خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

مسئله آب از خط بحران عبور کرده است / عدم تناسب میان تجدیدپذیری آب‌های زیز زمینی و میزان برداشت

در ماه های اخیر نفت به پایین ترین قیمت خود در سالهای گذشته رسیده است و همین امر می تواند قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در داخل کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در سالهایی که به دلیل تحریم های اعمال شده؛ اغلب تولیدات داخلی فرصت ارائه در بازارهای بین‌المللی را پیدا نکرد؛  محصولات کشاورزی جزو معدود تولیداتی به حساب می‌آمد که امکان حضور در این بازارها را داشته است.

اختلاف قیمت جهانی محصولات کشاورزی با تولیدات داخلی

با توجه به اینکه انواع محصولات حوزه‌های زراعت، باغ، شیلات و دام به کشورهای مختلف صادر شده است؛ بنابر این مشکلات موجود در حوزه آب و قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی که به مراتب پایین‌تر از قیمت محصولات داخلی است، صادرات را با مشکل مواجه خواهد کرد.

آمار تکان‌دهنده برداشت آب‌های زیرزمینی

بر اساس این گزارش تجدیدپذیری سالیانه آب‌های زیر زمینی 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده است و متاسفانه به دلیل عدم رعایت مصرف آب در بخش کشاورزی و از طرفی عدم به روزرسانی و تجهیز مزارع و دامداری ها میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در مقایسه با میزان تجدیدپذیری آب غیر قابل مقایسه است؛ یعنی میزان برداشت از آبهای زیرزمینی که 58 میلیارد متر مکعب برآورد شده است با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور آماری تکاندهنده است.

پایین رفتن ده‌ها متری سطح آب های زیرزمینی و تبدیل شدن بسیاری از شهرستان‌های استان و مناطق کشور به دشت های ممنوعه از جمله نتایج استفاده بی رویه از آب به ویژه در بخش کشاورزی است.

با توجه به اینکه آمار ارائه شده در خصوص وضعیت آب در کشور نگران کننده است و گزارش های دریافت شده از بسیاری از استان ها زنگ خطر خشکسالی برای این استان ها را که روزگاری قطب اصلی تولیدات محصولات کشاورزی محسوب می‌شدند به صدا در آورده است؛ دبیر کل خانه کشاورز نیز در آخرین نشست ماهیانه شورای مرکزی این تشکل اعلام کرد که آب از خط بحران عبور کرده است.

کشاورزی تامین‌کننده 30 درصد ارزش افزوده کشور

دبیر کل خانه کشاورز، قیمت جهانی محصولات کشاورزی را 40 درصد ارزانتر از محصولات داخلی اعلام کرد و رقابتی کردن تولید را مستلزم برنامه ریزی کشاورزان نسبت به سرمایه گذاری‌های جدید دانست.

منابع آبی در کشور ارزش بالایی دارد و استفاده از سیستم های آبیاری نوین و کشت محصولات کم آب‌بر می تواند در مصرف بهینه منابع آبی موثر باشد، کشاورزی به عنوان تامین‌کننده 30 درصد ارزش افزوده کشور جزو ارکان اساسی در امنیت غذایی محسوب می شوند؛ با توجه به اینکه در برنامه ششم اقتصادی توسعه با افزایش بهره‌وری در نظر گرفته شده است؛ بنابراین تعادل‌بخشی استفاده از منابع آب در حوزه کشاورزی مستلزم برنامه ریزی مدون است.

استفاده از روش های آبیاری سنتی عامل اصلی هدر رفت آب در بخش کشاورزی است؛ بنابراین با تجهیز چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند و برق دار و مجهز کردن باغات به آبیاری قطره ای قطعاً در شاهد تحول اساسی در مصرف صحیح آب خواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۹۸۱۸۱