پیشبینی 11 بیلیون تن حمل و نقل دریایی در سال 2016 / نقطه عطف تاریخ اقتصاد کشور با لغو تحریمها رقم خورد
براساس مقررات شرکت ملی نفت، سرمایهگذار خارجی باید شریک ایرانی داشته باشد و این آمادگی در شرکت ملی نفتکش وجود دارد که خود را به شرکای خارجی معرفی کرده وارتباط کاری و توسعهای را ایجاد نماید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیاکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در شصتمین سالگرد تاسیسNITC گفت: امروز نه نقطه عطف مهم در تاریخ این شرکت بلکه نقطه عطف تاریخ اقتصادی کشور به مناسبت لغو تحریمها است.
وی افزود: شرکت ملی نفتکش به عنوان بنگاه اقتصادی خصوصی در سنوات گذشته استوار بر عزم راسخ و تعهد کارکنان متخصص خود و همچنین حمایت سهامداران و با برنامهریزی عملیاتی توانسته علیرغم تاثیر مخرب بحرانهای سیاسی اقتصادی منطقه وبینالمللی مانند جنگ تحمیلی و تحریمها به موفقیتهای متعددی در راستای کسب درآمدو پشتیبانی از صادرات نفت و گاز نائل شود.
صفایی اظهار داشت: ما اکنون از این فرصت استفاده کرده و از همکاری شرکا در سراسر دنیا تشکر میکنیم و ضمن تبریک و تشکر از دولت تدبیر و امید به مناسبت تلاشها در جهت لغو تحریمها به ویژه حمل و نقل دریایی NITC که توسط ظریف و موگرینی اعلام شد امید است که همکاریهای تجاری محکمتر شده تا بتوانیم به اهداف اقتصادی بالا نائل شویم.
وی تصریح کرد: در جلساتی که با مهمانان خارجی داشتهایم بر لزوم گسترش فعالیت و سرمایهگذاریهای مشترک تاکید شده و برنامهریزی شده که نقاط مشترک مورد تبادل نظر قرار گیرد و امکان فعالیت مشترک میسر شود.
وی در ادامه به مراحل حساس و نقاط عطف شرکت ملی نفتکش از ابتدا تا اکنون اشاره و اظهار داشت: این شرکت در سال 1955 تاسیس شده و در سال 1986 در واقعه جنگ تحمیلی 150 دریانورد از این شرکت به شهادت رسیدهاند. در سال 2000 شرکت ملی نفتکش به بخشخصوصی و صندوقهای بازنشستگی واگذار شد در سال 2010توسعه بزرگ ظرفیت ناوگان را داشتهایم و در سال 2014 ناوگان ما بزرگتر شد که باعث شد در سال 2015 به عنوان بزرگترین شرکت نفتکش دنیا معرفی شویم. همچنین در سال 2014 تحریمهای اروپا علیه شرکت ملی نفتکش غیرقانونی اعلام شد.
وی در ادامه اظهار داشت: صندوقبازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی وزارت نفت از جمله سهامداران ما هستند و همه شرکتهای بزرگ نفتی دنیا از جمله مشتریان ما بوده و از خدمات ما استفاده کردهاند.
وی درادامه اظهار داشت: ناوگان ما شامل 62 تانکر ملی و تعدادی کشتی فولمنجمنت 100 هزار بشکهای است که بزرگترین نفتکش دنیا است و در زمینه ارائه خدمات به مشتریان در حوزههای نفت و گاز فعالیت دارد.
صفایی اظهار داشت: ما برنامه استراتژیک و ماموریت 5 ساله خود را تنوع درآمد شرکت و کشور متناسب با منابع انسانی تعریف کردهایم و بقای خود را در راستای شرایط ایمنی و حفظ محیطزیست دریا و بالاتر از استاندارد قرار دادهایم.
وی همچنین اظهار داشت: ما اقتصاد مقاومتی را به عنوان اهداف اصلی خود قرار داده و توسعه شبکه بازار شرکت ملی نفتکش را نیز در دستور کار خود قرار دادهایم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه منابع نفت و گاز میزان قابل توجهی از سبد مصرفی انرژی دنیا را تشکیل میدهد تصریح کرد: بیش از 30 درصد حمل و نقل دریایی متعلق به نفت خام و بقیه مربوط به کالاهای کانتینری است.
وی ادامه داد: در سال 2015، 10.8 بیلیون تن در حمل و نقل دریایی نقش داشتهایم که پیشبینی میشود در سال 2016 به 11بیلیون تن برسد.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم بین رشد جمعیت و حمل و نقل دریایی گفت: اگر چه جمعیت جهان دو برابر شده اما حمل و نقل دریایی در سطح جهان سه برابر شده است لذا میبینیم که رشد ناوگان بینالمللی دنیا متناسب با تجارت شکل گرفته است.
وی در ادامه به قیمت کشتیها اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر قیمتها رو به کاستی میرود لذا فرصت خوبی است که بتوانیم کشتیهای خود را مدرن کنیم.
وی همچنین گفت: ما با دارا بودن 157 بیلیون بشکه نفت در رتبه چهارم و 34تریلیون مترمکعب گاز در رتبه اول جهان قرار داریم که پتانسیل خوبی را در کشور ما نوید داده و در گذر کوتاه ایران میتواند در گستره دریای خزر، خلیجفارس و عمان نقش بیبدیلی داشته باشد چرا که 55 درصد منابع نفتی که در این حوزه وجود دارد یا بخش اعظمی از آن باید ا زکشور ما عبور کند ضمن اینکه 70 درصد منابع گاز در این منطقه واقع شده که این مسئله نیز میتواند نقش ویژهای به کشور ما به لحاظ استراتژیک ببخشد.
وی همچنین به افزایش صادرات نفت از یک و نیم میلیون بشکه به دو میلیون بشکه در فاز اول و توسعه فازهای پارس جنوبی و تولید گاز و شرایطی که به جهت صادرات مهیا شده اشاره و اظهار داشت: از این به بعد مباحث تولید نفت و گاز و الپی جی و الانجی توسعه مییابد لذا تقاضا برای حمل و نقل دریایی افزایش پیدا خواهد کرد و بنابراین تحول در حوزه بینالملل در عرضه و تقاضای حمل و نقل دریایی موثر خواهد بود.
وی با اشاره به تاثیر جمهوری اسلامی بر حمل و نقل دریایی اظهار داشت: توسعه حمل و نقل دریایی و همچنین صادرات الانجی تاثیرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی در جهان خواهد داشت و به جرات میتوان گفت که جمهوریاسلامی عامل مهم و اساسی درحوزه حمل و نقل دریایی بوده و بر بازار تاثیر مثبت خواهد داشت.
وی در ادامه اظهار داشت: براساس مقررات شرکت ملی نفت، سرمایهگذار خارجی باید شریک ایرانی داشته باشد و این آمادگی در شرکت ملی نفتکش وجود دارد که خود را به شرکای خارجی معرفی کرده وارتباط کاری و توسعهای را ایجاد نماید.
وی در خاتمه گفت: براساس تصیمیم شرکت ملی نفتکش از طریق جذب سرمایهگذاری ساختمان مرکز تجارت نفت و گاز و حمل و نقل دریایی احداث میشود که در این راستا از سرمایهگذاران خارجی دعوت بعمل میآوریم.