خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به ایلنا:

رکورد پهلوگیری کشتی 100 هزار تنی حامل شکر/ جزئیات سرمایه‌گذاری‌های جدید در بندر امام خمینی

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به بهبود شاخص‌های عملکردی بندر امام پس از لغو تحریم‌ها گفت: پس از لغو تحریم‌ها در یکسال اخیر شاهد پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت بالا بودیم که این نشان از اعتماد خارجی‌ها به بازار ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعدالله عبداللهی با بیان اینکه بندر امام سه ماموریت و وظیفه برعهده دارد اظهار داشت: این بندر مرکزیت بنادر استان خوزستان را برعهده دارد و نقش دوم آن مدیریت بندر امام  و نقش سوم آن مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی است.

وی با بیان اینکه تمام تسهیلات و امکانات برای تجار و سرمایه‌گذاران در این منطقه تامین می‌شود اظهار داشت: فضای در دست بهره‌برداری و وسعت عملیاتی بندر امام  1200 هکتار است اما دو فضای 150 هزار هکتاری و 600 هزار هکتاری در طرح توسعه این بندر در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: با احتساب اراضی منطقه ویژه، وسعت بندر امام خمینی به 11 هکتار می‌رسد.

عبداللهی با بان اینکه ظرفیت اسمی بندر امام 58 میلیون تن است اظهار داشت: با احتساب بنادر تابعه، ظرفیت  بنادر استان خوزستان به 58 میلیون تن می‌رسد.

وی ادامه داد: عملکرد سالانه بندر امام 45 میلیون تن است که از این عدد عمده کالاهایی که تخلیه و بارگیری می‌شوند کالاهای اساسی از جمله غلات، روغن خوراکی، کالاهای اساسی مانند شکر و... هستند. همچنین آهن‌آلات، فولاد، قطعات صنعتی و کالاهای نفتی هم در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شوند.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه 73 درصد از کالاهای اساسی کشور از طریق بندر امام تخلیه و بارگیری می‌شوند، اظهار داشت: 34 درصد از ترانزیت کالا متعلق به بندر امام است.

عبداللهی با بیان اینکه در سال گذشته 16 فقره قرارداد با بخش خصوصی برای این بندر منعقد شد، ادامه داد: با توجه به محدودیت واگذاری اراضی برای سال 94، 200 میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی هدفگذاری شده بود اما با استقبال زیاد سرمایه‌گذاران ارزش قراردادهای بخش خصوصی به 730 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بندر امام اظهار داشت: مذاکراتی با شرکت‌های خارجی انجام شده و به زودی شاهد سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در طرح‌های ترمینالی بندر امام خواهیم بود.

ظرفیت ترمینال کانتینری بندر امام به یک میلیون TEU می‌رسد

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه ظرفیت اسمی ترمینال کانتینری بندر امام 700 هزار TEU است گفت: در طرح‌های توسعه این بندر ظرفیت ترمینال کانتینری به یک میلیون TEU می‌رسد.

وی ادامه داد: برای افزایش ظرفیت ترمینال کانتینری این بندر سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی اعلام آمادگی کردند و می‌توانیم به استاندارد ظرفیت اسمی که 65 درصد از ظرفیت است؛ برسیم.

انعقاد قرارداد 151 میلیاردی برای ترمینال مکانیزه غلات

عبداللهی با اشاره به خلف وعده سرمایه‌گذار ساخت سیلو غلات در بندر امام گفت: قرار بود که سیلوی جدید غلات ساخته شود اما سرمایه‌گذار آن به بهانه تحریم‌های نفتی خلف وعده کردند و ما هم نمی‌توانستیم قرارداد را بلاتکلیف بگذاریم بنابراین قرارداد تعیین تکلیف شد.

وی ادامه داد: قرارداد جدید در دست مطالعه است و قرار است که باسرمایه‌گذاری 151 میلیارد تومانی شرکت سهند ترمینال مکانیزه غلات در محدوده اسکله‌های 27 و 28 ساخته شود.

وی افزود: ظرفیت این ترمینال و سیلوها 180 هزار تن است و در یک موقعیت مکانی قرار دارد که تخلیه سریع‌تر انجام می‌شود و توزیع این غلات هم به صورت مکانیزه خواهد بود.

افزایش تخلیه و بارگیری در بندر امام نشانه اعتماد به بازار ایران است

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان تردد کشتی‌های خارجی و داخلی و حضور لاینرهای خارجی پس از لغو تحریم‌ها گفت: دو شاخص برای ورود و خروج کشتی ها در نظر گرفته می‌شود که یکی میزان تردد و دیگری سایز کشتی‌ها است.

وی ادامه داد: در سال گذشته و پس از لغو تحریم‌ها سایز کشتی هایی که وارد بندر امام شدند افزایش یافت و بندر امام پذیرای کشتی های صدهزار تنی هم بود.

عبداللهی گفت: سایز کشتی‌هایی که وارد بندر امام شدند از 60 هزار تن به بالای 70 هزار تن رسیده است که سال گذشته کشتی 101هزار تنی حامل بار شکر در بندر امام پهلو گرفت.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: از این رو با افزایش سایز کشتی‌ها میزان تردد کشتی‌ها به این بندر کاهش پیدا کرد که در سال‌های 93 و 94 شاهد کاهش تردد سه الی چهار درصدی کشتی‌ها به بندر امام بودیم.

وی با تاکید بر اینکه این موارد نشانه‌های بهبود وضعیت بازار ایران و اعتماد خارجی‌ها به بازار ایران است اظهار داشت: نشانه دیگر می‌تواند بهبود وضعیت تجاری و افزایش صادرات از این بندر باشد به طوری که در دو ماه گذشته صادرات پتروشیمی‌محور از این بندر یک و نیم میلیون تن افزایش پیدا کرد.

وی افزود: همچنین فولاد خوزستان هم اخیراً قرارداد حمل و بارگیری سه و نیم میلیون تنی در بندر امام را امضا کرده است. 

سهم حمل ریلی از بندر امام به 5 درصد رسید

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به جابجایی بار از طریق ریل از بندر اظهار داشت: در حال حاضر یک و نیم میلیون تن بار از طریق راه‌آهن از  بندر امام حمل می‌شود که سهم 3 درصدی را از مجموعه کالا و بار این بندر داشت.

عبداللهی ادامه داد: سال گذشته با برنامه‌هایی که عملیاتی شد میزان جابجایی بار از طریق ریل از این بندر به دو میلیون و 100 هزار تن افزایش یافت و سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی بار از بندر امام به 5 درصد رسید.

وی گفت: دو خطه کردن مسیر ریلی بندر امام حد فاصل اهواز و همچنین ساخت خط آهن اهواز – اصفهان می‌تواند به افزایش سهم راه‌آهن در جابجایی کالا از این بندر کمک کند.

عبداللهی با بیان اینکه در بندر امام 140 کیلومتر خط ریلی وجود دارد، گفت: این خط ریلی به تمام ترمینال‌ها کشیده شده که این رکود نسبت به  سایر بندرها بی‌نظیر است.

کاهش ترانزیت نفت در سال گذشته

عبداللهی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت بندر امام ترانزیت نفت است، اظهار داشت: هرچند این یک مزیت محسوب می‌شود اما در سال 94 نسبت به سال 93 ترانزیت نفت به دلیل درگیری‌های گروه‌های تروریستی در عراق و بازارهای هدف 800 هزار تن کاهش پیدا کرد.

وی گفت: امیدواریم با افزایش قیمت نفت و ادامه این روند ترانزیت نفت بهبود پیدا کند و با افزایش قیمت نفت حاشیه سود هم برای ترانزیت کنندگان بالا می‌رود که این می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش ترانزیت باشد.

دوره انتظار تخلیه و بارگیری نداریم

عبداللهی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کشتی ها چه مدت در انتظار تخلیه و بارگیری خواهند بود گفت: در حال حاضر دوره انتظار نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 15 فروند کشتی در اسکله بندر امام برای تخلیه و بارگیری فولاد، پودرهای صنعتی، سیمان، کانتینر، دانه‌های روغنی و کنجاله سویا پهلو داده شده است. همچنین 18 کشتی برای تخلیه و بارگیری محصولات پتروشیمی پهلو گرفته اند.

تخلیه و بارگیری سالانه 15 میلیون تن کالای غلاتی

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه سالانه 12 تا 15 میلیون تن کالای غلاتی در بندر امام تخلیه و بارگیری می‌شود، گفت: میزان پس‌کرانه، پیش‌کرانه و ظرفیت ترمینال های کانتینری می‌توانند شاخص رقابتی برای بنادر باشند و بندر شهید رجایی در بخش کانتینری پا به منطقه و بندر امام در بخش تخلیه و بارگیری کالای اساسی هاب منطقه تعریف شده‌اند.

حضور 10 اپراتور بندری در بندر امام

عبداللهی با اشاره به حضور اپراتورهای بخش خصوصی و دولتی در بندر امام اظهار داشت: 3 شرکت اپراتوری در بخش جنرال کارگو، یک اپراتور در بخش کانتینری، یک اپراتور در ترمینال غلات، دو شرکت در بخش ترمینال مواد نفتی و سه الی 4 شرکت اپراتور در بخش مواد معدنی حضور دارند.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت کارخانه 90 فولاد خوزستان اظهار داشت: سرمایه‌گذاری 306 میلیاردی ایران و عمان در منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت اسمی 500 هزار تن محصولات فولادی امضا شده است.

وی همچنین با اشاره به ساخت اسکله‌های جدید نفتی  گفت: در سال 94 اسکله‌های جدید نفتی 37 و 38 به اتمام رسید که می‌توان به کشتی‌های 45 هزار تنی با آبخور 12 متر خدمات ارائه دهیم.

 

کد خبر : ۳۷۶۸۲۰