خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه:

ایران می‌تواند نیازهای صنایع سبک و کالاهای مصرفی روسیه را تامین کند

ایران می‌تواند نیازهای صنایع سبک و کالاهای مصرفی روسیه را تامین کند
کد خبر : ۳۴۲۵۳۰

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بر اهمیت حضور و حفظ بازار مسکو تاکید و عنوان کرد که مسکو دروازه ورود کالا به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سایر کشورهای روسی‌زبان منطقه است.

به گزارش ایلنا، کامبیز میرکریمی با اشاره به اینکه ایران و روسیه از یک اقتصاد مکمل برخوردارند، اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی سابق که تمرکز دولت کمونیست روی سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین بود، باعث شده که بسیاری از نیازهای آنان به صنایع سبک و کالاهای مصرفی، از ایران قابل تأمین باشد ولی در طول دو دهه گذشته هر دو کشور درزمینهٔ های مشابهی سرمایه‌گذاری کردند و درنتیجه در  بسیاری از زمینه‌ها اکنون رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند تا به‌ اصطلاح مکمل در این شرایط شناسایی دقیق‌تر  ظرفیت‌های همکاری در تجارت فی‌مابین بیش از گذشته  اهمیت پیدا می‌کند.

میر کریمی یکی از ظرفیت‌های تجاری را، وضعیت مناسب صنایع "های تک" در روسیه عنوان کرد و گفت: روسیه در صنایع‌های تک از ظرفیت بالایی برخوردار است و این موضوع می‌تواند یکی از ظرفیت‌های همکاری فی‌مابین را تشکیل دهد.

به گفته وی توان روس‌ها در تهیه و تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی و فناوری‌های پیشرفته در حوزه مواد شیمیایی ظرفیت‌های دیگری را جهت افزایش تراز تجاری دو کشور به وجود آورده است. وی با اشاره به اظهار تمایل چند شرکت روسی برای تجارت و تولید مشترک با ایران گفت: تعدادی از شرکت‌های روسی پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده‌اند و حتی تولید بر پایه سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات به کشور ثالث را هم مطرح نموده‌اند ولی فعلاً اقدام عملی از سوی هیچ‌یک از طرفین در این  حوزه به عمل نیامده است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به تخصیص 5 میلیارد دلار از منابع بانکی به افزایش تجارت دو کشور گفت: دولت روسیه در راستای تشویق و حمایت از شرکت‌های خود در ایران، 5 میلیارد دلار از منابع ارزی خود را به پیمانکاران روسی در ایران اختصاص داده است و این مشوق خوبی برای افزایش انگیزه و تمایل شرکت‌های روسی برای ورود به بازار ایران است.

میرکریمی یکی از نقاط ضعف و عدم موفقیت دو کشور در تبادلات تجاری را نبود فضای کافی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی دانست و عنوان کرد: هر دو کشور شناخت کلی از ظرفیت‌های همدیگر دارند اما بر پایه اطلاعات و شناخت کلی نمی‌توان انتظار بلوغ تجاری را داشت، چراکه تجارت نیازمند اطلاع‌رسانی بسیار دقیق و تبلیغات است که متأسفانه طی این سال‌ها به دلیل  فعالیت‌های به‌شدت مخرب رسانه‌های غربی علیه هر دو کشور، چهره مخدوشی نسبت به واقعیات یکدیگر  نزد افکار عمومی طرف مقابل دارند. 

مدیر بازاریابی و فروش شرکت پلی پروپلین جم، قیمت مقرون‌به‌صرفه را یکی دیگر از الزامات بقا در بازارهای خارجی دانست و گفت: تجارت فراتر از مرزهای سیاسی است و در راستای تسریع در تجارت باید مرزهای فیزیکی را کمرنگ و زیرساخت‌های تجاری چه در بعد سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری توسعه تا هزینه مبادلات کاهش یابد.

میرکریمی تدوین سیاست‌های بلندمدت تجاری و ایجاد نظام تعرفه‌های ترجیحی و موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد با کشورهای هدف را یکی دیگر از الزامات افزایش توان تجارت کالاهای ایرانی در روسیه و سایر کشورهای منطقه دانست و گفت: در حال حاضر ایران جز در موارد معدود با هیچ کشوری تعرفه ترجیحی ندارد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ادامه داد: هزینه مبادله کالا هم متأثر از عوامل اصلی مانند قیمت تمام‌شده کالا، هزینه حمل، هزینه  انتقال وجه، تعرفه‌های کشور مقصد و... دیگر است و ما برای تصاحب و بقا در بازارهای جهانی باید باسیاست گذاری مناسب، این اعداد و ارقام را کاهش دهیم. این فعال تجارت با روسیه و کشورهای حوزه CIS همچنین عنوان کرد که یکی از ابزارهایی مهم در بازاریابی بین‌المللی ، مشارکت در نمایشگاه‌ها، اعزام و پذیرش دوسویه هیات های تجاری است.

میرکریمی با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در دو نمایشگاه اخیر اینترپلاستیکا در روسیه، این حضور را برای تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی مؤثر و ابعاد تبلیغاتی و انعکاس مطبوعاتی آن را برای شرکت‌های ایرانی بسیار  مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته برای اولین بار شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه اینترپلاستیکا شرکت کردند و این باعث شد علاوه بر روس‌ها، توجه مشتریان از کشورهای ازبکستان، فنلاند، اوکراین و... به کالا و تجارت با ایران جلب شود. مدیر بازاریابی و فروش شرکت پلی پروپلین جم از دولت و سازمان توسعه تجارت ایران  خواست که با توجه به این تجربه خوب، جهت حمایت از تولید و تجارت کشور، تسهیلات مناسبی را برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در این‌گونه نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم آورد. میر کریمی همچنین از تشکل‌های خصوصی مانند اتاق‌های  بازرگانی نیز خواست تا به شناسایی نمایشگاه‌ها و رویدادهای مؤثر بین‌المللی پرداخته و زمینه را برای حضور شرکت‌های ایرانی در رویدادهای مهم اقتصادی جهان فراهم کند. گفتنی است در نوزدهمین نمایشگاه اینترپلاستیکا روسیه در مسکو، پاویون تخصصی پتروشیمی ایرانی در مساحتی بالغ‌ بر 400  مترمربع و با حضور بیش از 10 شرکت فعال پتروشیمی ایران تشکیل و برگزار شده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز