خرید سه دستگاه رادار پس از برجام/ تعرفههای فرودگاهی باید واقعی شوند/ فرودگاه تجاری نداریم
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود تجهیزات راداری پس از برجام اظهار داشت: در حوزه نظارت راداری گامهای بلندی را برداشتیم.
رحمتاله مه آبادی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به دستاوردهای برجام برای شرکت فرودگاهها و خرید سه دستگاه رادار و تجهیزات ناوبری پس از برجام تاکید کرد: مدل اقتصادی فرودگاهها باید تغییر کند و تعرفههای فرودگاهی واقعی شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو درباره دستاوردهای شرکت فرودگاهها در فرصت برجام گفت: خوشبختانه توانستیم از فرصت برجام استفادههای خوبی را داشته باشیم.
وی با اشاره به خرید تجهیزات به روز حوزه ارتباطات ، کمک ناوبری و راداری فرودگاهها اظهار داشت: بخش ناوبری فرودگاهها به سه قسمت ارتباطات، کمک ناوبری و حوزه راداری تقسیم میشود. در حوزه ارتباطات در پسابرجام اقدامات بسیار مهمی انجام شد و تا پایان سال جاری و اواسط سال آینده تمام سامانههای ارتباطی فرودگاهها نوسازی میشوند.
وی افزود: این بخش از زیرساختهای مادر بخش ناوبری شرکت فرودگاهها است و با اقدامات اخیر ، تا چند سال آینده مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام خریدها انجام شده و تجهیزات وارد کشور شده است، ادامه داد: تجهیزاتی جدید در حوزه ارتباطاتی در حال نصب هستند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اقدامات پس از برجام در حوزه کمک ناوبری گفت: در این بخش هم خریدهایی انجام شده است بخشی از تجهیزات وارد کشور شده و بخشی هم به زودی وارد خواهد شد
مه آبادی افزود: تحولاتی را در زمینه کمک ناوبری فرودگاهها داشتیم و در این زمینه هم عمده مشکلات رفع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود تجهیزات راداری پس از برجام اظهار داشت: در حوزه نظارت راداری هم گامهای بلندی را برداشتیم.
وی از خرید سه دستگاه رادار خبر داد و گفت: به زودی اولین دستگاه که از کشور اروپایی خریداری شده است وارد کشور میشود در تمام خرید تجهیزات فرودگاهی سعی شده از بهترین برندهای جهانی استفاده شود.
وی با بیان این که اتوماسیون رادار هم در مرحله فراخوان قرارداد است ، گفت: خوشبختانه در حوزه ناوبری تمام اهداف مطابق با برنامه زمانبندی شده پیش رفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ارزش ریالی طرحهایی که تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسند چیزی بیش از 400 میلیارد تومان است.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: در بخش سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در فرودگاهها توافقهایی انجام شده است که باید به تایید دولتها برسد و با تعامل دولتها به سمت عقد قرارداد پیش میرویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام فرودگاههای کشورمان اقتصادی هستند اما تجاری نیستند، گفت: باید در بخش مدل اقتصادی فرودگاهها هم به سمت آزادسازی نرخها برویم و تعرفههای فرودگاهی باید واقعی شوند.
وی با بیان اینکه هیچ کدام از فرودگاههای کشورمان تجاری و سودده نیستند، ادامه داد: مدل اقتصادی فرودگاهها بد تعریف شده است و در این حوزه باید به سمت مدل اقتصادی فرودگاههای جهان برویم.
مه آبادی اظهار داشت: فرودگاهها یک زیرساخت ملی هستند و نیاز به حمایت دولت دارند اما از آنجایی که منابع دولتی محدود است باید در مدل اقتصادی فرودگاهها تجدید نظر شود و منابع فرودگاهها متکی به منابع ذینفعان باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ماده 161 قانون برنامه پنجم به برنامه ششم تنفیذ میشود و بر اساس آن تعرفههای فرودگاهی باید واقعی شوند.