خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش:

آغاز ورود نفتکشهای ایرانی به بازارهای اروپایی/ تنش‌های منطقه تاثیری در حمل و نقل دریایی ایران ندارد

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: بازار جمهوری اسلامی در حوزه حمل‌ونقل قطعا با پتانسیل داخلی که در حوزه انرژی دارد، می‌تواند با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رونق یابد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های منطقه و بین‌الملل در حوزه حمل‌ونقل دریایی شود.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، علی‌اکبر صفایی مدیر عامل شرکت ملی نفتکش در نشست خبری شصتمین سالگرد تاسیس شرکت ملی نفتکش با اشاره به لغو تحریم نفتکش ها بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم ها گفت: ما اکنون در شرایط حساسی قرار داریم اما خبرهای خوبی از لغو تحریم ها به گوش می رسد.

وی با بیان اینکه بعد از برداشته شدن تحریم ها شرایط کشترانی نیز بهبود خواهد یافت، افزود: ما تمام سناریوهای  پس از تحریم را بررسی کردیم و با جلساتی که با همکاران داخلی و خارجی داشته ایم توانسته ایم موفق به برقراری ارتباط لازم شده تا بتوانیم وارد حوزه فعالیت گسترده تری شویم.

صفایی مباحث بیمه ای را از جمله برنامه هایی عنوان کرد که شرکت ملی نفتکش برای بعد از لغو تحریم ها در نظر دارد به این ترتیب که این مقوله می تواند قدرت چانه زنی را افزایش داده و معاملات را تبدیل به برد-برد کند.  

وی ادامه داد: موسسه بین‌المللی بیمه حمل‌ونقل 13 مجموعه خدمات بیمه دریایی را در سراسر دنیا پوشش می‌دهد که از جمله این خدمات می‌توان به آزاد‌سازی کشتی‌ها در زمان سانحه و یا پوشش ریسک آلودگی در سطح دنیا اشاره کرد.

وی همچنین گفت: در حوزه داخلی نفت و کشتی‌های نفتی نیز این موسسه بین‌المللی مورد اعتبار است با این حال در خصوص خدمات بیمه‌ای کشتیرانی در داخل کشور موسسه P&Eکیش توانسته در چند کشور خارجی کسب اعتبار کند.

صفایی افزود: پیش‌بینی می‌شود با حمایت صنعت بیمه کشور، اتحادیه مالکان و شرکت نفت طی مذاکرات با موسسه بین‌المللی خدمات بیمه حمل‌ونقل دریایی همکاری‌های این شرکت داخلی در پوشش ریسک حمل‌ونقل دریایی کشور افزایش یابد.  

وی درباره میزان حمل محصولات نفتکش از سوی این شرکت در ٩ ماه نخست امسال تصریح کرد: بیش از ٧٠ میلیون تن محصولات نفت و گاز حمل شده است که با توجه به برنامه ریزی انجام شده و افزایش تولید نفت ایران بعد از لغوتحریمها، این شرکت آمادگی کامل دارد که بهترین خدمات را ارائه دهد.

وی ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ١٥ میلیون و ٥٠٠ هزار تن را اعلام کرد که بیش از ٩٥ درصد آن هم اکنون استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از تنش‌های منطقه‌ای با صلابت عبور خواهد کرد، گفت:  رشد تجارت حمل‌ونقل دریایی در گروی شرایط امن است چرا که اکنون برخی کشورها به دنبال ایجاد تشنج هستند در صورتی که  اگر شرایط آرام باشد با رشد اقتصادی، رشد تجارت و به تبع آن رشد حمل‌ونقل دریایی نیز میسر می‌شود.  

صفایی تصریح کرد: در صورت رفع تحریم‌ها بازار حمل‌ونقل دریایی داخلی بازار مشخصی است، در حالی که درصددیم تا بازار حاصل از کشورهای دیگر با جوینت با شرکت های خارجی پس از تحریم‌ها را با سازوکار همکاری‌های خارجی در شرایط برد – برد برای هر دو طرف ایجاد کنیم

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران افزود: بازار جمهوری اسلامی در حوزه حمل‌ونقل قطعا با پتانسیل داخلی که در حوزه انرژی دارد، می‌تواند با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رونق یابد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های منطقه و بین‌الملل در حوزه حمل‌ونقل دریایی شود.

وی همچنین در خصوص مقصد عمده صادرات محصولات نفتی و گازی کشور پس از رفع تحریم‌ها با اعلام این‌که شرکت آمریکایی و اسرائیلی در لیست صادراتی وجود ندارد، گفت: عمده مقاصد محصولات نفتی و گازی بعد از تحریم با اولویت مشتریان قبلی تردد شرکت ملی نفت‌کش ایران به کشورهای اسپانیا، یونان، فرانسه، هلند و آلمان خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: در لیست صادراتی شرکت ملی نفتکش در حوزه دریایی مقصد محصولات کشورهایی اروپایی و آسیایی هستند.

وی با اشاره به ظرفیت و توانایی این شرکت در خصوص صادرات و حمل‌ونقل دریایی اظهار کرد: در خصوص ظرفیت حمل‌ونقل محصولات نفتی و گازی دو نوع ظرفیت وجود دارد که یکی از این ظرفیت‌ها، ظرفیت استاتیکی است که این ظرفیت برای شرکت ملی نفت‌کش ایران 15.5 میلیون تن محسوب می‌شود، در حالی که ظرفیت دینامیک این شرکت بسته به سرعت کشتی‌ها در زمان حمل‌ونقل و زمان معطلی آنها در بنادر مبدا به مقصد است.

وی ادامه داد:  ظرفیت دینامیکی شرکت کاهش یافته، اما در حوزه استاتیک و آماری در تلاش است تا ظرفیت 100 درصدی را اعمال کند تا جایی که ذخیره‌سازی مایعات گازی و همچنین افزایش ظرفیت نفت نیز با وجود ذخیره‌سازی در انبارهای ساحلی طی 20 تا 30 روز از تولید باز نمی‌ایستد.

وی گفت: قرار‌داد‌های ال ان جی که تولیدات آن مربوط به مایع‌سازی است و هر کشتی حامل ال ان جی بیش از 220 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیازمند است که معمولا این قرار‌داد‌ها به صورت سه‌جانبه انعقاد می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت‌کش ایران همچنین با اشاره به حمله دزدان دریایی تصریح کرد: در سال 2015، 70 حمله ناموفق دریایی داشتیم، اما خوشبختانه این حملات با حضور نیروهایی که براساس همکاری سازمان جهانی دریانوردی با کشتی‌رانان در خصوص حضور نیروهای آموزش دیده نظامی داشته است هیچ یک از حملات رخ‌ داده موفق نبوده در حالی که تعداد حملات دزدان دریایی در حوزه خلیج عدن در سال 2015 افزایش پیدا کرد.

صفایی در خصوص قطع روابط کشور جیبوتی با ایران و جلوگیری از تردد نفتکش های ایرانی نیز گفت: وجود این کشور در مرز باب المندب هیچ تاثیری در حمل‌ونقل دریایی به ایران نخواهد داشت، چرا که براساس قوانین حقوق دریاها و مفهوم عبور بی‌ضرر کشورها می‌توانند بدون مانع از مسیرهای بین‌المللی عبور کنند و قطع هر کشوری که بخواهد خلاف این قوانین اقدام کنند ناپایدار خواهد بود.  

صفاایی گفت: در شصتمین سالروز این شرکت بیش از ٦٠٠ نفر میهمان حضور خواهند داشت که از این تعداد٢٣٠ نفر از شرکتهای خارجی و بخصوص شرکتهای اروپایی خواهند بود.

کد خبر : ۳۳۷۸۷۳