ایران ۱۲ هواپیمای پهن پیکر مسافربری ایرباس را نمیخواهد
گمانه زنیها حول توافق ایرباس و ایران ایر حاکی از آن است که ایران علاقهای به خرید هواپیماهای غول پیکر A۳۸۰ ندارد.
به گزارش ایلنا، در حالی سازندگان هواپیما در انتظار فروش پر سود ۲۰۰ هواپیما به ایران هستند که به گفته منابع نزدیک به توافق ایران ایر و ایرباس، گمانه زنیها برای فروش دوازده هواپیمای A۳۸۰ سوپرجامبو به سازمان هوایی دولت ایران افزایش یافته است.
خبرگزاری رویترز ضمن گمانه زنی مبنی بر اینکه ممکن است گزینه فروش A۳۸۰ به ایران تغییر کند، گفته است: افرادی نزدیک به این توافق میگویند نشانههای عدم قطعیت تهران در مورد تحویل این محموله افزایش یافته است.
یک مقام ایرانی که خواسته نامش فاش نشود به رویترز گفت: ما همیشه روشن کردهایم که این یکی از گزینههای ماست و هر آن ممکن است به سایر مدلها تغییر نظر بدهیم.
یک منبع که به این توافق نزدیک است به رویترز گفته ایران بر روی تعهد خود در مورد بقیه هواپیماها پایبند است، اما علاقه چندانی به A۳۸۰ها ندارد.
وی مدعی شده است: این هوپیماها تنها به دلایل سیاسی سفارش داده شده بود.
یکی دیگر از منابع آگاه به منطقه گفته است: بر اساس قرارداد، این مقدار A۳۸۰ به ارزشش ۵. ۲ میلیارد دلار میتواند قبل از اینکه ایرباس شروع به ساخت هواپیماها کند کنسل شود یا بدون جریمه اصلاح شود.
یکی از منابع آگاه در ایرباس گفته است که قرارداد مربوط به این هواپیماهای A۳۸۰ کمتر از سایر هواپیماها محکم بوده با این وجود این حقیقت دارد که ایرباس برای قرار دادن این مدلهای کم فروش به ایران فشار آورده است.
لازم به ذکر است که پیش از هرگونه تکمیل معامله با ایران، ایرباس باید مجوز صادرات آمریکا را دریافت کند.
همچنین باید مشکل تامین مالی این قرارداد و یا هر قراداد دیگری نظیر قرارداد بوئینگ حل شود.
این عدم قطعیتها پرسشهایی در خصوص زمان بازپرداخت سپردههای ایرباس را افزایش داده است.
در خلال مذاکرات ایرباس با ایران، رئیس ایرباس به رویترز گفته بود که هواپیماهای A۳۸۰ تا زمانی که فرودگاه امام خمینی تهران توسعه لازم را برای ورود این هواپیماهای پهن پیکر پیدا نکند تا پنج سال آینده به تهران تحویل داده نخواهد شد.
در حالی که شبهاتی در خصوص خرید A۳۸۰ ایرباس توسط ایران مطرح شده است، بوئینگ فرصت کمی برای فروش مدل جدید ۷۴۷ خود که آن هم مدل کم فروشی است دریافت کرده است.
یکی از نزدیکان به توافق بوئینگ با ایران ایر گفته است که توافق آنها شامل چهار ۷۴۷-۸ هست.هر دو مدل A۳۸۰ ایرباس و ۷۴۷ بوئینگ به دلیل علاقه شرکتهای هواپیمایی به هواپیماهای کوچک از فروش کمی برخوردارند.
یکی از منابع منطقهای بوینگ گفته است: ۷۴۷ به طور طبیعی از مخاطبان بیشتری در ایران با توجه به سابقه و تجربه خلبانان و مهندسین ایرانی در نگهداری ۷۴۷ها در خلال تحریمها برخوردار است.
بعد از توافق هستهای و برداشته شدن تحریمها ایران هفت مدل مختلف از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را سفارش داده است. اما تحلیل گران در خصوص مدلهای جدید به ویژه آنهایی که بدون توسعه زیرساختها و بازریابی معرفی شدهاند نظیر سوپر جانبوها محتاطانه عمل میکنند.
A۳۸۰، هواپیمای مسافربری پهنپیکراست، که توسط شرکت ایرباس طراحی و ساخته شدهاست. این هواپیما هماکنون بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بهشمار میآید.
ایرباس ای۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است. شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری، بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدلهایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز، قابل گسترش میباشد. علیرغم ابعاد عظیم این هواپیما، ای۳۸۰ براساس ابعاد عرف و استوانهای شکل، همانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنهٔ آن، تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهنتر است.