۱۴۰۰ لوکوموتیو نیاز شبکه ریلی کشور است
وزیر راه وشهرسازی گفت: اکنون ۱۴۰۰ لوکوموتیو نیاز شبکه ریلی کشور است که برای تامین آن ۲۸ میلیارد دلار نیازمندیم.
به گزارش ایلنا در کرج، عباس آخوندی با بیان اینکه در جریان بازدید از مپنا لوکوموتیو گفت: در راستای توسعه و روزآمد شدن شبکه حمل ونقل ریلی کشور به دنبال عقد قرار داد با شرکتهای معتبر دنیا از جمله زیمنس آلمان هستیم.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت مپنا لوکوموتیو در کنار شرکتهای معتبر دنیا به عنوان برندی جهانی مطرح شده است افزود: ما باید به سرعت به سمت توسعه راهآهن الکتریکی و الکترومغناطیسی در کشور حرکت کنیم.
وی با اشاره به روند توسعه جهانی نسل جدید شبکههای حمل ونقل ریلی در دنیا خاطرنشان کرد: هیچ گزینهای به غیر از توسعه شبکه ریلی نمیتواند چالش آینده حمل ونقل و ترافیک در سطح کلانشهرهای کشور را برطرف کند.
وزیر راه با بیان اینکه امروزه راهآهن، جزو سیستمهای حمل ونقل سبز و سازگار با محیط زیست در دنیا شناخته میشود گفت: شبکه حمل ونقل ریلی در تمام دنیا جایگاه ویژهای دارد لذا میطلبد دولت هم به عنوان متولی اصلی و بستر ساز صنعت حمل و نقل کشور نگاه ویژهای به این حوزه مهم و استراتژیک کشور داشته باشد.
آخوندی با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی با درنظر گرفتن فاکتورهایی همچون ایمنی، سلامتی و سرعت، صنعت قابل اتکایی ست، بر لزوم توسعه سطح دانش و امکانات علمی-پژوهشی، در راستای بهره گیری از تکنولوژیهای روز دنیا در صنعت ریلی کشور تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانش فنی ما در خصوص استفاده از نسل جدید قطارهای الکتریکی و سیستمهای ریلی الکترونیکی بسیار پایین است و به شدت نیازمند سرمایهگذار در این حوزه هستیم.
وی با اشاره به چالش بحث جذب سرمایهگذار و تامین مالی راه آهن کشور گفت: در حال حاضر ۱۴۰۰ لوکوموتیو نیاز شبکه ریلی کشور است که برای تامین آن ۲۸ میلیارد دلار نیازمندیم.
آخوندی با بیان اینکه از ۱۵۰ لوکوموتیو از رده خارج، تاکنون ۱۲۰ لوکوموتیو بازسازی شده توسط شرکت مپنا به راهآهن کشور تحویل داده شده است افزود: ۳۰ عدد دیگر در حال تعمیر است و مابقی نیاز کشور را از خارج میبایست تهیه کنیم.
وی با بیان اینکه باید در آیندهای نزدیک با توسعه راه آهن الکتریکی به سمت دوخطه و چهار خطه شدن شبکههای ریلی کشور حرکت کنیم خاطرنشان کرد: در راستای نیل به این هدف بخش دولتی به تنهایی نمیتواند کارساز باشد و ضرورت دارد با اجرای طرح اجاره به شرط تملیک، با استفاده از سرمایههای بخش خصوصی، بخش خصوصی کشور را در این امر درگیر کنیم.
وی با بیان اینکه شبکه ریلی کشور به شدت نیازمند مشارکت خارجی و تولید صادرات محور است گفت: شرکتهایی نظیر مپنا میبایست به سراغ مدلهای جدید جذب سرمایهگذاری در راستای توسعه دانش فنی و تولیدات به روز و کارآمد در سیستم ریلی کشور حرکت کنند.