ریل ملی را 30 درصد گرانتر از ریلهای خارجی میخریم/ بدهی 200 میلیاردی ذوبآهن به راهآهن
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحویل ریل ملی باز هم عقب افتاد، گفت: برای حمایت از تولید داخل پذیرفتهایم که ریل تولید شده در کارخانه ذوبآهن را 30 درصد گرانتر از ریل های خارجی خریداری کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسید آقایی در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه یکی از سه اقدام مهم دولت یازدهم در پروژههای عمرانی بحث توسعه حمل و نقل ریلی بوده است، گفت: از همان ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، رئیس جمهوری اعلام کرد که یکی از اقداماتی که از دولت یازدهم به یادگار خواهد ماند راهآهن است.
وی ادامه داد: امروز نزدیک به سه سال است که از عمر دولت یازدهم گذشته و شاهد توسعه حمل و نقل ریلی علیرغم وجود فشارهای ناشی از کاهش قیمت نفت بودیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اعتبارات حوزه ریلی در سال 93 و 94 برابر تمام اعتبارات طول سالهای 82 تا 92 بوده ادامه داد: در حالی که دولت گذشته در اوج افزایش درآمدهای نفتی قرار داشت و در این دولت با فشارها و تنگناهای مالی ناشی از کاهش قیمت نفت مواجه بودیم اما اعتبارات تخصیص یافته برای گسترش و توسعه حمل و نقل ریلی بیشتر بود.
بهرهبرداری از 830 کیلومتر راهآهن دوخطه تا پایان سال
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به طول خطوط راهآهن دو خطه در کشور گفت: از ابتدای انقلاب تا قبل از سال 92، 1500 کیلومتر راه آهن دو خطه در کشور وجود داشت.
وی افزود: راهآهن دو خطه در مسیر تهران – مشهد به طول 900 کیلومتر و در مسیربافق – بندرعباس به طول 500 کیلومتر وجود داشت اما در دولت یازدهم ساخت 2 هزار کیلومتر راهآهن دو خطه را شروع کردیم که تا پایان سال 830 کیلومتر از این میزان تحویل و به بهرهبرداری میرسد.
پورسیدآقایی ادامه داد: با بهرهبرداری از این خطوط دو خطه به اندازه تمام سالهای پس از انقلاب تا سال 92 توانستهایم خطوط دوخطه احداث کنیم.
ساخت 700 کیلومتر راهآهن حومهای در دولت یازدهم
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش طول خطوط راهآهن حومهای در کشور گفت: قبل از سال 92 تقریباً هیچ فعالیت جدی در حوزه حمل و نقل ریلی حومهای نداشتیم اما در حال حاضر ساخت 700 کیلومتر راهآهن حومهای را در دستور کار و در دست اجرا داریم.
وی ادامه داد: به جز پروژههای دو خطه کردن مسیرها، خطوط حومهای تهران – گرمسار چهارخطه میشود. همچنین مسیر تهران – کرج هم چهار خطه خواهد شد. خط حومهای اهواز – سربندر دو خطه شده است و مسیر ریلی قزوین هم دو خطه خواهیم کرد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه وظیفه دولت ایجاد رفاه و کیفیت زندگی مردم به خصوص افزایش کیفیت زندگی شهری است گفت: شاخص کیفیت زندگی در تهران بسیار پایین است که این به دلیل تصمیمات غلط در ساختار شهرسازی، آلودگی هوا، ترافیک سنگین، برجسازی در هر کوچه و محلهای است که آرامش مردم تهران را سلب کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه حمل و نقل حومهای میتواند جمعیت را از مرکز شهر به حومه شهر منتقل کند و میتواند مشوقی برای خروج جمعیت از مرکز شهرها باشد.
اجرای سیستم بومی ITC و تراکبندی در خطوط راهآهن
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توانستیم در طول سه سال گذشته تکنولوژیهای روز دنیا را بومی و وارد سیستم حمل و نقل ریلی کنیم گفت: ورود سیستم ITC به خطوط حمل و نقل باعث میشود که اگر قطار سرعت غیرمجاز داشته باشد به صورت خودکار سرعت قطار کاهش یابد و یا در صورتی که هر اتفاقی برای لوکوموتیوران بیفتد قطار به صورت اتوماتیک کنترل شود.
وی افزود: در حال حاضر 113 ایستگاه مجهز به سیستم ITC است که تا پایان سال 102 ایستگاه دیگر هم به این سیستم مجهز میشود.
پورسیدآقایی درباره تجهیز ایستگاه ها به سیستم تراکبندی گفت: با این سیستم قطارها پشت سر هم حرکت میکنند و ظرفیت استفاده از خطوط افزایش مییابد به طوری که در حال حاضر در مسیر تهران – مشهد از تردد روزی 50 قطار به تردد 200 قطار در روز رسیدهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این سیستمها حداکثر در هشت کشور به صورت بومی وجود دارد که ایران هم یکی از این هشت کشور است.
افزایش سهم ریل از حمل و نقل بار
مدیرعامل شرکت راهآهن با تاکید بر اینکه در طول سه سال گذشته توانستیم سهم ریل را از جابجایی بار افزایش دهیم گفت: در 20 سال گذشته سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی تمام بارها 19 درصد بود که این درصد هرساله رو به کاهش بود به طوری که در سال 92 به رقم 10.5درصد رسید.
وی افزود: اما در طول دولت یازدهم توانستیم این درصد را افزایش دهیم به طوری که در سال 93 سهم جابجایی بار از طریق راهآهن به 9.2درصد رسید که این سهم در جاده 4درصد بود یعنی برای اولین بار توانستیم سهم ریل در جابجایی بار را از جاده بیشتر کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در سال 94 میزان جابجایی بار از طریق ریل به 2.2 درصد رسید این در حالی بود که سهم جاده از این جابجاییها منفی هفت درصد بود. البته علت کاهش این جابجاییها بحران اقتصادی در سال گذشته بود.
وی افزود: در پنج ماه اول سال هم ریل سهم 8 درصدی از میزان جابجایی بار داشت که سهم جاده در این مدت 4درصد بود یعنی در پنج ماه اول سال توانستیم سهم دو برابری در جابجایی بار نسبت به جاده داشته باشیم.
افزایش 3برابری ترانزیت ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته ترانزیت ریلی را سه برابر افزایش دادیم گفت: در حالی که در سال 92 ترانزیت ریلی به پایینترین میزان خود یعنی 500 هزار تن رسیده بود توانستیم در سال 94 این عدد را به یک و نیم میلیون تن برسانیم.
ورود 253 واگن جدید در سال جاری
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توانستیم متوسط سرعت سیر در مسیر تهران – مشهد را به کمتر از 10 ساعت برسانیم گفت: سالها بود که متوسط مدت زمان سیر در مسیر تهران – مشهد 12 ساعت بود که در حال حاضر این زمان را به 10 ساعت رساندیم.
وی گفت: قطارهایی که سرعت کمی دارند را حذف کردهایم و در حال حاضر در این مسیر قطاری که سرعت کمتر از 140 کیلومتر داشته باشد اجازه سیر ندارد.
وی همچنین با اشاره به سیاست کاهش سن ناوگان مسافربری گفت: هدف ما این است که سن ناوگان مسافربری را به 15 سال برسانیم.
پورسیدآقایی ادامه داد: برای تحقق این هدف سال گذشته واگن های بالای 55 سال را از رده خارج کردیم که 150 واگن در این مدت از ناوگان حذف شدند.
وی ادامه داد: در سال جاری هم قصد داریم واگنهای بالای 45 سال را از سیستم حذف کنیم.
پورسیدآقایی گفت: آذرماه سال جاری 350 واگن بالای 45 سال از رده خارج می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ورود 253 واگن جدید در سال جاری خبر داد و گفت: برخی از این واگنها، دستگاههای نو و جدید هستند برخی دیگر هم واگنهای دست دومی هستند که مجوز آن در دولت گذشته داده شده است.
تحویل ریل ملی باز هم عقب افتاد
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تامین ریل مورد نیاز از تولید داخل گفت: 10 سال پیش قرار بود 100 هزار تن از اسپانیا خریداری کنیم اما شورای اقتصاد اجازه این کار را نداد و اعلام کرد که ریل مورد نیاز باید از طریق تولید داخل تامین شود.
وی افزود: 10 سال از این موضوع میگذرد هنوز هم ریل تولید داخل به دست ما نرسیده و خرید از کشورهای اروپایی هم انجام نشد و این عملاً ریل کافی برای پروژههای راهآهن نداریم.
وی افزود: نمیتوانیم خرید ریل خارجی را به امید ساخت داخل متوقف کنیم همچنین نباید آنقدر خرید خارجی داشته باشیم که صدمهای به توان داخل بزند.
وی درباره خرید ریل هندی گفت: از طریق فاینانس و وام 12 ساله و با پرداخت 5 درصد از مبلغ کل به عنوان پیشپرداخت توانستیم از هند بخشی از نیاز به ریل را تامین کنیم.
پورسیدآقایی افزود: 20 میلیارد تومان و به حجم 150هزار تن ریل از هند خریدیم البته به موازات آن ذوبآهن را برای تولید تشویق کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعویق تحویل ریل ذوبآهن افزود: در حالی که قرار بود ریل ملی تیرماه به راهآهن تحویل داده شود اما این تاریخ به مرداد موکول شد که احتمالاً تا مهرماه هم عقب بیفتد.
بدهی 200 میلیارد تومانی ذوب آهن به راه آهن
پورسیدآقایی با بیان اینکه خط تولید ذوبآهن با اعتبارات راهآهن ساخته شد گفت: بخشی از هزینههای ساخت کارخانه ذوبآهن را راهآهن تامین کرد و در حال حاضر ذوبآهن 200 میلیارد تومان به شرکت راهآهن بدهکار است.
وی افزود: مدیرعامل سابق ذوبآهن از ما خواست تا قبل از ساخت و تحویل ریل ملی درخواست وصول مطالبات را نداشته باشیم و این باعث شد که بدهی اولیه افزایش یابد و هنوز هم مطالبات راهآهن پرداخت نشده است.
ریل ملی گرانتر از ریل اروپایی
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه براساس مجوز سازمان مدیریت 40 هزار تن ریل از ذوبآهن خریداری خواهیم کرد گفت: برای حمایت از تولید داخل ریل ملی را گرانتر از ریلهای خارجی خریداری خواهیم کرد به طوری که 30 یورو گرانتر از نرخهای اروپایی و حداقل 30 درصد گرانتر از ریلهای چینی هستند.
5 اولویت راهآهنی برای دولت
پورسیدآقایی به اولویتهای دولت در حوزه ساخت خطوط راهآهن گفت: ساخت راهآهن غرب تا کرمانشاه، راهآهن همدان، راهآهن میانه – تبریز، راهآهن ارومیه و راهآهن قزوین – رشت از پنج اولویت دولت یازدهم هستند.