سرعت غیرمجاز در جادهها 7 کیلومتر بر ساعت کاهش یافت/ نصب 600 دوربین نظارتی تا نیمه اول سال آینده
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به هزینههای سنگین ساخت جادهها گفت: در حالی که ساخت یک کیلومتر آزادراه چیزی حدود 5 میلیارد تومان هزینه دارد اما کمترین تاثیرگذاری را بر ارتقای سطح ایمنی میگذارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود کشاورزیان در مراسم بهرهبرداری از فاز اول سامانه های هوشمند ثبت تخلفات با بیان اینکه در تصادفات جادهای عوامل متعددی ازجمله جاده، ماشین، انسان و قانون نقش جدی دارند گفت: منطق حکم میکند برای تصمیمگیریها اولویتبندی کنیم و ببینیم چه اقدامی با هزینه کمتر بیشترین تاثیرگذاری را دارد.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل ارتقای ایمنی جادهها هستند گفت: اینکه آزادراه و بزرگراه ساخته شوند، نقاط حادثه خیر برطرف شود هزینه بسیار سنگینی دارد بطوری که در حال حاضر ساخت یک کیلومتر آزادراه سرمایه 4 الی 5 میلیارد تومانی میخواهد و برای اینکه یک کیلومتر راه اصلی به بزرگراه تبدیل شود باید 5/1 میلیارد تومان سرمایهگذاری کنیم و البته این منهای هزینههای تملک است و همچنین هزینه تبدیل تقاطع همسطح به غیرهمسطح چیزی حدود 20 الی 30 میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حالی که برای ساخت آزادراهها به سرمایهگذاری کلانی نیاز داریم که این سرمایهگذاریها اغلب تاثیرگذاری کمتری دارند.
رئیس سازمان راهداری حمل و نقل جادهای افزود: میتوان با اقدامات ساده مانند تجدید به موقع خطکشیها، اصلاح شانه خاکی و اصلاح تقاطع همسطح و نصب تابلوهای عمودی و افقی با هزینه کمتر تاثیرگذاری بیشتری داشت.
وی با بیان اینکه معتقدم در کنار همه اینها اعمال قانون بیشترین نقش را در ارتقای ایمنی دارد گفت: به طور قطع پلیس میتواند بیشترین سهم را در افزایش ایمنی و کاهش تلفات جادهای داشته باشد.
کشاورزیان با اشاره به همکاریهای سازمان راهداری و پلیس در طول دو سال گذشته گفت: در طول این مدت همکاریهای قابل توجهی را بین این دو سازمان شاهد بودیم بطوری که تمام دوربینهای ثبت تخلفات جادهای که غیرفعال بودند با انعقاد تفاهمنامهای بین راهداری و پلیس در طول 2 سال گذشته فعال شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول 34 هزار و 400 کیلومتر راه شریانی کشور باید دوربینهای ثبت تخلف و سرعت و ترددشمار نصب شود گفت: زیرساختهای این اقدام بسیار بزرگ در حال اجرا است و یک اتاق فکری تشکیل دادهایم تا دانش ITS را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به نقش جدی پلیس در ارتقای ایمنی گفت: اگر همه جادهها به دوربین مجهز شوند و پلیس در تمام نقاط حضور داشته باشد اما پشتوانه قانونی و ابزار قانونی کافی وجود نداشته باشد تمام تلاشهای ما ابتر میماند.
رئیس سازمان راهداری حمل و نقل جادهای با بیان اینکه میزان نرخ جرایم در ایران در مقایسه با همه دنیا ناچیز است گفت: جرایم رانندگی نقش تاثیرگذاری خود را از دست داده است هرچند که در سال جاری حدود 39 ردیف از جرایم رانندگی افزایش 100 درصدی و 50 درصدی داشتهاند.
همچنین در ادامه این مراسم شهرام آدمنژاد، معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به فازهای عملیات اجرایی سامانههای هوشمند ثبت تخلفات گفت: در فاز اول حدود 34 دوربین ثبت تخلف در مسیرهای جادهای استانهای تهران، مرکزی، قم و اصفهان به طول 534 کیلومتر نصب شد.
وی با اشاره به فاز دوم و سوم این عملیات گفت: در فاز دوم 108 دوربین در هزار و 234 کیلومتر در استانهای تهران، البرز، آذربایجان شرقی، گیلان، قزوین و زنجان نصب میشود همچنین در فاز سوم هم 173 دوربین در محورهای استانهای سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، تهران، خراسان شمالی، قم، لرستان و مرکزی با طول راه 2 هزار و 738 کیلومتر نصب خواهد شد.
آدمنژاد ادامه داد: همچنین در فاز چهارم 144 دوربین در طول 2 هزار و 531 کیلومتر آزادراه که در استانهای فارس، هرمزگان، اصفهان، بوشهر و خوزستان واقع شده نصب میشود. در فاز پنجم هم 102 دوربین در 2 هزار و 236 هزار کیلومتر از راههای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد نصب خواهد شد.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری گفت: در فاز ششم هم 104 دوربین در طول راه هزار و 763 کیلومتر از جادههای استانهای ایلام، تهران، زنجان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و همدان نصب خواهد شد همچنین در فاز آخر هم 95 دوربین در هزار و 698 کیلومتر از راههای استانهای کردستان، البرز، آذربایجان شرقی و غربی و گیلان نصب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه جاده و حمل و نقل مهترین شاخص توسعه است گفت: به دلیل همین اهمیت سالهای 2011 تا 2020 را دهه ایمنی از سوی سازمان بهداشت جهانی نام نهادهاند.
آدمنژاد با اشاره به آمارهای مرگ و میر در دنیا ناشی از تصادفات جادهای گفت: به طور متوسط سالانه چیزی حدود یک میلیون و 240 هزار نفر در دنیا به دلیل تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند همچنین 50 میلیون نفر هم مصدوم میشوند که اگر این روند تا سال 2020 ادامه پیدا کند مرگ و میر به دلیل تصادفات از جایگاه هشتم به جایگاه سوم میرسد.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری با بیان اینکه در طول این دهه با استفاده از ابزارهای ایمنی باید جان 5 میلیون نفر در سراسر جهان حفظ شود گفت: مهمترین موضوع در بحث ایمنی جادهها کنترل سرعت است که اگر بتوانیم 5 درصد میانگین سرعت را کاهش دهیم توانستهایم 22 درصد از تلفات تصادفات جادهای را کم کنیم.
آدمنژاد با بیان اینکه با استفاده از سامانههای جدید باید 24 درصد از تلفات جادهای در شبکه شریانی را کم کنیم گفت: این عدد هرچند بزرگ اما دستیافتنی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 400 دستگاه دوربین نظارتی متعلق به پلیس و سازمان راهداری در سطح جادههای کشورمان فعال هستند که میتوانند ایمنی را افزایش و سرعت غیرمجاز را کنترل کنند. بطوری که توانستهایم با استفاده از این ابزارها در برخی از محورها سرعت غیرمجاز را تا 7 کیلومتر بر ساعت کاهش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه رکورد نصب زیرساخت در این پروژه شکسته شده است گفت: در طول 7 ماه تونستهایم 74 دوربین ثبت تخلفات را نصب کنیم که تا مردادماه این عدد به 60 دوربین میرسد.