بخش خصوصی نتوانست در بازار روسیه موفق باشد/ صادرات به روسیه با عراق و افغانستان متفاوت است
مشاور وزیر گفت: قیمت ارز و استانداردهای بالای روسیه از علل اصلی ناکامی صادر کنندگان ایرانی برای حضور در بازار روسیه است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد بازار کشور روسیه گفت: برای سال 95 افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات را در نظر گرفتهایم و بازار برخی از کشورها همچون عمان، آمریکای شمالی، کشورهای آفریقایی، اروپای شرقی و روسیه را به عنوان بازار هدف در نظر داریم.
مودودی ادامه داد: متاسفانه علی رغم تلاشهای دولت برای حضور در بازار روسیه، بخش خصوصی نتوانست آنطور که باید در این کشور نقش خود را ایفا کند که البته این امر به سبب دلایل مختلفی همچون نرخ ارز در روسیه و استانداردهای بالای این کشور به خصوص در زمینه کشاورزی و مواد غذایی است.
وی افزود: صادر کننده ما باید آگاه باشد که نمیتواند محصولی که به عراق و یا افغانستان صادر میکند نمی تواند را با همان کیفیت و بسته بندی به روسیه صادر کند زیرا این کشور به شدت در این امور به خصوص در بخش خوراکی و کشاورزی سختگیر است. به طور مثال اگر ما در بستهبندی محصولاتی همچون خرما و پسته تغییر ایجاد کنیم به راحتی میتوانیم در بازارهای روسیه حضور داشته باشیم.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ما به منظور تقویت بخش خصوصی برای حضور در بازار روسیه تمهیداتی را در نظر گرفتهایم. از جمله حمایت صندوق توسعه صادرات از صادرکنندگان و انجام معاملات تهاتری کالا. ضمن آنکه ایجاد کریدور سبز و به صفر رساندن بیشتر تعرفهها از جمله دیگر اقدامات دولت برای تشویق صادرکنندگان به روسیه است.
مودودی ادامه داد: مشکل دیگر صادرات ما رقابت منفی بین صادرکنندگان ایرانی است که سبب شده قیمت نهایی به شدت کاهش پیدا کند و در نتیجه ارزش افزوده از بین برود به همین سبب لازم است که صادرات را مدیریت کنیم و شرکتهای تخصصی در این زمینه به وجود آوریم تا این بازار ها را از دست ندهیم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: به زودی نقشه راه در زمینه صادرات بر روی سایت سازمان توسعه تجارت قرار خواهد گرفت و فعالان این حوزه می توانند با استفاده از اطلاعات این سایت در انتخاب بازارهای خود دقت لازم را داشته باشند.