خبرگزاری کار ایران

اداره کل خزانه اعلام کرد؛

خزانه داری کل کشور صرفا مجری مصوبات دولت است

خزانه داری کل کشور صرفا مجری مصوبات دولت است
کد خبر : ۳۱۳۰۶۰

خزانه داری کل کشور همانند سایر دستگاه‌های اجرایی صرفاً مجری مصوبات دولت بوده و با عنایت به نظریه دیوان محاسبات کشور و در اجرای اصول (85) و (138) قانون اساسی، مادام که مصوبات دولت مورد ایراد مجلس شورای اسلامی واقع نشوند، لازم الاجراء خواهند بود.

اداره کل خزانه وزارت اقتصاداعلام کرد: خزانه داری کل کشور همانند سایر دستگاه‌های اجرایی صرفاً مجری مصوبات دولت بوده و با عنایت به نظریه دیوان محاسبات کشور و در اجرای اصول (85) و (138) قانون اساسی، مادام که مصوبات دولت مورد ایراد مجلس شورای اسلامی واقع نشوند، لازم الاجراء خواهند بود.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، بر اساس گزارش اداره کل خرانه درخصوص مقاله منتشره در روزنامه رسالت ، تحت عنوان «احداث خزینه‌های جزء در مقابل خزانه داری کل»، و اینکه تصویب اینگونه مصوبات را به دولت یازدهم نسبت داده اند، معافیت‌های موصوف به موجب مصوبه شماره 94120/44804 مورخ 1389/4/30 هیأت محترم وزیران و از دولت دهم آغاز گردیده و هیچ گاه مورد ایراد مجلس شورای اسلامی واقع نشده است.

این گزارش می افزاید: دولت به عنوان سهامدار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مالک صد در صد سهام شرکتهای مزبور بوده و بدیهی است که سهامدار هر شرکت محق خواهد بود درخصوص توزیع سود سهم خود اتخاذ تصمیم نماید.

این گزارش حاکیست، سازمان‌های مورد بحث در زمره‌ی سازمان‌های توسعه‌ای تلقی گردیده و تکالیف متعددی از سوی دولت بر عهده آنها گذاشته می‌شود. بدیهی است دولت با فراهم نمودن ابزارها و امکانات مناسب از جمله تأمین منابع مالی، اجرای پروژ‌های مصوب و توسعه‌ای خصوصاً در مناطق محروم را از این طریق پیگیری خواهد نمود. این ساز و کار که به نوعی مکانیزم جمعی – خرجی محسوب می‌شود در تمامی ادوار گذشته مرسوم بوده و منحصر به دولت یا وزارتخانه‌ی خاصی نیست.

بنا بر این گزارش، مبنای محاسبه مالیات سازمان‌های مورد اشاره، 25 درصد سود ابرازی بوده و اساساً اعطای معافیت بابت سود سهم دولت ارتباطی با واریز مالیات متعلقه نخواهد داشت.

این گزارش می افزاید: در مفاد مقاله به صدها شرکتهای تابعه دو سازمان مزبور و تخلیه خزانه از درآمد عمومی اشاره گردیده است، در صورتی که مصوبات هیأت محترم وزیران در این زمینه صرفاً به شرکتهای مادر تسری داشته و شامل شرکتهای وابسته و زیر مجموعه آنها نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، مصوبات 115325/ت51357هـ ،مورخ 10/4/ 1393و 6460/ت1764هـ مورخ 1394/1/25 هیأت محترم وزیران صرفاً ناظر به بند (15) قانون بودجه سال 1389 کل کشور (عملکرد 40% سود ابرازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران) بوده و با عنایت به اصلاحیه بعدی آن، شامل علی الحساب‌های مندرج در قوانین بودجه سنواتی و مالاً عملکردهای سنوات 1390 لغایت 1394 نمی‌باشد. لذا محاسبات مندرج در مقاله اساساً محل ایراد بوده و منطبق با واقعیات تنظیم و تحریر نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز