برگشت تحریم ها بروی قرار داد ایرباس و بوئینگ بی تاثیر است/ قسط اول بوئینگ 227 میلیون دلار
قائم مقام وزیر راه شهرسازی با تاکید بر این که تحریمهای احتمالی جدید و برگشت تحریمها تاثیری بر روند قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ ندارد، گفت: طبق مفاد قرارداد هرگونه برگشت تحریمها یا اعمال تحریمهای جدید در قرارداد خرید هواپیما تاثیرگذار نخواهد بود و مجوز افک برای تمام هواپیماها اعتبار دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اصغر فخریهکاشان در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مجوز اوفک از مجموع 80 فروند هواپیمای مذکور در قرارداد بوئینگ برای 15 فروند آن اعتبار دارد، گفت: مجوز افک برای 15 فروند از هواپیماهای بوئینگ اعتبار دارد البته اوفک برای تمام 80 فروند هواپیما مجوز داده است اما تا زمان تمدید مجوز اوفک 15 فروند هواپیما تحویل ایران ایر داده شده است.
فخریهکاشان تاکید کرد: این قوانین تنها شامل ایران نیست و در تمام قراردادهای فروش هواپیما به ایرلاینهای مختلف جهان مجوز اوفک باید تمدید شود.
وی با بیان اینکه اوفک برای 65 هواپیمای باقی مانده هم مجوز داده است گفت: این قوانین از این جهت حائز اهمیت است که ما برای 15 فروند هواپیما پیشپرداخت میپردازیم و اگر پس از مدتی در شرایط احتمالی مانند برگشت تحریمها قرار گرفتیم میتوانیم پیشپرداخت این تعداد هواپیما را با سود آن پس بگیریم.
فخریهکاشان ادامه داد: بوئینگ تامین مالی شش فروند هواپیما را تقبل کرده است و مابقی هواپیماها از روش اجاره به شرط تملیک تامین میشود.
این مقام مسئول با بیان اینکه از 74 فروند هواپیمای بوئینگ قرارداد تامین مالی 35 فروند آن آماده است و در این هفته به امضا میرسد، افزود: تامین مالی 41 هواپیما آماده است و تامین مالی 39 فروند دیگر با توجه به زمان تحویل آنها که جزو آخرین سری تحویل هواپیما هستند بعداً تامین مالی میشوند و عجلهای برای تامین مالی آنها نداریم.
فخریهکاشان ادامه داد: هنوز ایران در رتبه شش ریسک سرمایهگذاری در دنیا قرار دارد البته امیدواریم که در هفته آینده این رتبه به پنج برسد بنابراین هنوز هم هزینههای استقراض برای ایران گران است.
وی با بیان اینکه دلیلی ندارد در حال حاضر خود را برای هزینههای بالا متعهد کنیم، ادامه داد: برای هواپیماهایی که تحویل آنها دیرتر است تامین مالی در همان زمان انجام میشود و اگر شرایط اقتصادی بهبود یابد میتوانیم فاینانس کنیم یعنی پول ارزانتری از بازار تهیه کنیم.
فخریه کاشان درباره شرایط احتمالی برگشت تحریمها یا اعمال تحریمهای جدید گفت:یکی از مشکلاتی که ما کشور ما در قراردادهای بینالمللی با آن مواجه است احتمال برگشت تحریمها و یا وضع تحریمهای جدید است.
وی افزود: با چندین موضوع در قراردادها مواجه هستیم اینکه این قراردادها در آینده غیر قابل اجرا و یا غیر قانونی و یا غیر معتبر شوند بنابراین تمام ریسکها را در قراردادها پیشبینی کردهایم.
وی افزود: خوشبختانه این امکان که پیشپرداختهایمان را در شرایط احتمالی عیناًبا احتساب سود آن پس بگیریم، وجود دارد.
این مقام مسئول با اشاره به راهنمای جدیدی که افک هفته گذشته منتشر کرده است گفت: افک در هفته گذشته متن جدیدی را منتشر کرده است که حاصل تلاشهای ما در وزارت خارجه بوده است.
وی افزود: افک به صراحت در این متن گفته است قراردادهایی که پیش از تحریمهای جدید و یا احتمال برگشت تحریمها منعقد میشود معتبر هستند و طرفین شش ماه وقت دارند تا تکلیف قراردادها را روشن کنند.
وی افزود: طبق این متن تازه به انتشار رسیده تعهدات دو طرف کماکان ادامه دارد و پرداختهای اقساط طبق زمانبندی از پیش تعیین شده انجام می شود.
وی تاکید کرد: طبق این متن که اخیراً توسط افک منتشر شده هرگونه تحریمهای جدید عطف بماسبق نمیشود و این موضوع در قرارداد بوئینگ هم دیده شده است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد ایرباس گفت: از مجموع صد فروند هواپیمای ایرباس مجوز افک برای 37 فروند آن تاریخ انقضا دارد البته افک برای هر صد فروند هواپیما مجوز صادر کرده است اما تاریخ انقضای آن به تحویل 37 فروند هواپیما میرسد.
وی افزود: موعد تحویل 23 فروند هواپیما بعد از تاریخ انقضای مجوز افک است و 36 فروند هواپیما هم منوط به تامین مالی و تمدید مجوز افک است.
فخریه کاشان تاکید کرد: تمام این مقررات و مفاد قرارداد شامل تمام قرارداد با ایرلاینهای جهان می شود و تنها خاص ایران ایر نیست.
وی ادامه داد: شرکت بوئینگ روزانه 90 فروند هواپیما به ایرلاینهای جهان تحویل میدهد که در تمام آنها قراردادها به همین شکل است. اما وقتی حرف از ایران میشود ما خودمان سختگیرتر میشویم و آنها موضوعاتی را مطرح می کنند بر این مبنا که آیا اجازه پرواز به سمت خاک ایران را خواهیم داشت یا اینکه گمرک ممانعتی از خروج هواپیماهای جدید خواهد کرد یا اینکه هواپیماهای جدید واجد شرایط پرواز به سمت ایران هستند.
این مقام مسئول با اشاره به یادداشت تفاهم با ایرباس برای انتقال تکنولوژیهای جدید به ناوگان هوایی ایران گفت: سازمان هواپیمایی ایران یادداشت تفاهمی را با ایرباس داشته است مبنی بر اینکه امکانات تولید سختافزاری و نرمافزاری شرکتهای واجد شرایط در ایران بررسی شود و در این صورت شرکتهای ایرانی جزو زنجیره تولیدکنندگان قطعات ایرباس خواهند شد.
وی افزود: در مورد بوئینگ هم برای موضوع MRO(تامین و نگهداری قطعات هواپیما) مذاکراتی را داشتیم.
وی همچنین از تخفیف ویژه ایرباس برای قیمتهای فروش هواپیما به ایران خبر داد و گفت: با تلاش آقای پرورش مدیرعامل ایران ایر تخفیفهای ویژهای را در ایرباس اخذ کنیم که این قیمتها در دنیا نادر است.
فخریهکاشان همچنین با بیان اینکه 320 میلیون دلار از 15 درصد سهم نقدی ایران توسط صندوق توسعه ملی تامین میشود گفت: ایرانایر به زودی اوراق صکوک به ارزش 120 میلیون دلار منتشر میکند و از سوی دیگر 500 میلیون دلار هم از منابع خارجی به اتکای خود دریافت می کند بنابراین مجموع پیشپرداختهای ایران ایر برای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس به یک میلیارد دلار میرسد.
وی افزود: این پیشپرداختها در چهار قسط انجام میشود که قسط اول آن 227 میلیون دلار است.