تفاوت عرض راه آهن دو کشور، مانع راه اندازی قطار تهران- نخجوان
مدیرعامل منطقه آزاد ارس از امضای توافقنامه های راه آندازی قطار مسافری بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: پس از مشکلات فنی و یکسان سازی عرض راه آهن دو کشور، اولین قطار بزودی راه اندازی می شود.
محسن عرب باغی در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت : در حال حاضر موضوع مهمی که مانع راه اندازی قطار تهران- نخجوان می شود، عرض راه آهن دو کشور است و عرض راه آهن کشورهای حوزه قفقاز با سایر کشورها متفاوت است و باید عملیات یکسان سازی عرض خطوط انجام شود تا این قطار بین دو کشور به حرکت درآید.
وی با بیان اینکه موافقت نامه های راه اندازی قطار مسافری نخجوان - تهران بین دو کشور به امضا رسیده است، ادامه داد: با مواقت جمهوری اسلامی ایران قرار است که راه آهن نخجوان – تهران به مشهد هم متصل شود.
عرب باغی افزود: مشکل فنی باید حل شود چراکه عرض راه آهن دو کشور یکسان نیست و در یک هفته آینده این مشکلات فنی رفع می شود. این مسیر تهران- تبریز، تبریز- جلفا و جلفات تا نخجوان خواهد بود.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: اگر مساله ارمنستان- اذربایجان رفع شود، مسیر باری هم راه اندازی خواهد شد.
وی همچنین درباره میزان تجارت چمدانی منطقه آزاد ارس گفت: منطقه آزاد ارس مرز مشترک با ارمنستان و آذربایجان دارد اما این دو کشور در بحث تولید کالا و بازارچه مرزی بسیار ضعیف هستند بنابراین حجم تجارت چمدانی در منظقه آزاد ارس قابل توجه نیست.
عرب باغی ادامه داد: اما حجم تجارت چمدانی آذری ها از ایران بسیار بالا است چراکه کالاهای اساسی خود را از منطقه آزاد ارس تامین می کنند.