تجدید ارزیابی به نحوی انجام میشود که سهامداران ضرر نکنند / میتوانیم با برند پژو محصولاتمان را صادر کنیم
تجدید ارزیابی دستور کار مدیران خودروسازها قرار گرفته است و حتی برخی از آنها این کار را شروع کردهاند و ما نیز این عمل را انجام خواهیم داد اما مسئله این است که طوری ارزیابی انجام شود که ارقام واقعی باشد تا سهامداران ما ضرر نکنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز هاشم یکهزارع در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگارایلنا در مورد تجدید ارزیابی شرکتهای زیر مجموعه این گروه صنعتی گفت: تجدید ارزیابی دستور کار مدیران خودروسازها قرار گرفته است و حتی برخی از آنها این کار را شروع کردهاند و ما نیز این عمل را انجام خواهیم داد اما مسئله این است که طوری ارزیابی انجام شود که ارقام واقعی باشد تا سهامداران ما ضرر نکنند.
وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا در خصوص غرامت گرفته شده از پژو در صورتهای مالی گفت: 47 میلیون یورو از این غرامت در صورت سود و زیان وضعیت فصلی شرکت لحاظ خواهد شد و در آن اثر مستقیم دارد. اما در بخش رویالتی چون غرامت در نظر گرفته نشده پس تاثیری در صورت سود و زیان مالی ما ندارد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه قیمت محصولات جدید پژو در ایران اظهار کرد: با شرایط قیمتی امروز، قیمت خودروی پژو 301 دستی معادل 58 میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک این خودرو 62 میلیون تومان خواهد بود. ضمن آنکه قیمت خودروی 208 نیز 68 میلیون تومان است. قیمت مدل دستی خودروی پژو 2008 معادل 72 میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک خودرو 78 میلیون تومان خواهد بود.
یکهزارع با بیان اینکه قرارداد حدودا 200 صفحهای با پژو امضاء شده است خاطر نشان کرد: اینکه از جاهای مختلف میگویند ما باید بر روی این قرارداد نظارت داشته باشیم با روی باز از آن استقبال میکنیم. ضمن آنکه چه دستگاههای نظارتی و چه مجلس اگر راجع به قرارداد سوال داشته باشند توضیح خواهیم داد.
وی ادامه داد: در قرارداد با پژو بیشترین منافع برای ایران دیده شده است به گونهای که در روز آخر مانند امضای قرارداد پژوییها بین خودشان مشکل پیدا کرده بودند. این قرارداد خیلی به نفع ایران است و ما نیز بر روی منافع خود پافشاری کردیم.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی در زمینهی اینکه چرا قرارداد با پژو محرمانه اعلام شده است، اظهار کرد: در سطح جهان قراردادهای خودروسازان با یکدیگر منتشر نمیشود اینکه گفته میشود محرمانه معنایش این است که منتشر شدن متن قراردادها میتواند باعث اخلال در رابطه با شرکا و رقبا شود. البته انتشار 80 درصد متن قرارداد با پژو مشکلی ندارد اما 20 درصد آن نمیتواند منتشر شود.
وی ادامه داد: محصولات قدیمی ایران خودرو ربطی با قرارداد جدید با پژو ندارد در حالی که پژو اصرار داشت دربارهی این خودروها مذاکره کند که ما نپذیرفتیم. همه محصولات جاری هیچ ربطی به پژو نخواهد داشت و ما میتوانیم با برند پژو این محصولات را تولید و صادر کنیم ضمن آنکه تولید خودروی پژو 207 از خردادماه سال آینده آغاز میشود.
یکهزارع در پاسخ به سوالی مبنی بر قدیمی بودن محصولات پژو اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد به عنوان مثال خودرویی که اواخر سال آینده تولید میشود تازه یک ماه دیگر در غرفه پژو در یکی از نمایشگاههای بینالمللی رونمایی و سپس تولید خواهد شد. بنابراین تمام محصولات جدید پژو در ایران جزو محصولات روز این شرکت خواهند بود.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: خودروهای جدید قیمتشان بیش از 60 میلیون تومان خواهد بود، بنابراین این موضوع که در همکاری با شرکای خارجی محصولی با قیمت 40 میلیون تومان تولید کنیم اتفاق نخواهد افتاد. البته تغییرات در محصولات فعلی پژو را در دستور کار داریم به عنوان مثال در آینده پژو پارس جدید با گیربکس اتوماتیک تولید خواهیم کرد که قیمتاش حدود 45 میلیون تومان خواهد بود.
وی در رابطه با سرنوشت همکاری ایران خودرو با رنو اظهار کرد: رنو همچنان شریک تجاری ایران خودرو خواهد بود در حال حاضر منتظریم تا سایپا قراردادش را با رنو جلو ببرد تا دوگانگی پیش نیاید و باعث سوءاستفاده خارجی نشود پس از آن همکاری با رنو را آغاز خواهیم کرد. نیسان نیز در ایران با پارس خودرو همکاری دارد البته ممکن است در آینده یک شرکت ژاپنی به شرکای ایران خودرو اضافه شود.
یکهزارع از مذاکره با شرکت فیات خبر داده و اظهار کرد: فیات آماده مذاکره با ایران خودرو است و به زودی مذاکرات با این شرکت برای عقد قرارداد همکاری آغاز خواهد شد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: شرکت فیات شرکت بزرگی است که صاحب مجموعههای قوی خودروسازی در آمریکا مانند کرایسلر است و پیشبینی میکنم برخی خودروسازان فعلی در جهان ظرف چند سال آینده توسط فیات خورده خواهند شد. بنابراین فیات شریک مناسبی برای ایران خودرو خواهد بود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا همکاری با فیات میتواند منجر به همکاری کرایسلر شود، اظهار کرد: ما دوست داریم با خودروسازان بزرگ همکاری کنیم، البته این کار براساس سیاستهای نظام و سیاستهای وزارت صنعت خواهد بود ضمن آنکه فیات از طریق خود تکنولوژی را وارد ایران خواهد کرد.
یکهزارع در پاسخ به سوالی در زمینهی تولید سواری بنز در ایران گفت: تولید سواری بنز در دستور کار است شاید بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور را اگر به تفاهم نهایی برسیم، براساس تفاهم صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی به سواریهای بنز که در ایران تولید خواهد شد مجهز کنیم.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: مذاکرات نیز با شرکت فولکس واگن داشتیم، اما به دو دلیل این مذاکرات به نتیجه نرسید و ما نیز تمایلی به آن نداشتیم یکی اینکه فولکس از قبل قراردادی را در داخل ایران داشت و ما به آن احترام گذاشتیم و دیگر آنکه موضوع مشکلات جدید فولکس پیش آمد. ضمن آنکه ما برای تولید سواریهای بنز برنامه داریم و سهم خود را از صنعت خودروی آلمان داریم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته میشود خودروسازان خارجی با تعیین دستوری قیمتهای خودرو در ایران مخالفند و تکلیف قیمتگذاری خودروهای داخلی چه خواهد بود، اظهار کرد: تعیین قیمت خودرو ربطی به قراردادهای خارجی ندارد و ما نمیتوانیم برای متولیان تعیین تکلیف کنیم. در قراردادهای خارجی از جمله پژو نیز محصولاتی که اواخر سال آینده به تولید خواهند رسید در زمینهی قیمتگذاری آنها از قوانین کشور پیروی خواهیم کرد.
یکهزارع خاطر نشان کرد: تولید پژو 2008 از اواخر سال آینده در کشور آزاد خواهد شد و داخلی سازی آن نیز صورت خواهد گرفت. البته طبق برنامهریزی صورت گرفته حداکثر 15 درصد سبد محصولات ایران خودرو مربوط به قرارداد پژو خواهد بود.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ضمانت ساخت داخل شدن محصولات جدید پژو در ایران چه خواهد بود، اظهار کرد: قرارداد با پژو به گونهای است که برای دو سال مدیرعامل از ایران و برای دو سال دیگر رییس هیات مدیره از سوی ایران خواهد بود، بنابراین موضوع ساخت داخل خودروها با دقت پیگیری میشود. ضمن آنکه پژو در فروش محصولات جدید شریک ایران خودرو خواهد بود، بنابراین میداند که با ساخت این محصول، تیراژ و سود آن بالا رفته و پژو نیز منتفی خواهد شد.
وی در رابطه با میزان رویالتی تعیین شده در قرارداد جدید با پژو اظهار کرد: رویالتی براساس فرمول تعیین میشود در قرارداد جدید فرمول تعیین رویالیتی بهتر از قرارداد قبلی بوده و به نفع شرکت مشترک ایران خودرو و پژو خواهد بود. در این زمینه تا 25 درصد ساخت داخل قطعات هیچ رویالیتی پرداخت نمیشود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا با لغو تحریم قیمت خودروهای داخلی کاهش نیافت، ادامه داد: آنچه در سالهای گذشته بر صنعت خودرو گذشت تنها 30 درصداش ناشی از تحریم بود بنابراین لغو تحریمها کمتر از پنج درصد بر روی قیمت تمام شده خودروها اثر خواهد داشت. این در حالی است که سال 93 و 94 خودروسازان افزایش قیمتی نداشتند و در زیان بودند. بنابراین لغو تحریم تنها باعث کاهش زیان خودروسازان خواهد شد.
به گفته یکهزارع خودروهای جدیدی که با شراکت خودروسازان داخلی در ایران تولید خواهند شد با قیمت قابل توجهی بالاتر از قیمت محصولات فعلی عرضه میشوند که البته با توجه به کیفیت آنها مصرفکنندگان از این محصولات استقبال خواهند کرد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجدید ارزیابی شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو اظهار کرد: این موضوع جزو سیاستهای ایران خودرو است و سعی میشود تمام اقدامات براساس ارقام واقعی باشد و سهامداران دچار مشکل نشوند.
یکهزارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد خط تولید ایران خودرو در کشور آذربایجان تصریح کرد: این شرکت طبق سیاستهای خود در کشورهای خارجی سرمایهگذاری مستقیم نخواهند کرد. بلکه تنها نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام میکنند. در حوزه کشور آذربایجان علاقهمند به همکاری بودیم با این حال احساس کردیم اختلافاتی در شرکت آذربایجانی طرف همکاری وجود دارد که در صورت حل این اختلافات اقدام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر همکاری با شرکت دانگفنگ اظهار کرد: طبق برنامهریزیهای گذشته حداکثر سهم خودروهای چینی در سبد محصولات ایران خودرو 10 درصد تعیین شده بود که البته هماکنون در وضعیت جدید حداکثر پنج درصد خواهد بود. در مورد شرکت دانگفنگ نیز همکاریهایی وجود داشته است.