خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

175 هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری تهران از چه منابعی تامین می‎شود؟

175 هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری تهران از چه منابعی تامین می‎شود؟
کد خبر : ۳۹۴۲۰۴

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی «طرح جامع شهری» تهران را منشا بسیاری از مشکلات شهری پایتخت دانست و گفت: اگر منابع ۱۷۵ هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری تهران را جست‎وجو کنیم ریشه بحران شهری در پایتخت مشخص می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «پیروز حناچی» در واکنش به انتقادهای شهردار تهران در اجلاس بین‎المللی شوراها و شهرداری‎ها درباره اجرای طرح جامع شهری افزود: طرح جامع شهری و همچنین طرح تفصیلی تهران که از این طرح تبعیت می‎کند، منشا بسیاری از مشکلات شهری در تهران است. همچنین در شهرسازی مانیفستی وجود دارد که براساس آن هر طرح بالادستی، چارچوب طرح‎های پایین‎دست را تهیه می‎کند. به عنوان نمونه طرح تفصیلی از طرح جامع شهری تبعیت می‎کند، طرح جامع از طرح مجموع شهری و همچنین طرح مجموع شهری از طرح‎های منطقه‎ای؛ این سلسله مراتب همیشه و همه جا در شهرسازی وجود دارد.

عضو شورای عالی معماری و شهرسازی اضافه کرد: طرحی که اکنون در تهران اجرا می‎شود با طرح جامع تهران ارتباط منطقی و معقولی ندارد و در بسیاری از موارد احکامی فراتر از طرح جامع مصوب را فراهم کرده است. در واقع طرح تفصیلی تهران ۴۵۰ صفحه شیت نقشه دارد که کمیسیون ماده پنج آن را امضا کرده است اما به طور مستقیم مصوبه‎ای در این زمینه نه در ماده پنج و نه در شورای‎عالی شهرسازی، وجود ندارد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این طرح هیچ تناسبی با طرح جامع تهران ندارد. حتی طرح جامع کنونی نیز با طرح جامع گذشته تفاوت ماهوی دارد و ریشه ناهنجاری‎های کنونی شهر تهران نیز در این ناهماهنگی‎هاست.

وی گفت: به عنوان نمونه بر اساس طرح مجموع شهری، منطقه۲۲ تهران دیگر نباید بارگذاری مسکونی اضافه داشته باشد و حداکثر میزان جمعیت‎پذیری آن در افق طرح، حدود ۲۲۰ هزار تا ۲۳۰ هزار نفر تعیین شده است. طبق طرح، بقیه فضای این منطقه باید برای کاربری‎های خاص تهران در آینده استفاده شود اما تاکنون برای استقرار ۶۵۰ هزار نفر در منطقه۲۲، پروانه صادر شده است.

حناچی تصریح کرد: انحراف های متعددی در طرح تفصیلی دیده می‎شود و با وجود آنکه به گفته شهردار تهران، طرح‎های شهری اجرا می‎شوند اما نتیجه به دست آمده رضایت‎بخش نیست.

حراج منابع درآمدهای پایدار شهری

در سال‎های گذشته درباره چگونگی تامین بودجه شهرداری تهران جار و جنجال بسیاری ایجاد شده است. در بودجه امسال نیز کمیسیون تلفیق شورای شهر رقم پیشنهادی بودجه شهرداری را از ۱۸۷ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال به ۱۷۸ هزار میلیارد ریال کاهش داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بودجه شهرداری تهران در سال‎های گذشته گفت: در اواخر دوره آقای کرباسچی، بودجه شهرداری تهران ۲هزار میلیارد ریال بود که در دوران آقای الویری به پنج هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رسید و آقای ملک‎مدنی پیشنهاد بودجه ۱۲هزار میلیارد ریالی را به شورای شهر ارایه کرد.

حناچی ادامه داد: آقای احمدی‎نژاد بودجه شهرداری را ۲۳هزار میلیارد ریال در نظر گرفت و اگر در این میان، دوره‎های سرپرستی شهرداری را نایده بگیریم، به دوران آقای قالیباف می‎رسیم که بودجه شهرداری در دوره اول تصدی ایشان ۸۰ هزار میلیارد، در دوره بعدی ۱۵۰ هزار میلیارد و در این دوره نیز ۱۷۵ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، نرخ رشد بودجه شهرداری کندتر شده است و از این بابت باید از شورای شهر تشکر کنیم؛ زیرا بودجه پیشنهادی شهرداری به شورا با احتساب موارد غیرنقدی بیش از این بود. اکنون مهم‎ترین سوال این است که ۱۷۵ هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری تهران از چه منابعی تامین می‎شود؟ اگر در این زمینه جست‎وجو کنیم ریشه بحران شهری در تهران را به دست می‎آوریم.

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، در بودجه همه نهادها و سازمان‎ها، منابع درآمدی و همچنین هزینه‎ها تعیین می‎شود که در مورد شهرداری تهران نیز باید این موضوع به خوبی مشخص شود این درآمدها از چه محلی کسب می‎شود.

وی با اشاره به نتایج مطالعات وزارت راه و شهرسازی در۱۰ کلانشهر کشور گفت: نزدیک ۷۹.۶ درصد از درآمدهای شهرداری‎‎ها به عوارض ناشی از ساخت‎وساز بستگی دارد که این رقم شامل بخش‎های قانونی و غیرقانونی شامل درآمدهای ناشی از پروانه عادی ساختمان، فروش تراکم، درآمدهای ناشی از ماده ۱۰۰ و... می‎شود.

به گفته حناچی، بخش زیادی از درآمدهای شهرداری‎ها ناپایدار است زیرا با عوارض ساخت و ساز ارتباط مستقیمی دارد و به همین دلیل در زمان رکود، شهرداری‎ها در تامین هزینه های وظایف جاری نیز با مشکل روبرو می‎شوند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرداری‎ها درشرایط رکود مسکن، مجبور به فروش و حراج منابع خود می‎شوند. اکنون نیز شهرداری تهران سرمایه های درشت خود را مانند اکثریت سهام در بانک شهر فروخته یا با ارایه پیشنهادهایی مانند فروش فروشگاه شهروند در حال فروش آنهاست که این موضوع زیان مالی هنگفتی برای شهر به همراه دارد، زیرا با این اقدام کالاهای سرمایه‎ای که می‎تواند در کسب درآمدهای پایدار شهر مفید باشد، از دست می‎رود.

فقدان توجیه اقتصادی پروژه‎های شهری

حناچی به سخنان شهردار تهران درباره رقم بودجه شهرداری اشاره کرد و گفت: چندی پیش آقای قالیباف اعلام کرد می‎تواند با ۵۰ هزار میلیارد ریال شهر تهران را مدیریت کند یعنی هزینه های کف شهر تهران (حفاظت از فضای سبز، جمع‎آوری زباله و...) در این حد است اما اگر شهرداری برنامه‎ای برای انجام فعالیت‎های عمرانی داشته باشد هزینه ها متفاوت می‎شود.

وی افزود: در بسیاری از کشورها پرداخت همه هزینه های شهری به عهده شهروندان نیست و موفقیت مدیریت شهر در گرو یافتن منابع جدید و سالم است. یکی از معیارهای سنجش موفقیت شهردارها این است که درآمدهای شهری را از چه منابعی تامین می‎کنند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برخی شهرداری‎ها، پروژه‎های بزرگ شهری را می‎فروشند و البته از آنها عوارض نیز دریافت می‎کنند‎. دریافت عوارض از مسافران شهری بزرگراه‎ها، سازوکاری برای کنترل سفرهای شهری و کاهش حجم آنهاست اما از این ابزار در تهران و کلانشهرها استفاده نمی‎شود. از سوی دیگر، شهرداری پروژه‎هایی را تعریف می‎کند که ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد، به عنوان نمونه اتوبان دو طبقه صدر در شرایطی ساخته شد که تجربه ناموفق مشابهی در سئول در این زمینه وجود داشت.

وی توضیح داد: چند سال پیش از ساخت اتوبان دوطبقه صدر یکی از اتوبان‎های دوطبقه شهر سئول تغییر کاربری داد و به پیاده‎راه تبدیل شد. پایتخت کره جنوبی (سئول) در دهه ۹۰ میلادی مشکل آلودگی و حمل و نقل داشت و شهرداری این شهر به ساخت بزرگراهی دوطبقه برای بهبود عبور و مرور اقدام کرد اما سرانجام پس از چند سال به دلیل مشکلات ایجاد شده و به منظور ایجاد آرامش در شهر، این بزرگراه دوطبقه تغییر کاربری داد. متاسفانه شهرداری‎های ما از این تجربه ها کمتر استفاده می‎کنند.

به گفته این عضو شورای عالی معماری و شهرسازی، اکنون در دنیا اتوبان‎های دوطبقه ساخته نمی‎شود و در صورت ساخت نیز پس از مدتی تغییر کاربری می‎دهند. البته در این موضوع بحث توسعه حمل و نقل عمومی بسیار تاثیرگذار است. ناگفته نماند تغییر کاربری بزرگراه دوطبقه شهر سئول کاهش دما و آلودگی، افزایش ارزش زمین‎های منطقه و همچنین افزایش حضور نخبگان در این منطقه را به همراه داشت.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز