مدیرعامل شرکت فرودگا های کشور:
رقابتی شدن تعرفه پروازهای عبوری انقلابی در ترانزیت هوایی است
مدیرعامل شرکت فرودگا ههای کشور گفت: در صورتی که تعرفه پروازهای عبوری را رقابتی کنیم یک انقلاب در ترانزیت هوایی کشور رخ می دهد، اما این اتفاق بزرگ معطوف به همکاری سایر نهادهای امنیتی و نظامی است.
به گزارش ایلنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، رحمت الله مه آبادی در خصوص آخرین وضعیت اقدامات شرکت فرودگاه های کشور و سایر نهادها برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری از فضای آسمان کشور، اظهار داشت: اصولا رفت و آمد پروازها از فضای سرزمین هر کشوری مبتنی بر اقتصادی بودن مسیرهای پروازی است.
وی با بیان آنکه اگر بتوانیم مسیرهای کوتاه با تعرفه های رقابتی داشته باشیم می توانیم از حداکثر ظرفیت لازم برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری از کشور بهره ببریم، افزود: شرکت فرودگاه های کشور به تنهایی نمی تواند درباره ایجاد مسیرهای هوایی و اصلاح تعرفه ها تصمیم گیری کند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به پیچیدگی های ساختار فضای کشور، گفت: پیچیدگی های راه های هوایی منجر به طولانی شدن مسیرهای پروازی ایرلاین ها می شود.
مه آبادی تاکید کرد: با توجه به اینکه کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه، یک خط مستقیم است بنابراین اگر بتوانیم در فضای کشور خطوط هوایی مستقیم ایجاد کنیم، تعداد این خطوط را به صورت موازی و یکطرفه با کمترین تقاطع افزایش دهیم و از طرف دیگر اگر تعرفه های پروازهای عبوری را رقابتی کنیم یک انقلاب در ترانزیت هوایی کشور رخ می دهد، اما این اتفاق بزرگ معطوف به همکاری نهادهای امنیتی ونظامی است تا مطابق گذشته بتوانیم راه های جدید مستقیم و یک طرفه را در فضای کشور ایجاد کنیم و ظرفیت پروازهای عبوری از آسمان ایران را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان آنکه از طرف دیگر شرکت فرودگاه ها برای تعرفه گذاری نیازمند برخورداری از اختیارات لازم است، گفت: برای انجام این مهم باید از مشاوره های نهادهای بین المللی استفاده تا بتوانیم تعرفه های مناسبی را وضع کنیم، اما متاسفانه در این زمینه با محدودیت های زیادی مواجه هستیم.
وی گفت: شورایعالی امنیت ملی و نهادهای نظامی با جدیت موضوع اصلاح ساختار فضای کشور برای مدیریت پروازهای عبوری را دنبال می کنند، البته این نهادها نیز محدودیت هایی دارند و اینگونه نیست که این نهادها برای تحقق خواسته های شرکت فرودگاه ها محدودیت نداشته باشند، بنابراین برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری ازآسمان کشور باید در جهت ایجاد مسیرهای مستقیم و موازی هوایی و اصلاح تعرفه ها حرکت کنیم.