خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست:

آلاینده‌های تبخیری بنزین از ۴۸۱۰ تن در سال به ۷۱۳ تن کاهش می‌یابد

یکی از مهمترین دلایل افزایش پدیده گرد و غبار در اکثر نقاط کشور، عرضه و توزیع سوخت غیراستاندارد و وجود مواد شیمیایی خطرناک است بطوری که در طول چند سال گذشته حدود شش میلیارد دلار به منظور تولید بنزین با استاندارد یورو۴ در پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌ رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش ملی جایگاه‌داران سوخت و فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به آخرین وضعیت تعریف استاندارد جدید برای عرضه بنزین در جایگاه‌ها، گفت: در شرایط فعلی مصرف بالای سوخت به ویژه انواع سوخت‌های غیراستاندارد در کشورهای مختلف جهان منجر به بروز پدیده‌هایی همچون شیوع گسترده سرطان، بارش باران‌های اسیدی، مشکلات و چالش‌های متعدد بهداشت و سلامت برای شهروندان، گرم شدن کره زمین و بروز پدیده گرد و غبار شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل افزایش پدیده گرد و غبار در اکثر نقاط کشور، عرضه و توزیع سوخت غیراستاندارد و وجود مواد شیمیایی خطرناک است بطوری که در طول چند سال گذشته حدود شش میلیارد دلار به منظور تولید بنزین با استاندارد یورو۴ در پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

رجبی تصریح کرد: عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا نقش غیرقابل انکاری در کاهش آلودگی در تهران و اکثر کلانشهرهای کشور داشته است.

وی افزود: در تهران و شش کلانشهر دیگر کشور بنزین یورو۴ عرضه و توزیع می‌شود و قرار است در سایر کلانشهرها هم با انجام واردات، بنزین یورو۴ هم در این مناطق عرضه شود.

وی گفت: سال گذشته با بهره‌برداری از تعدادی از فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت که با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها، به میزان قابل توجهی از مصرف سوخت نفت کوره جلوگیری شد.

رجبی با اشاره به تعریف استاندارد جدید بنزین از طرف دولت، گفت: سال گذشته دولت مصوبه‌ای را به منظور توقف عرضه بنزین پتروشیمی و جمع‌آوری بخارات بنزین از سطح جایگاه‌ها، تعریف کرد.

وی  گفت: بر اساس استاندارد تعریف شده در دولت، باید در یک لیتر بنزین، حجم بنزن کمتر از یک درصد، الفین‌‌ها سهم ۱۸ درصدی و سهم حجمی آروماتیک‌ها ۳۵ درصد باشد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بر اساس آخرین نمونه‌گیری انجام شده، در ۴۹ درصد جایگاه‌ها سهم بنزن کمتر از یک درصد، در ۳۳ درصد جایگاه‌ها سهم بنزن بین ۱ تا ۱.۵ درصد و در ۱۸ درصد باقی‌مانده سهم بنزن حدود دو درصد بوده است.

وی با اعلام اینکه بر اساس این آزمایش، در ۵۶ درصد جایگاه‌های سوخت کشور، حجم آروماتیک‌ها در ترکیب بنزین کمتر از ۳۵ درصد حجمی بوده است، گفت: در ۴۴ درصد باقیمانده جایگاه‌ها هم سهم آروماتیک‌ها در مرز استاندارد قرار داشته است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه طرح کهاب شامل یک پروژه سه مرحله‌ای بوده است، اظهار داشت: قرار بود با اجرای کامل این طرح در بیش از ۳۶۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌پیما، مخازن زیرزمینی جایگاه‌های سوخت و باک خودروها، این پروژه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ بیش از چهار میلیارد و ۴۸۷ میلیون لیتر بنزین در استان تهران عرضه شده است، تاکید کرد: از این میزان، سهم آلاینده‌های تبخیری بنزینی ۸۶۵۳ تن بوده و به طور متوسط روزانه بیش از ۲۴ تن آلاینده تبخیری بنزین در سطح شهر تهران منتشر می‌شود که بیش از نیمی از دلایل انتشار این آلاینده‌ها مربوط به مخازن زیرزمینی جایگاه‌های سوخت است.

رجبی با اشاره به طرح جهانی CDM گفت: بر اساس این طرح، آن دسته از پروژه‌هایی که منجر به توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند، مشمول جوایز ارزی خواهند شد.

وی گفت: با اجرای طرح عرضه کارتی بنزین، مصرف این فرآورده به جای ۱۳۰ میلیون لیتر به ۷۰ میلیون لیتر در کشور کاهش یافته است یعنی با عرضه کارتی بنزین، مصرف روزانه بنزین کشور ۵۰ میلیون لیتر کاهش یافته اما تاکنون از مزیت‌های کنوانسیون بین‌المللی CDM به طور کامل استفاده نشده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اگر طرح کهاب به طور کامل در جایگاه‌های سوخت اجرایی شود، حجم انتشار آلاینده‌های تبخیری بنزین از ۴۸۱۰ تن در سال، به ۷۱۳ تن کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: بخشی از آلاینده‌ها باید با اجرای یک پروژه دیگر در محل باک خودروها کاهش یابد.

کد خبر : ۳۰۹۲۶۶