شمارش معکوس برای روشن شدن مشعل فاز ۱۷ پارس جنوبی
شمارش معکوس برای تولید از سکوی فاز ۱۷ بزرگترین میدان گازی کشور آغاز شده است و با انجام عملیات استارتاپ فاز ۱۷ این میدان مشترک تا چند روز آینده، تولید گاز کشور در آستانه افزایش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب از گاز تولیدی این میدان، قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، با اتمام عملیات راهاندازی سکوی فاز ۱۷ پارس جنوبی، متخصصان بزرگترین شرکت فراساحلی کشور مقدمات کار را برای انتقال گاز این میدان به خشکی آغاز کردند.
مدیرپروژه فاز ۱۷ پارس جنوبی با بیان اینکه تمام مسیرهای حیاتی و ضروری برای انتقال گاز در سکو بازرسی شده است، گفت: با آغاز عملیات استارتاپ این سکو در چند روز آینده، تولید حداقل ۴۰۰ میلیون فوت مکعب در روز از سکوی فاز ۱۷ پارس جنوبی آغاز خواهد شد که میبایست به بیش از ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در آینده نزدیک برسد.
لهراسبی همچنین افزود: با توجه به اینکه سکوی فاز ۱۸ در ابتدای زمان استارتاپ از فشار گاز مناسبی برخوردار بوده است؛ لذا امیدواریم شاهد تولید مناسب گاز سکو از محل فاز ۱۷ نیز باشیم.
وی همچنین تصریح کرد: ظرفیت طراحی این سکو، تولید بیش از ۵۰۰ میلیون فوت مکعب است لذا براساس قرارداد، میبایست ۲۱ روز از مجموع ۲۸ روز تولید از سکوی فاز ۱۷، ظرفیت تولیدی آن به بیش از ۵۰۰ میلیون فوت مکعب برسد و ثابت گردد.
وی پیشرفت عملیات پیش راه اندازی از سکوی فاز ۱۷ را بالغ بر ۵/۹۹ درصد خواند و ادامه داد: در حال حاضر عملیات راه اندازی این سکو نیز با پیشرفت ۸۷ درصد ادامه دارد.
به گفته وی در حال حاضر گاز شیرین مورد نیاز برای انجام عملیات راه اندازی از خشکی با فشار ۵۷ بار به سکو منتقل شده است که چند روز آینده و تا پیش از زمان استارتاپ این فشار به منظور نشت گیری بخشهای مختلف خطوط داخل سکو به میزان مورد نیاز برای راه اندازی خواهد رسید.
سکوی فاز ۱۷ پارس جنوبی از سال ۹۱ تا زمان نصب که بیشتر از یکسال به طول انجامید، روزهای پرتلاطم زیادی را برروی موجهای دریای خلیج فارس تجربه کرده است.
در آذرماه سال ۹۱ بهرغم نیمه کاره بودن سکواز یک طرف و همچنین نیاز به ادامه عملیات حفاری درمنطقه ازسوی دیگر، انتقال و نصب سکو فاز ۱۷ به دریا انجام شد که هشدارها و مذاکرات تیم کارشناسی و مدیران تاسیسات دریایی مبی بر صدماتی که ممکن است به سکوی نیمه کاره ازنظر فیزیکی و مالی وارد شود، موثر واقع نشد.
پس از بارگیری، از آنجا که ریگ حفاری منطقه را ترک نکرده بود، سکوی فاز۱۷ سه ماه در اروند بر روی بارج معطل پایان یافتن عملیات حفاری بود، حتی پس از نصب سکو به مدت یکسال، ریگ حفاری مشغول تکمیل عملیات بود که این موضوع خسارات زیادی به تجهیزات و خطوط لوله کشی، شیرآلات، ادوات ابزار دقیق و غیره وارد کرد.
با اینحال به رغم تلاش دستاندرکاران پروژه و با وجود همه چالشها، کارفرما اجازه داد از تیرماه امسال به مدت دوماه سکو مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی را طی نماید که خوشبختانه طبق تعهد انجام شده، این مهم صورت گرفت.