پیشنهاد ایجاد سازمان حمل و نقل حومه ای در برنامه ششم
معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد تشکیل سازمان حمل و نقل حومهای در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: قطار حومهای اصفهان – نجفآباد 3 ساله با اعتبار 1200 میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی در مراسم امضای موافقتنامه احداث خطوط قطار حومهای اصفهان – نجفآباد ضمن تبریک لغو تحریمها به رهبری، دولت و ملت ایران گفت: اجرایی شدن برجام نمایشی از وحدت در استراتژیهای کشور بود که توانستیم در این زمینه هم به موفقیت برسیم.
وی با بیان اینکه احداث اولین قطار حومهای مشترک با شهرداریها امروز به توافق میرسد گفت: طبق قانون شهرداریها موظف به گسترش خطوط مترو هستند اما در این بین از موضوع گسترش قطار حومهای غافل ماندهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون اتصال قطار حومهای به شهرهای مادر سامان پیدا نکرده است ادامه داد: مشکل اصلی در تعیین متولی و تامین هزینه های گسترش قطار حومهای است.
وی از پیشنهاد تشکیل سازمان توسعه حمل و نقل حومهای در برنامه ششم خبر داد و گفت: لازم است قطارهای حومهای هم متولی داشته باشند و در برنامه ششم توسعه ایجاد سازمان قطارهای حومه ای را پیشنهاد داده ایم.
پورسیدآقایی ادامه داد: علت کندی پروژههای قطارهای حومه ای موضوع تامین مالی است که ما امروز به راهکاری مناسب برای رفع این مشکل رسیدهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مدل طراحی شده همکاری بین شهرداریها و شرکت راهآهن برای ساخت و گسترش خطوط قطار حومهای است که در این مدل شهرداریها متولی امور ساخت ایستگاهها، تملک اراضی و استفاده از فضای تجاری ایستگاه هستند و راهآهن هم متولی زیرسازی و روسازی خطوط، تامین ناوگان و نصب علائم و نشانهها است.
وی با بیان اینکه پروژه قطار حومهای اصفهان – نجفآباد را سه ساله به بهرهبرداری میرسانیم گفت: این پروژه می تواند مدلی برای مقایسه با پروژههای مترو که اغلب 15 تا 20 ساله به بهرهبرداری میرسند باشد.
پورسیدآقایی ادامه داد: قطار حومهای تهران – نجفآباد میتواند مدلی باشد که سایر شهرداریهای کشور آن را الگوی خود قرار دهند و معتقدند تمام کلانشهرها از جمله مشهد، تبریز و شیراز باید از همین مل استفاده کند.
وی با تاکید بر اینکه قطارهای حومهای خواستگاه شهرستانهای حومه شهرهای مادر هستند گفت: یکی از دلایل کندی پیشرفت پروژههای قطارهای حومهای به این دلیل است که انتظار میرود شهرهای مادر و کلانشهرها متولی این پروژهها باشند. این در حالی است که مردم شهرهای حومهای نیاز به این امکانات دارند و در کلانشهرها انگیزهای برای فراهم آوردن بستر سفر بین شهری مردم حومه به شهر مادر وجود ندارد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه پیشبینی شده در سال اول بهرهبرداری از پروژه قطار حومهای اصفهان – نجفآباد 60 هزار مسافر ازاین طریق جابجا شوند گفت: هزینه ساخت این پروژه چیزی حدود 1200 میلیارد تومان به طور مشترک بین 7 شهرداری مسیر و شرکت راهآهن برآورد شده است و ظرف 3 سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه ایستگاههای راهآهن کلانشهرها باید افزایش یابد گفت: طراحی شهری باید بر پایه حمل و نقل ریلی باشد و باید شاهد توسعه و افزایش ایستگاههای تهران به خصوص در شرق این کلانشهر باشیم.