متولی تایید کیفی بنزین وارداتی سازمان استاندارد است نه وزارت نفت
اسعدی گفت: تامین منابع هدفمند کردن یارانهها باعث شد شرکت پالایش و پخش، توانیر و شرکت گاز خاصیت شرکتی نداشته باشند و تبدیل به ادارهای جهت تامین منابع این سازمان شوند.
فریدون اسعدی کارشناس انرژی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره اظهاراتی مبنی بر آلایندگی بنزین وارداتی گفت: نکته اساسی این است که جایی گواهی فنی بنزین وارداتی را تایید میکند شخص نیست بلکه سازمان ملی استاندارد است که به عنوان متولی این امر تعیین شده است.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم طبق قانون سازمان استاندارد به عنوان سازمان مسئول تایید بنزین انتخاب شد، افزود: کیفیت بنزینهای وارداتی قبل از ورود به کشور از سوی سازمان استاندارد نظارت و تایید میشود در حالی که قبلا خود وزارت نفت تائید کیفیت بنزین را به عهده داشت.
اسعدی تصریح کرد: زمان تشدید تحریمها وزارت نفت خود متولی نظارت و تایید بنزین بود در حالی که این مسئله به لحاظ حقوقی ایراد دارد لذا دولت یازدهم با توجه به برملا شدن قضیه آلودگی بنزین پتروشیمیها و اثبات بالا بودن اروماتیک و بنزن در این نوع بنزین نهاد متولی عوض شد و این مسئولیت به سازمان استاندارد سپرده شد.
وی با انتقاد از شیوه نادرست خصوصی سازی پالایشگاهها اظهار داشت: برای تمامی پالایشگاههای تولید بنزین در کشور طرحهای توسعه تعریف شده بود که به دلایل کمبود منابع و خصوصی سازیهای ناصحیح در زمان احمدی نزاد که باعث شد از ۹ پالایشگاه ۷ پالایشگاه واگذار شوند طرحهای توسعه با اختلال مواجه شد که نتیجه این امر نیز پایین آمدن کیفیت بنزین تولیدی بود زیرا پالایشگاههای خصوصی نه تنها منابع مالی کافی در اختیار نداشتند بلکه انگیزهای برای اجرایی شدن طرحهای توسعهای نداشته لذا کیفیت بنزین نیز با اشکال مواجه شد.
این کارشناس همچنین به بحث الزام شرکت پالایش و پخش جهت در اختیار قرار دادن منابع به سازمان هدفمندی یارانهها اشاره و خاطرنشان کرد: در زمان هدفمند کردن یارانهها سنگی به پای شرکت ملی پالایش و پخش بسته شد و آن تامین منابع هدفمند کردن یارانهها بود که باعث شد شرکت پالایش و پخش، توانیر و شرکت گاز خاصیت شرکتی نداشته باشند و تبدیل به ادارهای جهت تامین منابع این سازمان شوند و این عوامل باعث شد طرحهای توسعهای با اشکال مواجه شده و تولید کیفی فرآورده نیز دچار آسیب شود.