خودروسازان باید به شرایط بعد از پیوستن به سازمان تجارت جهانی، فکر کنند
در حال حاضر در دنیا به ازای هر 6 نفر یک خودرو وجود دارد و در سال گذشته 90 میلیون خودرو تولید شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا ، نشست خبری سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران و نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو در وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد.
دبیرکل این همایش با بیان اینکه 19 کشور اول دنیا از لحاظ اقتصادی دارای خودروسازیهای قدرتمندی هستند گفت: در این کشورها 3 تا 7 درصد GDP اقتصاد آنها متعلق به خودروسازیها است.
ساسان قربانی افزود: در حال حاضر در دنیا به ازای هر 6 نفر یک خودرو وجود دارد و در سال گذشته 90 میلیون خودرو تولید شد.
وی افزود: صنعت خودروسازی توانسته 45 میلیون شغل غیرمستقیم و 20 میلیون شغل مستقیم ایجاد کند و 3 درصد GDP کل دنیا را به خود اختصاص دهد.
عضو هیات رئیسه شورای سیاستگذاری خودرو با اشاره به آمارهای داخل کشور گفت: در حال حاضر صنعت خودروسازی ما 200 هزار شغل غیرمستقیم و 400 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است و 2.7 درصد GDP ایران را به خود اختصاص داده است.
دبیرکل همایش صنعت خودروی ایران تصریح کرد: در همایشهای قبلی سعی شده بود که استراتژی صنعت خودرو را برای سال 1405 تضمین کنیم و تقریبا سعی کردیم تا صنعت خودروی کشور را در معرض نقد کارشناسان و مردم قرار دهیم.اینکه خودروسازی ما مورد نقد قرار بگیرد این فایده را دارد که نمیگذارد این صنعت مهم و استراتژیک به خواب فرو رود.
وی با اشاره به زمان همایش و برنامههای آن گفت: تاریخ برگزاری این همایش 10 تا12 اسفند ماه است که مهمترین علت تغییر زمان آن از دی ماه به اسفند برای اجرای برجام است که امیدواریم با اجرایی شدن آن مخاطبین جدیدتر و جدیتری را داشته باشیم.
قربانی افزود: در کنار این همایش همزمان اولین نمایشگاه توانمندی صنعت خودروی ایران نیز برگزار میشود که این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی و همایش در محل اجلاس سران خواهد بود.
عضو شورای سیاستگذاری خودرو تصریح کرد: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاههای خودروسازی در این است که تمام تمرکز ما بر روی خودرو و قطعات ساخت داخل است. در واقع کسانی میتوانند در این نمایشگاه شرکت کنند که فعالیت خودروسازی یا قطعهسازی آنها در ایران باشد.
قربانی ادامه داد: این اولین همایش کلان بعد از اجرای برجام خواهد بود و بیش از 500 مهمان خارجی از 25 کشور جهان از قبیل آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، ژاپن، سوئد و سایر کشورها در آن شرکت میکنند. کشورهایی که در این نمایشگاه حضور دارند یا خود صاحب صنعت خودروسازی هستند یا اینکه کشور آنها بازار مناسبی برای صادرات قطعه و خودروی ما است.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه سعی شده استانداردهای بینالمللی رعایت شود و برنامههایی در قالب نمایشگاههایی که در سایر نقاط دنیا برگزار میگردد اجرا شود که یکی از آنها مسابقات رالی خواهد بود.
وی درخصوص اهداف این همایش گفت: هدف اصلی ما در این همایش این است که تولید خودرو به سمتی برود که برای فروش در بازارهای صادراتی باشد و با همان کیفیت در بازارهای داخلی ما به فروش برسد.
قربانی تصریح کرد: ما چون صاحب بازاری بودیم که به آن اطمینان و اعتماد داشتیم که کالاهای ما به فروش خواهد رفت با خیال راحت تولید میکردیم اما در حال حاضر با تغییر شرایط بازار و ذائقه مشتریها به این نتیجه رسیدیم که باید استراتژی خود را تغییر دهیم. صنعت خودرو با روشهای گذشته نمیتواند در ایران به کار خود ادامه دهد و با باز شدن درهای اقتصاد ایران نیازمند تغییر دیدگاه خود هستیم.
دبیرکل این همایش افزود: ما برای پیوستن به سازمان وزارت جهانی باید طوری عمل کنیم که تعرفه کالاها به سمت صفر میل کند و با توجه به برنامه دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت باید خودروسازهای ما به فکر آن روزها باشد. این درست است که سازمان تجارت جهانی به کشورهای جدیدالورود اجازه میدهد که تعرفههای خود را داشته باشند اما این اجازه در شرایطی است که کشورها ثابت کنند در حال برنامهریزی برای صفر کردن تعرفههای خود هستند.
وی افزود: در حاشیه این نمایشگاه قرار است برخی از شرکتهای ایرانی با شرکای جدید خارجی خود در کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن، سوئد، ترکیه و فرانسه هستند قراردادهای همکاری جدیدی امضاء کنند بهطوری که شرکتهای مطرحی پژو و رنو قرار است مطابق این قراردادها تا 80 درصد قطعات خودروی خود را در داخل تولید کنند.
قربانی درخصوص تمایل خودروسازان و قطعهسازان خارجی برای حضور در ایران گفت: شرکتهای مطرح خودروسازی که تاکنون با کشورمان ارتباط برقرار کردند تمایل دارند که ایران را به عنوان هاب خود خود در خاورمیانه قرار دهد زیرا مطابق گزارش سازمان مکنزی که یک سازمان بینالمللی است ایران ازجمله کشورهایی است که قیمت تمام شده کالا در آن نسبت به سایر کشورها ارزانتر است.
وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه ما از لحاظ منابع انسانی و انرژی در وضعیت خوبی به سر میبریم میتوانیم قیمت خودرو را پایینتر بیاوریم و به راحتی بازارهای جدیدی در سطح منطقه و سایر کشورها پیدا کنیم به شرط آنکه برخی از شرایط بازار رقابتی ازجمله آزادسازی نرخ ارز و قیمتگذاری واقعی را اجرا کنیم.
وی افزود: ما اگر بتوانیم 2 درصد از سهم بازار جهانی به خودمان اختصاص دهیم به آن نقطه ایدهآل رسیدهایم هرچند اگر 1 درصد از این بازار را نیز بگیریم برای صنعت خودروی ما بسیار مطلوب است.
عضو شورای سیاستگذاری خودروی ایران با اشاره به عقبماندگی تولید 360 هزار خودرویی کشور گفت: احتمال اینکه ما بتوانیم به این برنامه برسیم بسیار بعید است اما میتوانیم با افزایش تولیدی که در سال آینده خواهیم داشت این عقبماندگی را جبران کنیم علاوه بر اینکه ما نسبت به سال قبل نیز 13 درصد از برنامه عقبماندهایم و تاکنون توانستهایم 65 درصد برنامه توسعهای کشور در زمینه خودروسازی را اجرا کنیم.
وی با اشاره به افق 1404 گفت: ما باید تا سال 1404 نرخ ارز را آزاد کنیم و در آن سال هیچ مانعی برای ورود کالاهای خارجی نباید باشد بهطوری که یک خودروساز خارجی بدون پرداخت هیچگونه تعرفه گمرکی خودرو خود را به داخل بیاورد و بفروشد البته ما باید تا آن موقع تورم خود را به یک رقمی برسانیم زیرا با تورم دو رقمی نمیتوان آزادسازی اقتصاد را عملی کرد.