خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

مذاکرات برد – برد ایران با کشورهای جهان/ کاهش بیش از 20 روز حمل بار از ایران به مسکو برای هندی‌ها

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران توانایی مذاکره برد – برد با تمام مردم جهان و کشورهارا دارد گفت: کریدورهای حمل و نقلی ایران قابل رقابت با کریدورهای جهان هستند و جابجایی بار از ایران به مسکو برای هندی‌ها 20 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با بیان اینکه دریا یک بخش موثر از تاریخ، فرهنگ؛ اقتصاد و زندگی مردم ایران است گفت: توجه ما به دریا یک امر تصنعتی و تصادفی نیست چرا که دریا همواره بخشی از تمدن کشورمان بوده است و در تمدن ایرانشهری نقش موثر داشته است.

وی با بیان اینکه نکته بسیار مهم این است که بتوانیم با تحول فناوری و توسعه اقتصادی، موقعیت ایران را در جهان حفظ کنیم، گفت: موقعیت ایران در نقشه جهانی یک مزیت کم‌نظیری است که ضمن بهره‌برداری از این موقعیت باید مسئولیت در برابر این موقعیت داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اندیشه بازخوانی نقش و مسئولیت ایران در این شاه‌راه حیاتی هستم گفت: معتقدم این حق‌طلبی ملت ایران است که از این موقعیت استراتژیک حداکثر بهره را ببرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما در برابر این موقعیت مسئولیتی هم دربرابر مردم جهان داریم و باید یک حمل و نقل ایمن، سریع، دقیق و ارزان را برای مردم جهان فراهم کنیم.

آخوندی با بیان اینکه این منطقه مملو از سوءتفاهم‌ها، طمع قدرت‌های بزرگ و کج‌اندیشی برخی از قدرت‌های منطقه‌ای است، گفت: در نهایت این عوامل باعث شده این منطقه دچار انواع حوادث شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه مردم، رهبری و دولت ایران به عنوان یک لنگر ثابت در منطقه عمل کرده‌اند و امیدوارم با ایفای نقش منطقه‌ای و بین‌المللی ایران این ثبات را به کل منطقه گسترش دهیم.

آخوندی تاکید کرد: البته ایران هم هزینه‌های زیادی را با تحمل تحریم‌های سنگین و استانداردهای مضاعف پرداخته است اما امروز سرافرازیم که می‌توانیم به عنوان قدرت دریایی در سطح جهان حضور پیدا کنیم و به صورت برابر با کشورها مذاکره داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در پی این هستیم که موقعیت تاریخی خود را در صنعت دریایی و لجستیک دریایی پیدا کنیم گفت: خوشبختانه امروز در این کنفرانس شاهد حضور نهادهای علمی، بنگاه‌های تجاری و اقتصادی از 35 کشور جهان هستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم این رفت و آمدها باعث ارتباط درازمدت شود که البته یکی از گام‌های اول آن این است که کنفرانس سال 2020 قرار است در ایران برگزار شود.

آخوندی با بیان اینکه به دنبال تعمیق ارتباطات در تمام سطوح با مراکز بین‌المللی هستیم ادامه داد: با باز کردن دریچه‌ها به سوی نخبگان راه را برای گسترش نوآوری‌های جدید در صنعت دریایی باز می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت ایجاد حمل و نقل ترکیبی در بنادر ایران گفت: در بنادر ایران نیاز به مفهوم لجستیک و حمل‌ونقل‌های ترکیبی داریم و باید بنادر کشورمان با ریل، هوا و جاده در ارتباط باشد که در نهایت این حمل و نقل ترکیبی باعث افزایش کارآمدی حمل و نقل در ایران شوند.

وی با تاکید براینکه ایران می‌تواند به صورت برد- برد با مردم جهان گفت‌وگو کند و مشکلات خود و ملل دیگر را حل کند گفت: با گفت‌وگوی برد- برد هم ملت‌های دیگر و هم ملت ایران می‌توانند از مزیت آن بهره‌مند شوند.

آخوندی از ورود 17 خط کشتیرانی خارجی پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر 17 خط کشتیرانی با بنادرایران در نامه منظم برقرار کرده‌اند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های بنادر کشور گفت: در حال حاضر آمادگی این را داریم که در تمام پس‌کرانه‌های کشورمان امکانات حمل و نقلی به بنگاه‌های اقتصادی و تجاری ارائه دهیم تا بتوانند ترانزیت دقیق و سریع از بنادر ایران داشته باشند.

وی با اشاره به توسعه سرمایه‌گذاری برای توسعه پس‌کرانه‌های کشور گفت: در حال حاضر 2500 هکتار پس‌کرانه در بندر امام وجود دارد که این رقم قابل افزایش به 11هزار هکتار است.

آخوندی با اشاره به امکان حمل و نقل ترکیبی از بنادر ایران گفت: پس از تخلیه بار در بنادر ایران امکان حمل بار از ریل از طریق آسیای میانه به چین و از چین به روسیه و ورود بار به غرب را داریم که این یک شبکه بی‌نظیر در منطقه محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه در بخش بنادر ایران و کردیورهای حمل و نقلی نیاز به نگاه بازرگانی و تجاری وجود دارد گفت: معتقدم کریدورهای ایران قابل رقابت با سایر کریدورهای جهان هستند.

وی تاکید کرد: در حالی که انتقال بار از بمبئی به مسکو چهل روز به طول می‌انجامد اما این مدت زمان از طریق ترانزیت از ایران به 17 روز کاهش پیدا می‌کند و کاهش قیمت 20 درصدی هم برای صاحبان بار دارد.

آخوندی با بیان اینکه تنها حمل و نقل بار موضوع مهم در بنادر ایران نیست گفت: دریا اضافه بر بحث آبزیان، بحث مسافرت‌های دریایی و زندگی در ساحل موضوعات دیگری هم دارد که می‌توان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

آخوندی تاکید کرد: در حال حاضر میزان بهره‌برداری از تفریحات دریایی و مسافرت‌های دریایی چیزی نزدیک به صفر است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این حوزه به دنبال ارتقاء بنادر به نسل سوم و هوشمندسازی تمام بنادر هستیم.

 

کد خبر : ۴۲۴۳۱۲