پوشاک خارجی ارزان طرفداران بیشتری دارد
با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید، مردم ترجیح میدهند که پوشاک خارجی را به دلیل قیمت ارزان آن خریداری کنند.
محمد امین زاده رئیس صنف پوشاک و لوازم ورزشی در گفتگو با ایلنا، در خصوص بازار پوشاک ورزشی گفت:در حال حاضر سهم تولید کنندگان داخلی از بازار 25 درصد است و 75 درصد باقی مانده را پوشاک خارجی که بیشتر آنها تولید چین است تامین می کند.
وی علت تمایل مردم به خرید پوشاک خارجی را ارزان بودن آن دانست و گفت:در حالیکه کیفیت محصولات داخلی نسبت به نوع مشابه خارجی آن برتر است اما به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه هزینه تمام شده این اجناس گران تر از مشابه خارجی است.تحریم ها سبب شد که قیمت مواد اولیه افزایش یابد و با بالا رفتن قیمتها دیگر خریدار تمایلی به خرید اجناس ساخت ایران نداشت حالا هم اگر تحریم ها رفع شود بازار هنوز در دست جنس های بی کیفیت چینی است چون دیگر کسی تمایل به تولید ندارد و قدرت خرید مردم هم پایین آمده و مانند سابق خرید نمی کنند.
امین زاده با اشاره به شروع مدارس گفت: الان بهترین زمان برای فعالان این صنف است و به قول معروف به گل بازار رسیده ایم اما متاسفانه رکود طوری در بازار حکمفرما شده است که شاغلین این صنف را نگران کرده است زیرا آنها یک سال صبر کرده اند تا به این ماه برسند و قسمت بسیاری از چکهای خود را به تاریخ سر رسید برج 7-8 کشیده اند در حالیکه بازار همچنان راکد است و در صورتی که تحولی در بازار رخ ندهد فعالان این صنف دچار مشکل خواهند شد.
رئیس صنف پوشاک ورزشی در خصوص میزان قاچاق در این صنف گفت:اکثر پوشاک ورزشی در این صنف قاچاق است و شاید کمتر از 10 درصد به صورت قانونی وارد می شوند زیرا اگر کسی بخواهد این کالا را از مبادی رسمی وارد کند قیمت تمام شده آن گران در می آید.
امین زاده در خصوص حمایت های دولت گفت: بازار پوشاک ورزشی یک بازار مصرفی قوی است و دولت اگر به دنبال جلوگیری از خروج ارز و بستن مبادی قاچاق است بهترین کار این است که از لحاظ تامین مواد اولیه ارزان به تولید کنندگان کمک کند نه اینکه حتی در روال عادی فرد کار آفرین خللی ایجاد کند به طور مثال مطابق قانون تامین اجتماعی واحد های تولیدی که بیشتر از 5 نفر کارگر دارند باید 25 درصد بیشتر هزینه بیمه بدهند در واقع ما به جای اینکه از افراد کار آفرین حمایت کنیم داریم از آنها بابت عملکرد و اشتغال زایی پول بیشتری می گیریم.