`پراید در عراق 8200 دلار است / در صورت رفع تحریمهای بانکی صادرات به ونزوئلا از سر گرفته میشود
پراید با موتور یورو بدون ترمز ای بی اس و ایربگ 8200 دلار فروخته می شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون صادرات خودروسازی سایپا در نشست خبری امروز خود در خصوص قرارداد جدید این شرکت در الجزایر گفت: ما در شمال افریقا به دلیل این که ایران روابط خوبی با دولتهای این منطقه دارد توانستیم پروژه های اقتصادی و خصوصا خودروسازی را در دست مطالعه قرار دهیم .
محسن جوان افزود: ما اکنون بیش از یک دهه است که در الجزایر حضور داریم این کشور در قاره آفریقا بعد از کشور آفریقای جنوبی دارای بزرگترین بازار خودرو است به طوری که در سال گذشته میزان خودروهای به فروش رفته در این کشور 450 هزار دستگاه بوده است.
وی ادامه داد: 35 درصد بازار خودروی این کشور در دست فرانسویها است و بعداز آن کرهایها و ژاپنیها بازار را در اختیار دارند ، در سالهای اخیر شرکت های چینی نیز سعی کردند جای خود را در این بازار باز کنند که نتوانسته اند رضایت الجزایری ها را جذب کنند .
معاون صادرات خودروسازی سایپا در خصوص قرارداد این شرکت گفت: هفته گذشته همزمان با سفر معاون اول رییس جمهور، شرکتی به نام سایپا الجیره با 75 درصد سهم الجزایر و 25 درصد سهم خودروسازی سایپا تاسیس گردید. براساس پیشبینیهای انجام شده قرار است در شهر سطیف در فاصله 275 کیلومتری الجزیره و در زمین به وسعت 25 هکتار خط تولید محصولات سایپا احداث شود که همزمان علاوه بر تولید خودرو برخی از قطعات نیز از جمله رادیاتور ، صندلی و فنر در همان سایت ساخته می شود.
وی افزود: ظرفیت تولید خودرو در این سایت 25 هزار دستگاه در سال است که در صورت لزوم میشود آن را افزایش داد.
وی میزان سرمایهگذاری انجام شده را در این طرح 20 میلیون دلار عنوان کرد که 25درصد آن را سایپا متقبل خواهد شد.
جوان تصریح کرد: محصولاتی که قرار است در این خط تولید شود سری ایکس سایپا از جمله 132 و 131 ، تیپا صندوق دار و تیپا هاچ بک است.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا درباره قیمت عرضه این محصولات در کشور الجزایر اظهار کرد: سطح قیمتی در نظر گرفته شده برای محصولات تولیدی در الجزایر بین 6500 تا 8000 دلار پیشبینی شده است که البته محصولات تولیدی الجزایر فاقد برخی آپشنهای محصول تولیدی در ایران خواهد بود.
وی قیمت عرضه پراید در کشور عراق را 8200 دلار عنوان و اظهار کرد: پراید عرضه شده در عراق فاقد آپشنهایی چون ای بی اس، ایربک بوده و همچنین موتور آن یورو 2 و بدون هزینههایی چون بیمه شخص ثالث و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است، بنابراین هزینه تمام شده یک دستگاه پراید صادراتی برای سایپا حدود پنج میلیون تومان ارزانتر از پراید عرضه شده در داخل کشور است به گونهای که برای هر دستگاه پراید صادراتی حدود 5500 دلار نصیب سایپا میشود.
جوان با بیان اینکه تمام سایتهای خارجی سایپا به جز کشور سوریه که درگیر جنگ داخلی شده است دارای توجیه اقتصادی است، خاطر نشان کرد: کشور الجزایر دارای دومین بازار بزرگ خودروی قاره آفریقا بعد از کشور آفریقای جنوبی است، بنابراین بسته به میزان کشش تقاضا در این کشور عرضه محصولات افزایش خواهد یافت.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا دربارهی میزان طلب خودروسازان داخلی از کشور ونزوئلا بابت خودروهای تولیدی در این کشور اظهار داشت: سایت تولیدی در ونزوئلا با سرمایهگذاری 64 درصدی طرف ونزوئلایی و 36 درصدی ایران خودرو و سایپا شکل گرفته و تاکنون 22 هزار دستگاه انواع محصولات این دو شرکت در آن کشور تولید شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات تحریم و نقل و انتقال پول تولید در ونزوئلا متوقف شده است، خاطر نشان کرد: سقف اعتبار ونزوئلا بابت خودروهای تولیدی پر شده است به همین دلیل ارسال قطعات متوقف شده تا طلبمان را از این کشور که در بانک مرکزی ایران تامین اعتبار شده به ایران منتقل کنیم تا تولید مجددا آغاز شود.
جوان افزود: از مجموع 100 میلیون دلار خودروی تولیدی ما در ونزوئلا، مبلغ 70 میلیون دلار آن وصول شده و 30 میلیون دلار در بانک مرکزی ونزوئلاست که فرآیندهای دولتی در این کشور برای انتقال پول در جریان است.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیرات اجرایی شدن برجام بر صادرات خودروسازان ایرانی، گفت: در مذاکرات صورت گرفته در چند سال گذشته با شرکتهای خارجی همواره آنها منتظر حل تحریمها برای آغاز همکاریها بودند.
وی با بیان اینکه برجام باعث میشود تحریمهای بانکی لغو و نقل و انتقال مالی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: به همین دلیل پیشبینی میکنیم از این به بعد وضعیت صادرات بهبود یابد.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: هماکنون تیمی از سوی سایپا در کشور سودان در حال مذاکره برای تولید محصولات در آن کشور است. در سه سال اخیر نیز مطالعاتی برای آغاز فعالیتها در کشور نیجریه داشتهایم. البته برای تولید در آذربایجان نیز مطالعاتی صورت گرفته است با این حال کاهش قیمت نفت باعث کاهش توان مالی این کشور و افت فروش خودرو در آذربایجان شده است با این حال مذاکراتی با یک بانک روسی و بخش خصوصی آذربایجان در جریان است تا خط تولید سایپا در این کشور ایجاد شود.