ترانزیت مواد معدنی از افغانستان هدف سرمایه گذاری در مسیر ریلی چابهار
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن با اشاره به اهمیت کریدور چابهار برای هند و افغانستان گفت: ترانزیت مواد معدنی افغانستان به هند از مسیر ریلی ایران و بندر چابهار هدف اصلی سرمایهگذاری در این کریدور از سوی کشورهای سرمایهگذار است.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، حسین عاشوری در باره اهمیت راهاندازی کریدور چابهار، افزود: یکی از موضوعات روز و بسیار با اهمیت راهآهن در دنیا اتصال شبکه ریلی به شبکه بندری است تا از این طریق حمل و نقل ترکیبی در کشور محقق و تقویت شود.
وی با بیان اینکه عمده کالاهایی که راهآهن در سالیان گذشته جابهجا کرده از بنادر خلیج فارس به آسیای میانه و بالعکس بوده است٬ گفت: دسترسی به بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد برای کشورهای مختلف نسبت به سایر بنادر از جمله بندر شهید رجایی راحتتر و آسانتر است و قطعا حجم بار بالایی را به خود جذب خواهد کرد، علاوه بر این هزینههای رسیدن بار به بندر چابهار نیز برای کشورهای خارجی و صاحبان کالا بسیار کمتر میشود.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بیش از یک دهه است که اتصال خطوط ریلی به بندر چابهار جزو برنامهها و اهداف قرار دارد٬ اضافه کرد: از سال گذشته عملیات اجرایی احداث خط چابهار- زاهدان آغاز شده و عملیات اجرایی آن نیز با جدیت در حال انجام است.
عاشوری با بیان اینکه علاوه بر تبادل کالا با کشورهای آسیای میانه٬ چابهار این ویژگی را دارد که امکان تبادل کالا با کشور افغانستان را هم فراهم کند٬ اظهار کرد: کشور افغانستان از سرمایههای بسیار خوب معدنی برخوردار است که به دلیل مسائل و مشکلات امنیتی نتوانسته از این قابلیت خود بهره کافی را ببرد.
معاون مدیرعامل شرکت راهآهن یادآورشد: با شرایط جدیدی که نسبت به برقراری امنیت در مرزهای ایران و افغانستان به وجود آمد٬ اتصال ریلی ایران به افغانستان نیز به صورت جدی دنبال می شود.
وی اضافه کرد: با اتصال خطوط ریلی ایران به افغانستان دو اتفاق مهم در حمل بار ریلی کشور رخ خواهد داد، نخست اینکه امکان استفاده از این خطوط برای صادرات بارهای داخلی به افغانستان فراهم میشود و همچنین میتوانیم انتقال بارهای ترانزیتی را به ویژه از کریدور چابهار انجام دهیم.
عاشوری با بیان اینکه اتصال ریلی ایران به افغانستان از طریق خط آهن خواف به هرات در نقطه مرزی «شمتیغ» برقرار خواهد شد٬ افزود: طبق برنامه ریزیهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور قرار است تا پیش از پایان سال 95 خطوط ریلی کشور به مرز افغانستان متصل شود.
به گفته وی، از مرز شمتیغ تا هرات خط آهن در حال ساخت است و برنامه ابتدایی ما این است که بار تا مرز افغانستان با قطار حمل شود و از آنجا از طریق جاده ادامه سیر دهد.
این مقام مسئول در راه آهن یادآورشد: ترانزیت کالاهای افغانستان که عمدتا مواد معدنی است به سایر کشورهای مصرفکننده مانند هند٬ چین و غیره از مسیر ریلی ایران و بندر چابهار هدف اصلی سرمایهگذاری در کریدور ترانزیتی چابهار از سوی کشورهای سرمایهگذار است و این مهم با اتصال خطوط ریلی به بندر چابهار و مرز افغانستان محقق خواهد شد.
عاشوری گفت: البته این امکان وجود دارد که در حال حاضر نسبت به جابهجایی بار از طریق بندرعباس اقدام شود ولی جابهجایی بار از طریق کریدور چابهار برای کشورهای هند و افغانستان جذابیتهای بیشتری دارد و به همین دلیل این سرمایهگذاریها صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، بندرچابهار در جنوب شرق ایران در شمال دریای عمان و اقیانوس هند نزدیکترین بندر ایران به آب های اقیانوسی است که می تواند در توسعه ترانزیت بین کشورهای ایران - پاکستان - هند و ایران افغانستان - ترکمنستان و قراقستان نقش مهمی را ایفا کند.
بدون شک توسعه بندر چابهار در محور شرق، ایران را به کانون سرمایه گذاریها و فعالیت های اقتصادی و ترانزیت در منطقه تبدیل خواهد کرد تا جمهوری اسلامی ایران پس از سالها بتواند از این مزیت بزرگ اقتصادی از یاد رفته استفاده کند.