خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری ایلنا برگزار کرد / نشست "چشم انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم"

مهدی نظامی‌دوست: در حالی از پساتحریم سخن می‌گوییم که هنوز مشکلات داخلی را بر طرف نکرده‌ایم

سخنانی در ارتباط با دوران پساتحریم و حضور در بازارهای جهانی مطرح می‌شود در حالی که ما هنوز مشکلات داخلی خودمان را برطرف نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی نظامی‌دوست  در نشست تخصصی "چشم‌انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم" که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: هستم بافنده ریزبافت‌ترین فرش جهان هستم و در این نشست به مشکلات مربوط به  فرش دستبافت می پردازم، چون حرفه‌ام فرش دستبافت است.  من به عنوان فردی که در زمینه فرش هنری فعالیت می‌کنم برایم خیلی مهم نیست که فرش ماشینی چه تاثیری روی کار من دارد.

این تولید کننده فرش دستبافت گفت: در گذشته فرش دستبافت به لحاظ قیمت بیشترین ارزش افزوده را داشت ولی در حال حاضر این گونه نیست. تورمی که در کشور ما طی دهه‌های اخیر به صورت شدید به وجود آمد موجب شد درآمدسرانه کشور پایین بیاید. قبل از انقلاب یک کارمند می‌توانست خانه بخرد ولی الان خرید خانه یک آرزو برای جوانان است چون درآمد کافی نیست.

نظامی‌دوست افزود: وقتی یک بافنده، فرش دستبافت را می‌بافند می‌خواهد دستمزدی که دریافت می‌کند کفاف هزینه‌های زندگی‌اش را بدهد مثلا فرش 6 متری با 70 رج 6 میلیون گره دارد. بافنده در روز اگر 6 هزار عدد گره هم بزند، هزار روز کاری برای هر نفر کار می‌برد و این هزار روز بر اساس هزینه‌ای که وجود دارد در کار تولید فرش عدد بزرگی می شود. در حال حاضر، دستمزد در حدود 85 درصد هزینه‌های تولید فرش دستبافت را تشکیل می‌دهد و 15 درصد هزینه‌ها به مواد اولیه و مصالح، مربوط است.

وی عنوان کرد: برای پایین آوردن هزینه‌ها، دستمزد را نمی‌توان پایین آورد. در حال حاضر عموم بافنده‌های فرش این شغل را رها کرده و به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند. یک زمانی بنده 120 کارمند مرد داشتم اما الان حتی یک نفر کارمند مرد هم ندارم.

نظامی ادامه داد: فرش دستبافت چون کار هنری است بر اساس نظر و برآورد کارشناسی  قیمتش مشخص می‌شود. مثلا فرشی که من در آستان قدس دارم 375 رج است. این فرش، قیمت ندارد زیرا در دنیا منحصر به فرد است.

این تولید کننده فرش دستبافت در خصوص وضعیت فرش دستبافت در دوران پساتحریم گفت: سخنانی در ارتباط با دوران پساتحریم و حضور در بازارهای جهانی مطرح می‌شود، در حالی که ما هنوز مشکلات داخلی خودمان را برطرف نکرده‌ایم. در صادرات فرش دستبافت اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم مهم ترین چیزی لازم داریم تبلیغات است. کوکاکولا را همه دنیا می‌شناسند اما تبلیغاتش را قطع نمی‌کند. دولت باید تبلیغ را دست خودش بگیرد فرش ایران (نه برند خاصی) را در جهان تبلیغ کند. بودجه‌ای در نظر بگیرد که در همه دنیا شبکه‌های ماهواره‌ای فرش دستبافت ایران را تبلیغ کند.

کد خبر : ۳۳۷۰۰۸