امضاء تفاهمنامه گردشگری اسلامی با دبیرخانه توسعه علوم و فناوری/ جایگیری برند طیب در صنعت گردشگری اسلامی
با انعقاد این قرارداد زمینه توسعه اقتصادی و فرهنگی هر چه بیشتر کشورهای اسلامی در صنعت گردشگری به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار گرفت و هدفگذاری ما در این خصوص این است که یک برند گردشگری اسلامی با نام "طَیِب" را ایجاد کنیم تا بتوانیم به بازار هدف 2 میلیارد مسلمان دست پیدا کنیم.
هاشم اسدزاده رَج؛ رئیس موسسه مطالعات استراتژیک صنعت جهانگردی با اشاره به امضاء تفاهمنامه تاسیس کارگروه جهانگردی اسلامی میان دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی و موسسه مطالعات استراتژیک صنعت جهانگردی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: این تفاهمنامه با هدف تاسیس کارگروه جهانگردی اسلامی؛ در نخستین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی به امضاء طرفین رسید و قصدمان از امضاء این تفاهمنامه این است تا بتوانیم در راستای تشکیل،تحقق و تقویت صنعت گردشگری میان کشورهای اسلامی گام برداریم.
وی ادامه داد: با انعقاد این قرارداد زمینه توسعه اقتصادی و فرهنگی هر چه بیشتر کشورهای اسلامی در صنعت گردشگری به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار گرفت و هدفگذاری ما در این خصوص این است که یک برند گردشگری اسلامی با نام "طَیِب" را ایجاد کنیم تا بتوانیم به بازار هدف 2 میلیارد مسلمان دست پیدا کنیم.
اسدزاده با تاکید بر برنامه 1404 بیان داشت: بر طبق چشمانداز 1404 باید رقمی در حدود 20 میلیون گردشگر وارد کشورمان شوند که تمامی مسئولین و حتی رئیس سازمان گردشگری به این موضوع و خصوصاً «گردشگری حلال» اشاره کردهاند اما باید توجه داشت که برند "حلال" در کشور مالزی به ثبت رسیده است و بیشتر فعالیت آن مربوط به خوراک و آشامیدنیها است. از اینرو چندین سال بر روی برند "طیب" که اکثر موضوعات و محورها را در بر میگیرد تحقیقات و پژوهشهایی صورت گرفت و نهایتاً در تفاهم با دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی بنا را بر این گذاشتیم که یکی از محورهای این برند موضوع گردشگری اسلامی باشد که میتوان به محورهای "توریسم سلامت" و "اکو توریسم" اشاره کرد تا توریسمهای کشورهای اسلامی بتوانند بر اساس الگوی اسلامی که مد نظر دارند؛ از این برند بهرهمند شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش موسسه مطالعات استراتژیک صنعت جهانگردی و همچنین دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی که به عنوان پایهگذار اصلی و حامی این موضوع قلمداد میشود این است که بتواند مجموعهای از گردشگریهای پاک را به وجود بیاورد که البته خدمات ویژهای به درخوایت کنندگان این برند ارائه خواهد شد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که از حدود 8 سال پیش بحث تبیین و تهیه منشور گردشگری اسلامی در این بین مطرح بود اما متاسفانه حمایتی از این موضوع نشد تا اینکه توانستیم از ظرفیت دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در جهت تایید و تثبیت این طرح استفاده کنیم و درخواستی که از دستگاهها و نهادهای دخیل و مرتبط در این موضوع داریم این است که با همیاری و حمایتهای خود ما را تا رسیدن به بازار هدف که متشکل از 2 میلیارد مسلمان در سطح جهان است یاری دهند.