جنجالی که بنزین آفرید/ فشار برخی مجلسیها به سازمان
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان از سوی جناح های خاصی در مجلس تحت فشار قرار گرفت که موضوع آلایندگی بنزین پتروشیمی ها اعلام نشود اما ما کاری به موضوعات سیاسی نداریم.
معصومه ابتکار در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه دولت گذشته چه میزان میزان بنزن را افزایش داد، گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی میزان مجاز بنزن صفر است اما در دولت گذشته در بعضی شهرها اعداد مربوط به میزان بنزن نگران کننده بود و یا در شهر تهران تا چند صد برابر حد مجاز هم اندازه گیری شده بود که خیلی جنجال آفرید.
ابتکار تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم دولت یازدهم که با جدیت دنبال کردیم آلایندگی بنزین بوده چرا که حدود 35 میلیون شهروند ایرانی در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و از هوای شهرهای صنعتی استفاده کرده و خودروهای زیادی نیز در این شهرها تردد می کنند که سوخت بنزین مصرف می کنند.
وی افزود: با توجه به سابقه حضور در شورای شهر و طبق بررسی هایی که داشتیم دریافتیم که برنامه های کاهش آلودگی هوا در دولت گذشته سازوکار مدیریتی موثری نداشت و تعطیل شده بود.
ابتکار تصریح کرد: ما برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و یک شورای بین بخشی برای اجرای برنامه داشتیم ولی متاسفانه این برنامه ها خیلی کند و یا متوقف شده بود و علاوه بر این طبق اندازه گیری های خودمان، اعلام دانشگاه های مستقل و شهرداری ها اطلاع داشتیم که کیفیت بنزین داخلی که تحت عنوان خودکفایی استفاده می شد استاندارد لازم را نداشت و یکی از عوامل خطرناک مثل آروماتیک بنام بنزن بسیار خطرناکتر از حد مجاز است.
وی ادامه داد: ما گزارش های وجود بنزن بیش از استاندارد را با وزارت نفت مبادله کردیم و مهندس زنگنه خیلی سریع متوجه مخاطره شده و دستور دادند به هر ترتیبی که هست موضوع پیگیری شود و این در حالی است که ما همچنان با شرایط تحریم مواجهیم.
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: برخی اینگونه مطرح می کنند که مشکلات محیط زیست به تحریم ها ارتباطی ندارد در حالی که مسائل زیست محیطی از جمله کیفیت آب دقیقا به تحریم ها ارتباط دارد زیرا تحریم ها مانع دستیابی به تجربه کشورها و پروژه های بین المللی شده است.
وی ادامه داد: در مورد بحث مربوط به آلایندگی بنزین آقای زنگنه دستور دادند از اردیبهشت 93 بنزین پتروشیمی بطور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد و بر اساس گزارش رسمی وزارت نفت از آن زمان بطور تدریجی در 8 کلانشهر اصلی کشور بنزین یورو 4 جایگزین شد و اکنون نیز این روند ادامه دارد.
ابتکار تصریح کرد: در حال حاضر بنزین یورو 4 قطعا از استانداردهای لازم برخوردار است وعلاوه بر آن گازوئیل کم گوگرد و استاندارد نیز ارائه شد که به این ترتیب گوگرد گازوئیل از 7000قسمت در میلیون به 50 قسمت در میلیون رسید.
وی کاهش سوخت مازوت در نیروگاه ها را از جمله دیگر اقدامات وزارت نفت عنوان کرد که آلودگی هوا را کاهش داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از جمله کارهای مهمی که اتفاق افتاد اینکه سال گذشته سوخت سنگین مازوت که در نیروگاه ها استفاده می شد 30 درصد کاهش یافت و در سال جاری نیز نیروگاه های شهرهای بزرگ اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارند و از گاز و حداکثر از گازوئیل استفاده می کنند که اینها مجموعه اصلاحات در بخش سوخت در کنار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بود و ارتقای استاندارد یورو 4 خودروها باعث شد کیفیت هوا در شهرهای بزرگ طی سال 93 نسبت به سال 92 در مجموع بهتر شد به نحوی که در سال 94، 44 روز هوا نسبت به سال 93 بهتر بود.
وی با اشاره به اینکه حرکت روبه جلویی را در بخش کاهش آلایندگی سوخت دنیال می کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط امیدوار کننده است اما تلاش های کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و کارگروه کاهش آلودگی هوای استانهای بزرگ باید بطور مستمر جلسه تشکیل دهند و وضعیت هوای شهرهای بزرگ را پایش و اندازهگیری کنند.
وی اظهار داشت: سازمان از سوی جناح های خاصی در مجلس تحت فشار قرار گرفت که موضوع آلایندگی بنزین پتروشیمی ها اعلام نشود اما ما کاری به موضوعات سیاسی نداریم وظیفه خودمان را انجام می دهیم و خوشبختانه وزارت نفت نیز وظیفه خودش را در این زمینه بخوبی انجام داد.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر این اطمینان را به مردم می دهیم که هوای شهرهای بزرگ نسبت به سال قبل بهتر است.