خبرگزاری کار ایران

دومین نشست گفت‌وگوی انرژی با حضور صاحب‌نظران صنعت و دانشگاه برگزار شد

دومین نشست از سلسله سیمنارهای گفت‌وگوی انرژی به همت سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و با مشارکت و همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران ۲۶ اردی‌بهشت ماه برگزار شد. در این جلسه پس از خیرمقدم، میرصالحی، مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت معدن و تجارت به حاضران و مهمانان، حول موضوع محوری مراسم یعنی «نقش آموزش و ارتباطات سازمانی در بهره‌وری انرژی» صحبت کردند.

به گزارش ایلنا پس از آن سخنران اول مراسم الساندرو آمادیو، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در تهران، به معرفی اهداف سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) پرداخت. سه هدف کلیدی توسعه صنعتی در سازمان ملل به گفته آمادیو به ترتیب: کاهش فقر، پیشبرد جهانی‌شدن یک‌پارچه و فراگیر و ترویج محیط زیست پایدار هستند.

آمادیو با بیان تجربیاتی که تا کنون در برنامه آموزش عملی سیستم مدیریت انرژی حاصل شده است، گفت تنها در این بخش از پروژه تا کنون، صرفه‌جویی سالانه معادل ۱.۳ میلیون گیگاژول حاصل شده است که این میزان بر پایه قیمتهای داخلی انرژی معادل ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار آمریکاست. با توجه به اینکه کل هزینه صرف شده در این بخش از پروژه، 800 هزار دلار آمریکا بوده، بازگشت مالی پروژه کمتر از سه ماه محاسبه میشود. به گفته آمادیو این میزان صرفه‌جویی معادل ۳۶۵ هزار بشکه نفت خام یا ۵۶هزارتن ذغال‌سنگ است و در بیانی دیگر یک ماه و نیم مصرف برق کل سیستم حمل و نقل ریلی کشوری مثل سوئد را پوشش می‌دهد. 

الساندرو آمادیو در ادامه به ویژگی‌های سیستم مدیریت انرژی اشاره کرد و گفت که عنصر مهم در اجرایی شدن موفق این سیستم، تعهد مدیران ارشد به اجراست. همچنین تغییر رفتار افراد و فرهنگسازی در فرآیند این سیستم اهمیت زیادی داشته و سازمان‌هایی با ساختار سازمانی ساده و مدیریت پایدار شانس بیشتری برای پذیرش و اجرای درست این سیستم را دارند. نظر نهایی آمادیو براین بود که رویکرد نظام‌مند (Systematic Approach) برای مدیریت انرژی، ارزان‌ترین راه برای افزایش بهره‌وری انرژی است همچنین باید به یاد داشت که تغییر رفتار و آموزش سبب می‌شود که سیستم‌های موجود در صنایع مؤثرتر کار کنند.

خانیکی: تغییر «نظام ترجیحات ارزشی» و کاهش «سرمایه اجتماعی» زمینه‌ساز کمپین‌های ناموفق هستند

دکتر هادی خانیکی دومین سخنران این نشست با اشاره به تجربیات کمپین‌های کاهش مصرف آب و یا انصراف از یارانه به پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه اشاره کرد و دو عامل کاهش سرمایه اجتماعی و تغییر نظام ترجیحات ارزشی را زمینه‌سازی عدم موفقیت کمپین‌های فوق دانست. خانیکی با اشاره به اینکه کاهش سرمایه اجتماعی به معنای نداشتن باور به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و دیدن نیم‌کاسه‌های فراوان زیر کاسه‌ کمپین‌هاست و همچنین اشاره به تغییر نظام ترجیحات ارزشی به مدل ترجیح منافع فردی به منافع جمعی تاکید کرد تا گفت‌وگوی همگانی با هدف رسیدن به فهم مشترک صورت نگیرد و تا مخاطبان کمپین‌های مختلف را به عنوان مشارکت‌کننده‌های فعال برای حل مساله نبینیم، رسیدن به موفقیت امکان‌پذیر نیست.

خانیکی در ادامه گفت رسیدن به بهره‌وری را از درون تحول در درون فرهنگ، تحول در درون آموزش و تحول در درون ارتباطات و تحول آگاهی‌ها بیرون می‌آید و تاکید کرد: «اینکه شهروندان را مصرف‌کنندگان منفعل ندانیم و مشارکت‌کنندگان فعال بدانیم تا سطح اعتماد و سرمایه‌اجتماعی افزایش پیدا کند و هدف ما مورد توجه قرار گیرد. گفت‌وگویی که از آن حرف می‌زنم یک امر تزئینی نیست. ذی‌نفعان برسرمسائل مشترک حرف می‌زنند و به راه حل می‌رسند و باید به این موضوع توجه کرد».

زربخش: ذخایر انرژی تمام‌شدنی هستند

مهندس محمدحسن زربخش، ﻣﺪﯾﺮ ﺩﻓﺘﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﺍﻃﻼﻉ ﺭﺳﺎﻧﯽ سازمان بهره‌وری انرژی سومین سخنران دومین نشست گفت‌وگوی انرژی بود. زربخش مسأله استفاده بجا و مناسب از انرژی در بخش‌های دارای ارزش افزوده برای کشور را رویکردی مهمی دانست که باید به آن توجه شود به خصوص که ذخایر انرژی کشور تمام‌شدنی هستند و با همین رویه در سال‌هایی نزدیک به واردکننده انرژی نیز تبدیل خواهیم شد.

زربخش با اشاره به اینکه مدیریت و بهره‌وری انرژی یک اولویت اساسی در کشورهای صنعتی است و امروزه به آن سوخت ششم می‌گویند، گفت: «هر یک کیلووات ذخیره انرژی معادل سه کیلووات تولید کمترانرژی در نیروگاه است و دنبال این هستند که تا ۵۴درصد از تامین انرژی را از بهره‌وری انرژی به دست آورند».  زربخش در ادامه تأکید کرد که بحث تغییر فناوری و به روزشدن آن به تنهایی مؤثر نیست و اصلاح رفتار یک بُعد دیگرِ ضامن موفقیت است. تغییر در سازمان (سیستم مدیریت انرژی) هم به عنوان ضلع سوم مهم است تا بتوان بحث بهره‌وری را پیش برد.

کد خبر : ۳۷۲۹۷۹