده ما به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

دائمی افزود: در بخش توسعه منابع آب در رودهای مشترک و همچنین مهندسی و سازماندهی رودخانه‌ها و جلوگیری از آلودگی و تاسیسات مربوط به فاضلاب نیز 25 درصد رشد داشته‌ایم در بخش ارایه خدمات آبرسانی به نقاط شهری و روستایی بودجه ما از 450 میلیارد تومان به 1200 میلیارد تومان رسیده است و مقرر شده که تا سقف 70 میلیارد تومان برای توسعه آب روستایی هزینه شود.

وی تصریح کرد: در بخش برق هر کیلو وات ساعت 3 تومان بوده که این میزان دریافت بابت برق رسانی روستایی و خرید تضمینی برقی تجدیدپذیر هزینه می‌شد که در بودجه سال جاری به رقم 5 تومان برای هر کیلو وات ساعت رسیده است یعنی سقف آن 11 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بودجه تخصیصی سال 96 از تمامی ظرفیت‌ها از جمله اوراق مشارکت، فاینانس، اسناد خزانه اسلامی و صکوک اجاره دیده شده است و برای جبران مابه التفاوت قیمت برق و یارانه بابت سوخت رسانی به نیروگاه نیز ما باید 4 هزار میلیارد تومان به وزارت نفت پرداخت کنیم ضمن اینکه 1200 میلیارد بابت تامین زیرساخت‌های مسکن مهر تعیین شده است.

وی گفت: در لایحه بودجه سال 96 یک تبصره لحاظ شده مبنی بر اینکه طرح‌های نیمه تمام را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد و دولت نیز باید کمک‌های لازم را پیش‌بینی کند.

فقط 20 هزار میلیارد تومان برای طرح های نیمه تمام تخصیص یافت

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر 200 هزار میلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیاز داریم تصریح کرد: حداکثر اعتبار دولتی که در سال جاری تخصیص یافته 10 هزار میلیارد تومان است و از منابع داخلی وزارت نیرو نیز فقط 10 هزار میلیارد تومان امکان تخصیص وجود دارد لذا باید بخش خصوصی وارد عرصه شود.

260 میلیارد تومان اعتبار برای طرح تعادل بخشی

وی در ادامه با اشاره به اینکه 260 میلیارد تومان جهت طرح‌های تعادل بخشی 200 میلیارد تومان جهت آب و برق استان خوزستان و 500 میلیارد تومان به شهرهای دارای تنش آبی در نظر گرفته شده است همچنین جهت توسعه زیرساختهای جزیره ابوموسی 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است ضمن اینکه 340 میلیارد تومان نیز برای طرح‌های آبرسانی شهرها و زه‌کشی آب کشاورزی تعیین شده است و در کل 1700 میلیارد تومان از بودجه در نظر گرفته شده به بخش‌های متفرقه اختصاص یافته است.

 باید به ظرفیت تولید25 هزار مگاوات نیروگاه برسیم

دائمی در ادامه این نشست درباره قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال اظهار داشت: این قرارداد از سوی شورای اقتصاد مجوز گرفته که کارهای اجرای آن هنوز در جریان است و در حال نهایی شدن است و اصلاحات لازم صورت گرفته و دولت و مجلس هم آن را تایید کردند.

وی ادامه داد: ما باید 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم که به بخش خصوصی و دولتی و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی را نیاز داریم البته استفاده از 51 درصد تولید داخلی نیز رعایت خواهد شد ضمن اینکه در این دست قراردادها انتقال دانش فنی و ایجاد مشارکت برای شرکت‌های داخلی و خارجی جزو اولویت‌هاست.

وی یادآور شد در قراردادهای بین المللی جز اینکه ما باید به 25 هزار مگاوات افزایش ظرفیت برسیم اما انتقال فن آوری و مشارکت را نیز خواهیم داشت.

کاهش 13 درصدی اعتبار برای سدسازی

وی درباره برنامه سد سازی نیز اظهار داشت: برای تامین آب در بخش سدها در سال 95، 1200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این مبلغ در بودجه سال 96، 13 درصد کاهش یافته و به رقم 1000 میلیارد تومان رسیده است بنابراین در کل ما برنامه احداث سد جدید نداریم اما باید سدهای نیمه کاره را به اتمام برسانیم.

معاون وزیر نیرو درباره واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی نیز گفت: واگذاری‌ها براساس ضوابط کشور واگذار می‌شود بین این ترتیب که باید 25 درصد از واحدهای نیروگاهی واگذار شود در حال حاضر 55 درصد تامین برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که میزان آن 35 هزار نیروگاه است.

وی در بخش دیگر این نشست به موضوع موارد مربوط به لایحه برنامه ششم توسعه پرداخت و  اظهار داشت: در لایحه برنامه ششم توسعه بخش‌های بسیار مهمی در مورد توسعه صنعت آب و برق وجود دارد؛ به طور مثال در ماده 41 این لایحه دولت متعهد شده برای مدیریت مناسب آب در بخش کشاورزی و رونق این صنعت تا پایان این برنامه اقدام به تشکیل بیش از 1400 تشکل آب‌بران و همچنین تغییر الگوی کشت در برخی مناطق و محدودیت توسعه کشت افقی در کشور کند.

وی افزود: در ماده 45 این لایحه نیز به موارد بسیار مهمی از جمله توجه به حقابه‌های زیست محیطی، تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی، ارتقای بهره‌وری از طریق کشت محصولات کم آب‌بر و محصولاتی که ارزش صادراتی دارند و همچنین بحث‌های بسیار مهمی چون بازچرخانی آب، مدیریت آب مجازی و آب‌های نامتعارف، اشاره شده است.

دائمی  در ادامه با بیان اینکه در دنیا مسئله بازچرخانی آب از سال‌ها پیش در حال اجرا شدن است، افزود: امروز در برخی از کشورهای توسعه یافته بیش از 8 بار آب بازچرخانی می‌شود و این امر توانسته تا حد بسیار زیادی به کمبود منابع آبی و مدیریت بهینه مصرف منابع آب در این کشورها کمک کند.

30 درصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره هدر می رود

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 30 درصد از محصولات کشاورزی ما از مزرعه تا سفره مردم هدر می‌رود و این مسأله باعث هدررفت بیش از 25 میلیارد مترمکعب آب در کشور می‌شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزر نیرو ادامه داد: در ماده 12 لایحه برنامه ششم به بحث برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند تأکید شده و مقرر شده حدود 10 درصد از ورودی صندوق توسعه ملی برای اجرای مدیریت بهره‌وری آب از جمله همین نصب کنتورهای هوشمند یا بازچرخانی آب تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه براساس لایحه بودجه 96 قرار است در سال‌های آتی برای جبران کمبود آب در کشور برنامه‌ریزی‌هایی جهت افزایش 30 درصدی بهره‌وری از منابع آب و همچنین شیرین سازی آب دریاها انجام شود، تصریح کرد: براساس این لایحه و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بناست که حدود 70 درصد از تأمین خدمات فنی و تجهیزات شیرین سازی آب دریاها از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام شود.

دسترسی به فاضلاب 25 درصد افزایش می یابد

وی خاطر نشان کرد: در ماده 47 لایحه برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده که دسترسی مشترکین به سیستم فاضلاب حدود 25 درصد افزایش یابد و در ماده 48 نیز به حفاظت از تالاب‌ها و ایجاد مدیریت سبز بسیار تأکید شده است.

تا افق 1404 تعرفه های آب و برق واقعی می شود

همچنین وی در ادامه با اشاره به پیش بینی قیمت تعرفه‌های آب و برق در لایحه برنامه ششم گفت: در این لایحه صراحتاً اشاره شده که تا افق 1404 بایستی قیمت تعرفه‌های آب و برق واقعی شده و به قیمت تمام شده برسد و همچنین راندمان نیروگاه‌ها نیز سالانه یک درصد افزایش یابد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: کاهش تلفات توزیع برق نیز از جمله موارد پیش بینی شده است که در این زمینه  از سه سال قبل توانستیم تلفات توزیع را از 15 درصد به 11 درصد برسانیم.

وی تأکید کرد: بر اساس این لایحه کشورمان تا پایان برنامه بایستی تبدیل به هاب انرژی در منطقه شود و پیش شرط آن ورود بخش خصوصی به توسعه این صنعت و فراهم کردن بازار مناسب برای سرمایه گذاری در این صنعت است.

وی افزود: در حال حاضر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل برق تولیدی کشور حدود 0.32 و سهم تولید پراکنده (CHP ) حدود 1.13 درصد است که بایستی براساس پیش بینی‌های لایحه به حدود 15 درصد برسد.

دائمی همچنین با اشاره به برنامه صادرات برق گفت: بر اساس این برنامه پیش‌بینی شده که حدود 3 هزار میلیارد تومان از درآمدهای وزارت نیرو از محل صادرات برق به کشورهای همسایه باشد که در صورت برقراری امنیت در برخی کشورهای ناامن همسایه می‌توان شاهد ارقامی بالاتر از این میزان پیش بینی شده بود.

 

 

 

کد خبر : ۴۳۹۳۴۱