خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

تلاش بسیاری برای استقلال در فضا صورت گرفته است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: امروزه حقوق و دیپلماسی فضا نقش پررنگی پیدا کرده و استفاده بهینه از این حربه در کنار موضوعاتی همچون گسترش فناوری اطلاعات از اهمیت اقتصادی و موضوعاتی چون امنیت ملی برخوردار است.

به گزارش خبرنگارایلنا، الهام امین‌زاده در افتتاح هفته فضایی ایران همزمان با هفته جهانی فضا که با حضور وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی برگزار شد بیان داشت: امروزه حقوق و دیپلماسی فضا نقش پررنگی پیدا کرده و استفاده بهینه از این حربه در کنار موضوعاتی همچون گسترش فناوری اطلاعات از اهمیت اقتصادی و موضوعاتی چون امنیت ملی برخوردار است. 

معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: تلاش بسیاری برای استقلال در فضا صورت گرفته است و حقوق دریایی، هوایی و زمینی در عرصه‌های کشوری و لشگری پیشرفت خوبی داشته است.

وی تاکید کرد: در ارتباط با فضا چندان دستاوردی نداشته ایم و باید بدانیم فضا از عرصه‌ها دیگر با توجه به اینکه مالکیت در آن نقشی ندارد متمایز است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با  اشاره به 4 اصل پیش روی این عرصه  گفت: در ابتدا  آزادی بهره‌برداری و پس از آن  عدم تصرف و تملک فضا و همچنین غیرنظامی کردن فضا و  مسئولیت‌های ناشی از عملکرد در این عرصه جزء 4 اصل ضروری در ارتباط با فضا تعریف می‌شود. 

وی تاکید کرد:  امروزه آژانس‌های بین‌المللی کمیته‌هایی برای فعالیت‌های مشترک در این عرصه شکل داده‌اند که کشورهایی نظیر روسیه، آمریکا، ژاپن و هند در این میان علی‌رغم رقابت موجود به همکاری‌های تنگاتنگی روی آورده‌اند

امین‌زاده گفت: همچون کشورهای دیگر و همپای آنها به فکر ساماندهی حقوق بین‌الملل فضا باشیم زیرا اگر نظام قانون‌مندی در این عرصه نباشد، می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. . 

وی افزود: ایران می‌تواند در گسترش فرهنگ استفاده مشترک از فضا نقش داشته باشد. شفافیت قواعد جهانی در این عرصه بسیار ضروری است و لذا ایران باید تمام سعی خود را در راستای سیاستگذاری‌های فضایی انجام دهد. 

امین زاده در پایان گفت: باید به سمت تدوین چنین قانونی در کشور برویم که البته مطالعات اولیه آن انجام شده و امیدواریم در دولت یازدهم سند آن تدوین شود. 

کد خبر : ۳۱۰۳۳۸