پیشرفت فیزیکی 72 درصدی راه آهن میانه- اردبیل/ پیشرفت فیزیکی 12 درصدی در دو سال علی رغم محدودیتهای بودجهای
معاون وزیر راه و شهرسازی ادعاهای مطرح شده در رابطه با راهآهن میانه-اردبیل را خلاف واقع خواند و گفت: این پروژه را با 53 درصد پیشرفت فیزیکی و اجرای تنها 400 متر ریل گذاری در مسیری به لحاظ فنی نادرست در ابتدای دولت تدبیر و امید تحویل گرفتیم که تاکنون نیز علی رغم شرایط ویژه کشور و کاهش بودجه تخصیصی به نصف، 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
علی نورزاد، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: راه آهن میانه- اردبیل با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی در اواخر سال 1389 تحویل وزارت تازه تاسیس راه و شهرسازی شد که پس از آن با بودجه ای معادل 1391 میلیارد ریال و با 23 درصد پیشرفت فیزیکی، در مجموع با 53 درصد پیشرفت تحویل دولت تدیبر و امید شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: از ابتدای دولت تدبیر و امید به دلیل محدودیت منابع بودجه، 766 میلیارد ریال (رقمی معادل نصف بودجه سال های 1391 و 1392) به این پروژه اختصاص یافته است و تاکنون شاهد 12 درصد پیشرفت فیزیکی در این محور بودهایم.
وی بخش اعظم عملیات اجرایی در دوسال اخیر را متمرکز بر حفظ و نگهداری اقدامات انجام شده شامل تحکیم و تثبیت تونل های حفاری شده و تکمیل پلهای بزرگ و تثبیت و نگهداری ترانشهها عنوان کرد و اظهار داشت: انجام این نوع عملیات در پروژه های راهسازی ضروری است و علی رغم صعوبت و زمانبر بودن، دارای وزن عملیاتی بالایی نبوده و در نتیجه تاثیر زیادی در روند افزایش پیشرفت فیزیکی ندارد.
نورزاد یادآور شد: علاوه بر این پیچیدگیهای فنی و اجرایی مسیر مورد نظر با مشخصات زمین شناسی و ژتوتکنیکی خاص، مشکلات متعددی را در مراحل مختلف اجرای عملیات زیرسازی قطعات مزبور ایجاد کرده که عمدتاً ناشی از ضعف مطالعات و طراحیهای اولیه و نیز عدم استمرار عملیات اجرایی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی لغزش ترانشههای طول مسیر، رانش زمین، ریزش و همگرایی دیواره تونلها، بروز تغییر و جابجایی گسترده در لایههای خاک جداره و بستر مسیر، تخریب مسیر و سازهها توسط زهآبها و بسیاری از مشکلات فنی و اجرایی دیگر را از جمله عواملی عنوان کرد که متعاقب پیشرفت بخش قابل ملاحظهای از عملیات اجرایی و به مرور زمان بواسطه دخالت و اعمال تغییرات در شرایط طبیعی و بعضاً تحت تاثیر شرایط اقلیمی منطقه در این خط ریلی بروز کرده است و سبب شده تا برای تامین ایمنی محور در دوره بهرهبرداری، عملیات اجرایی متوقف و بررسی مجدد مسائل فنی و اجرایی توسط تیمهای تخصصی خبره و اساتید دانشگاه در دستور کار قرار گیرد.
نورزاد با بیان اینکه در دولت قبل تنها 400 متر ریل گذاری در این خط ریلی انجام شد، گفت: این ریل گذاری در محدوده شهرستان اردبیل به اجرا در آمده بود که با توجه به اینکه بایست هرگونه بهره برداری از این طرح ریلی از سمت شبکه ریلی موجود کشور و مبدا طرح یعنی شهرستان میانه صورت می پذیرفت، عملا به لحاظ فنی نادرست و به همین دلیل متوقف شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: علیرغم بررسیهای فنی و کارشناسی گسترده صورت گرفته طی ماههای اخیر، با توجه به ضعف مطالعات میدانی و طراحیهای انجام شده در ابتدای طرح، خصوصاٌ در زمینه مطالعات زمین شناسی، ژئوتکنیک، هیدرولیک و هیدرولوژی، لازم است این مطالعات و بررسیها ادامه یافته و همزمان با پیگیری و تلاش برای تامین منابع مالی و اعتباری مورد نیاز این طرح به عنوان یکی از طرحهای نسبتاً پر هزینه و حجیم زیرساختهای حمل و نقل کشور عملیات اجرایی در آن نیز با جدیت و پشتکار تلاشگران عرصه زیرساخت های حمل و نقل کشور ادامه یابد.
به گزارش ایلنا، چندی پیش علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی، چندی پیش در اظهار نظری در جمع احزاب و گروههای اصولگرا در اردبیل راجع به راهآهن میانه-اردبیل گفته بود: ما راه آهن اردبیل را با 60 درصد پیشرفت تحویل دادیم و 70 کیلومتر نیز از سمت جاده خلخال ریل گذاری شده و در زمان تحویل با 9 پیمانکار آن را به دولت فعلی واگذار کردیم، اما در این 2 و نیم سال این پروژه یک درصد نیز پیشرفت نداشته است.