ادامه صادرات زعفران ایرانی با برند اسپانیا و امارات/ احتمال از دست رفتن بازارهای صادراتی
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: متاسفانه در بعد بین المللی پتانسیل صیانت از تولیدات را نداریم.
کاوه زرگران-رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران- در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تحقیقات برای کاشت و ورود به صنعت زعفران به عنوان گران ترین ادویه جهان و عمل آوری نخستین محصول زعفران در مالزی بیان داشت: ایران در صیانت از برخی از داشته های خود موفق عمل نکرده است،پیاز زعفران بصورت قاچاق از کشور خارج شده و در نقاط مختلف دنیا کشت می شود و این موجب شده است که در بازارهای جدید صادراتی شاهد حضور رقبای جدید باشیم.
او با هشدار نسبت به قاچاق پیاز زعفران به افغانستان و چین و تهدید بازار صادراتی این محصول برای ایران بیان داشت: کشت زعفران در انحصار ایران بوده است؛ اما همانطور که نهال پسته را به کشورهای دیگر برده و این محصول را در جایی دیگر تولید کرده اند، برای زعفران هم این اتفاق افتاده است.
زرگران در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین کشورهایی که زعفران درآن کشت می شود، افغانستان است و با توجه به اینکه بسیاری از کشورها جزو WTO هستند امکان دارد که این محصول ایرانی را با نام و برند تجاری خود صادر کنند که این مساله به هیچ عنوان به نفع زعفران ایرانی نیست و باید منتظر لطمه های بیشتری در بازار زعفران باشیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در خصوص کاهش صادرات زعفران در دوماهه اول سال جاری بیان داشت: صادرات زعفران در سال گذشته 24 درصد کاهش داشته است و طبق آمارهای جدید روند کاهشی صادرات در سال جدید نیز ادامه دارد که یکی از دلایل آن وجود رقبای صادراتی جدید است؛ همچنین تلاش می شود که بازار به سمت خرده فروشی سوق داده شود در حالی که در بحث صادات بازار ما بصورت فله فروشی است هرگونه تاخیر در تامین کالاها بصورت فله موجب می شود همین بازار نیز از دست برود و رقبای ما وارد بازار شوند.
او افزود: سالانه 250 تن زعفران در دنیا تولید می شود که بیش از 90 درصد آن در ایران است و این بالانس در حال تغییر است و رقبای تولیدکننده جدید مثل چین و هند وارد بازار می شوند یونان اسپانیا و مراکش هم در سطح کم جزو تولیدکنندگان بوده اند و اخیرا هم افغانستان وارد بازار تولید شده است، این کشور از یک شرکت مشاور هلندی در زمینه کشت کمک می گیرد که این امر راندمان تولید را افزایش خواهد داد.
زرگران در ادامه گفت:در سال 93، 38 درصد صادرات زعفران ایران در بسته های بیش از 30 گرم بوده است و 55 درصد آن در بسته های10 تا 30 گرم بوده است؛ یعنی بطور کلی نزدیک به 91 درصد از صادرات بصورت فله بوده است؛ همچنین 44 درصد از صادرات به امارت،24 درصد به اسپانیا و 9 درصد نیز به عربستان صادر شده است؛ یعنی زعفران کشور به ایتالیا، امارات، اسپانیا و عربستان سعودی و به میزان کمی هم به چین صادر می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در خصوص اینکه آیا هنوز هم زعفران ایرانی پس از صادرات با بسته بندی کشور اسپانیا و امارات به کشورهای دیگر صادر می شود بیان داشت: اگر سهم بازارهای هدف اسپانیا را بررسی کنید متوجه این مساله خواهید شد که زعفرانی که از ایران صادر می شود به آمریکا، سوئدو سایر کشورها صادر می شود و عمده زعفران وارداتی این کشور از ایران است که این محصولات با برند اسپانیا به کشورهای دیگر صادر می شود چراکه زعفران ایران بصورت فله ای صادر و پس از صادرات با بسته بندی همان کشور به سایر کشورها صادر می شود و برای جلوگیری از این مساله کار خاصی انجام نشده است؛ برای صیانت از یک برند باید عضو سازمان تجارت جهانی باشیم تا زمانی که نباشیم همان بلایی که بر سر فرش ایرانی آمد برای محصولات دیگر نیز تکرار می شود،متاسفانه در بعد بین المللی پتانسیل صیانت از تولیدات را نداریم.